"Centerledaren Muharrem Demirok meddelade vid lunchtid på fredagen att han inte kommer att delta på Nobelfirandet om Rysslands ambassadör är där."
"”Jag kommer inte delta i nobelfestligheter med en representant för den ryska regimen samtidigt som bomberna faller över Ukraina”, skriver Dadgostar på X."
och Magda tvekar.
"Magdalena Andersson hälsar via sin pressekreterare att hon inte fått inbjudan till festen och därför inte kan ge besked – men att Nobelkommittén behöver ta en ”allvarlig funderare”."
Och Uffe har inga klara besked
"Statsminister Ulf Kristersson (M) har ännu inte har hunnit bestämma sig om han ska gå.
– Nobelstiftelsen beslutar naturligtvis själva vilka de vill bjuda in. Men jag reagerade precis som många andra med stor förvåning över att Ryssland bjuds in, säger Ulf Kristersson."
Liberalernas partiledare Johan Pehrson säger i en kommentar:
”Jag tycker att det är omdömeslöst av Nobelstiftelsen. De avgör såklart själva vem som bjuds in, men jag kommer inte sitta och skåla med den ryska ambassadören samtidigt som Putins vidriga och blodiga anfallskrig fortsätter i Ukraina.”
"På frågan om kungafamiljen kommer att delta svarar presschef Margareta Thorngren följande:
– Kungafamiljen har nåtts av informationen, men i övrigt så har vi just nu ingen kommentar, säger hon till Aftonbladet."
Ojoj den här såg man inte komma.
Vart kan detta sluta?
Gör dom rätt?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...stor-forvaning