2023-09-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför skulle man begära att få ett kaffefabrikat på restaurangen?
Ja, säg det. Nog finns det finsmakare som efterfrågar ett visst fabrikat av kaffe. Precis som att en del önskar ett visst fabrikat av vin etc.
Citera
2023-09-07, 11:24
Medlem
Dagens ungdomar använder en och ett till allt idag, och de använder det inte heller i "rätt" mening utan slänger bara in det nånstans de tror att det passar. Så det är nog anleningen till din frågeställning
Citera
2023-09-07, 12:25
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Varför skulle man begära att få ett kaffefabrikat på restaurangen?

Det här gäller väl inte för svenska förhållanden, men i en del andra länder kan man faktiskt fråga efter Kaffee HAG eller Sanka om man vill ha koffeinfritt kaffe.
Citera
2023-09-12, 05:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
En liten pannkakstallrik låter mer korrekt!

Ja, om du tänker äta tallriken.
Citera
2023-09-12, 05:38
Medlem
Full-Retards avatar
När jag beställer tänker jag att lägga upp det på ett sätt som förenklar för den som tar emot beställningen, så om vi säger att det finns pasta och pizza så säger man först, jag vill beställa en pasta. För att personen ska få in i huvudet att det är pasta det gäller.
Om man säger jag vill äta pasta, så kan det tolkas som att man bara vill äta pasta, vilket blir lite torftigt, men uppfattas nog ändå av personen som ok nu är vi inne på kategorin pasta.
Citera
2023-09-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ja, om du tänker äta tallriken.
Jag har hört folk säga att de åt en jultallrik. Bör jag fråga dessa om porslinet var hårdsmält, alltså?
Citera
2023-09-14, 22:00
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Fast skall jag ta en öl så köper jag just en öl.

Ingen äter väl bara pasta?

Ungefär som att säga att man skall ta en pommes när man skall äta big mac. Är pastan huvudrätten?

För mig är inte pastan huvudrätten. Men kanske äter folk just bara pasta och det är jag som har dålig koll.

Öl är en vätska. Förmodligen köper du ett glas öl, eller en flaska öl

Jag äter inte bara pasta. Däremot äter jag gärna en Pasta Carbonara eller en Pasta Bolognese.

Jag skulle inte bli mätt om jag bara åt en pommes. Därför vill jag ha en portion pommes till min hamburgare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in