• 1
  • 2
2023-08-30, 18:42
Medlem
Tsanwhalars avatar
Som rubriken lyder.

Jag undrar om man får ta ut sin intjänade pension dvs, sälja av en del av fonden vid t ex skulder eller om man behöver pengar till kontantinsats

Jag tycker ju att man själv ska få välja när man tar ut de, då det inprincip fungerar som privatsparande
Citera
2023-08-30, 18:57
Medlem
Svar nej, därför jag inte sparat i privat pension utan sparat/placerat själv så man har tillgång till pengarna vid eventuell kris/investering
Senast redigerad av tjanska 2023-08-30 kl. 19:01.
Citera
2023-08-30, 19:50
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Svar nej, därför jag inte sparat i privat pension utan sparat/placerat själv så man har tillgång till pengarna vid eventuell kris/investering

Arbetsgivaren betalar ju in automatiskt. Om jag skulle dö delas ju pensionen ut till mina barn t ex. Förstår inte varför man inte kan välja ta ut sina egna pensionspengar? Finns det inte undantag då?
Citera
2023-08-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Arbetsgivaren betalar ju in automatiskt. Om jag skulle dö delas ju pensionen ut till mina barn t ex. Förstår inte varför man inte kan välja ta ut sina egna pensionspengar? Finns det inte undantag då?

Varifrån har du fått att allmän pension delas ut till dina barn vid ditt frånfälle?
Citera
2023-08-30, 20:16
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Varifrån har du fått att allmän pension delas ut till dina barn vid ditt frånfälle?
Barnen får lite barnpension av staten men resten kommer gå till allmäna pensionfonden som finansierar diverse vänsterprojekt tyvärr. Så ja han har tekniskt sätt fel.
Citera
2023-08-30, 20:18
Medlem
Citat:
Om man hade kunnat göra det så skulle du och en del andra göra det. Hur har du då tänkt klara dig ekonomisk den dag du går i pension?
Citera
2023-08-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Barnen får lite barnpension av staten men resten kommer gå till allmäna pensionfonden som finansierar diverse vänsterprojekt tyvärr. Så ja han har tekniskt sätt fel.

Barnpension är väl bara till 18år?

Så för de flesta som har oturen att dö I 50årsåldern en ickefråga.
De som avlider innan 50 är såpass få att de kan vi bortse från I denna diskussion?
Citera
2023-08-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om man hade kunnat göra det så skulle du och en del andra göra det. Hur har du då tänkt klara dig ekonomisk den dag du går i pension?

Tänk om man istället hade kunnat ta ut pensionen 2013 t.ex. och köpt bitcoins, hade varit miljardär idag.
Citera
2023-08-30, 20:47
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder.

Jag undrar om man får ta ut sin intjänade pension dvs, sälja av en del av fonden vid t ex skulder eller om man behöver pengar till kontantinsats

Jag tycker ju att man själv ska få välja när man tar ut de, då det inprincip fungerar som privatsparande

Beror ju på hur gammal du är, tjänstepension kan man väl plocka vid 55 fortfarande, om någon annan vet säkert?
Citera
2023-08-30, 23:03
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Av erfarenhet. När min pappa dog fick jag hans pension ”barnpension”. Dock sattes de in på en överförmyndares konto och jag kunde sedan plocka ut summan när jag hade blivit 18 år. Fick barnpension fram till jag var 20 år
Citera
2023-08-30, 23:07
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Du får ju pension ändå men mindre. Kan man välja plocka ut intjänad pension och betala v huslån med mera så kommer jag kunna leva på dem vinsten senare. Dock tveksam att jag ens kommer leva tills 65 år med tanke på min cancer och liknande
Citera
2023-08-30, 23:10
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Beror ju på hur gammal du är, tjänstepension kan man väl plocka vid 55 fortfarande, om någon annan vet säkert?

Jag är 30 år. Men om man t ex får kronofogden på sig och inte har några tillgångar? Borde dem inte kunna gå in och kolla över pensionen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in