2023-08-31, 22:41
Medlem
OneTaps avatar
tja ja köpte nyss min första fond läns försäkringar global index för 100 tusen. spar horisonten e 5-10 år hade ja tänkt. men ja såg att grafen e på topp just nu så då börja ja tveka om de inte e bättre o vänta tills marknaden dippar eller borde ja bara köra? :P
Citera
2023-08-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tja ja köpte nyss min första fond läns försäkringar global index för 100 tusen. spar horisonten e 5-10 år hade ja tänkt. fond ordern väntar fortfarande så e de bättre o vänta tills marknaden dippar eller borde ja bara köra? :P
Med den sparhorisonten ska det nog fungera, även om jag tror på en snar börskrasch. Vilket jag i och för sig trott i ett år.

För övrigt så är du grymt duktig på särskrivningar.
Citera
2023-08-31, 22:46
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Med den sparhorisonten ska det nog fungera, även om jag tror på en snar börskrasch. Vilket jag i och för sig trott i ett år.

För övrigt så är du grymt duktig på särskrivningar.
men om ja väntar tills börsen sjunker (om den gör de) så får ja väl mer fonder för stålarna? känns ju ovärt att ja köper medans fonden e på all time high :P
Citera
2023-08-31, 22:47
Medlem
Citat:
men om ja väntar tills börsen sjunker (om den gör de) så får ja väl mer fonder för stålarna? känns ju ovärt att ja köper medans fonden e på all time high :P
Man kan aldrig veta. Men med lång sparhorisont så ska det nog gå bra oavsett.
Citera
2023-08-31, 22:47
Medlem
tnems avatar
Citat:
tja ja köpte nyss min första fond läns försäkringar global index för 100 tusen. spar horisonten e 5-10 år hade ja tänkt. men ja såg att grafen e på topp just nu så då börja ja tveka om de inte e bättre o vänta tills marknaden dippar eller borde ja bara köra? :P

Man brukar sprida ut inköpen så att man minskar risken för att man köper på topp.
Du skulle alltså inte tyckt in 100k, utan delat upp det och gjort inköpen under några månader.
Citera
2023-08-31, 22:48
Medlem
Ja om den sjunker är det bättre ja...der ät är väl det som är grejen.

Man brukar köpa löpande för att undvika köpa på peak.
Citera
2023-08-31, 22:50
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Man brukar sprida ut inköpen så att man minskar risken för att man köper på topp.
Du skulle alltså inte tyckt in 100k, utan delat upp det och gjort inköpen under några månader.
ok ja avbröt ordern o ska köpa typ för 20k per månad iställe =) men då missar ja ju flera månaders ränta på ränta =(
Senast redigerad av OneTap 2023-08-31 kl. 22:54.
Citera
2023-08-31, 22:52
Medlem
Citat:
on ja avbröt ordern o ska köpa typ för 20k per månad iställe =) men då missar ja ju flera månaders ränta på ränta =(
Men ha det du inte handlar för på ett sparkonto med ränta.

Man brukar inte prata om "ränta-på-ränta" när man handlar aktier eller fonder.
Citera
2023-08-31, 22:53
Medlem
OneTaps avatar
Citat:

men om ja har 100 tusen i 1 år så blir de ju större avkastning än om ja sätter in 10k per månad i 10 månader
Citera
2023-08-31, 22:54
Medlem
Citat:
men om ja har 100 tusen i 1 år så blir de ju större avkastning än om ja sätter in 10k per månad i 10 månader
Om du fortfarande pratar fonder, så vet du inte det. Förrän efteråt.

Fonder brukar för övrigt inte ha avkastning, utan värdeökning, eller värdeminskning. När det gäller aktier finns det utdelningsaktier som ger avkastning.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-31 kl. 23:02.
Citera
2023-08-31, 23:06
Avslutad
Det är alltid bäst att köpa på botten av dippen och sälja på toppen. Det svåra är att förutse dem.
Citera
2023-08-31, 23:06
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:

Är du full? Givetvis gör man det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in