Citat:
Ursprungligen postat av
Joakwim
Nej men tillväxt leder till deflation kan man säga. Vissa industrier/brancher har utvecklats i såpass rapp takt att det här blivit prisfall trots att penningmängden ökat under samma period.
Vi har ett nutida exempel, Schweiz 2015. Annars väl i princip hela världen innan 40 talet eller? Har varit blandade tider av deflation och inflation och ändå gick samhällen framåt.
Intressantare att diskutera är varför inflation skulle leda till tillväxt. Jag tror snarare det är effektiviseringar, uppfinningar och mötet mellan utbud och efterfrågan som leder till tillväxt. Inte ett forcerat spenderande av pengar till följd av rädsla för att pengarna snart blir värdelösa.
Jag misstänker att vi egentligen är överens.
En ökad penningmängd, för sakens skull, driver ingen (hållbar) tillväxt.
Istället krävs fingertoppskänsla, att stegvis öka penningmängden
om en ökad ekonomisk aktivitet kräver det (för att priset på kapital blir för dyrt, och hämmar ekonomisk aktivitet)
Om bubblor uppstår, så bör man ej (som under eurokrisen), drastiskt öka penningmängden för att nå uppblåsta börsvärden.
Istället skall man låta priset på ”tillgångar” falla tills de når sina egentliga värden; och man lämnar penningmängden ifred.
Att alla västländer valde den tidigare strategin 2008, anser jag bero på en rutten och korrupt politisk klass, som sålt ut sina länders suveränitet till överstatliga institutioner; och sina ekonomier offrar man för att lösa ut globalistiska aktörer, mot löften att man senare blir upptagen i dessa.