2023-09-05, 12:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
En mycket okunnig text av Rothstein. Han verkar tro att höjda styrräntor betyder att bankerna får ta ut högre räntor och således tjäna mer pengar. Men hans ämne är ju statsvetenskap och inte ekonomi.

Lite synd eftersom han har rätt i sak: Riksbanken har misslyckats både med kronkursen och inflationen. En stabil kronkurs är dock inte ett självständigt mål för Riksbanken, som Rothstein hävdar, utan det är bara inflationsmålet som man direkt ansvarar för att upprätthålla (och därmed bara indirekt kronkursen).

Han påminner lite om vissa här i tråden som tittat på Youtube och nu vet exakt hur "banker skapar pengar" etc. Många åsikter men inte så mycket sakkunskap och då blir det ofta pannkaka även om man på ett principiellt plan har rätt.

Tyvärr är det väl så att många inklusive Bo är drabbade av höga räntor och nu vill gå ut i DN Debatt eller på Flashback och "göra nåt åt saken". Men ofta är det bättre att hålla tyst om man inte har koll på läget, eftersom det inte finns något bättre sätt att argumentera emot någonting är att argumentera för det på ett dåligt sätt.
Vidare så är det ingen som vill diskutera orsaken till varför centralbankerna inklusive RB stimulerade ekonomin istället för att hålla uppe räntan och tvinga politikerna till reformer som fått fart på tillväxten.
Massinvandringens påverkar får heller inte tas upp trots att kostnaden för den är en av orsakerna till oviljan att reformera ekonomin.
Citera
2023-09-05, 12:38
Medlem
Citat:
En mycket okunnig text av Rothstein. Han verkar tro att höjda styrräntor betyder att bankerna får ta ut högre räntor och således tjäna mer pengar. Men hans ämne är ju statsvetenskap och inte ekonomi.

Lite synd eftersom han har rätt i sak: Riksbanken har misslyckats både med kronkursen och inflationen. En stabil kronkurs är dock inte ett självständigt mål för Riksbanken, som Rothstein hävdar, utan det är bara inflationsmålet som man direkt ansvarar för att upprätthålla (och därmed bara indirekt kronkursen).

Han påminner lite om vissa här i tråden som tittat på Youtube och nu vet exakt hur "banker skapar pengar" etc. Många åsikter men inte så mycket sakkunskap och då blir det ofta pannkaka även om man på ett principiellt plan har rätt.

.

Har du noterat att självaste Riksbanken sprider den enligt dig felaktiga uppfattningen att också privatbanker skapar pengar:

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/
Citera
2023-09-05, 17:00
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Har du noterat att självaste Riksbanken sprider den enligt dig felaktiga uppfattningen att också privatbanker skapar pengar:

Haha ja den där texten gav er onekligen vatten på er kvarn. Då förstår jag i alla fall vad folk har läst!

Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanken
Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld till banken som motsvarar lånet. Samtidigt sätter banken in pengar motsvarande det lånade beloppet på ditt konto. Det är dessa nyskapade pengar som du sedan för över till säljaren av bostaden. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet. På samma sätt minskas mängden bankpengar när du betalar tillbaka lånet till banken.

Riksbanken utelämnar dock att pengarna kommer från en insättare eller från Riksbanken. Banker kan inte "nyskapa" pengar och låna ut dem. Däremot blir effekten delvis sådan eftersom samma pengar lånas ut och lånas in flera gånger, men att det är "nyskapade pengar" som lånas ut varje gång är fel.

Det ska dock erkännas att jag också tolkar Riksbankens text som att banker kan skapa pengar fritt ur tomma intet så länge de håller sig till vissa lagbegränsningar. Det nämns inte att de utlånade pengarna måste komma från inlåning. Jag kan dock inte svara på om kommunikatören som skrivit texten har missförstått hur saker fungerar eller om hon (för det är alltid en hon) bestämt sig för att förenkla lite så att allmänheten "förstår". Det blev dock snarare en fördumning i det här fallet. Jag tackar ändå för texten eftersom den förklarar varför folk skriver som de skriver i denna tråd.
Senast redigerad av Disillusionisten 2023-09-05 kl. 17:02.
Citera
2023-09-05, 17:06
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vidare så är det ingen som vill diskutera orsaken till varför centralbankerna inklusive RB stimulerade ekonomin istället för att hålla uppe räntan och tvinga politikerna till reformer som fått fart på tillväxten.
Massinvandringens påverkar får heller inte tas upp trots att kostnaden för den är en av orsakerna till oviljan att reformera ekonomin.
Ja, Riksbanken har gett oss en lång och skön bolåneekonomi som gjort att det saknats behov av reformer, nyföretagande, effektiviseringar, antikorruptionsarbete och andra sunda saker. Nyföretagande kan inte enbart bestå av influencers, låneförmedlare och mäklare nämligen.

Det behovet kommer dock nu.
Citera
2023-09-06, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Citat:
Haha ja den där texten gav er onekligen vatten på er kvarn. Då förstår jag i alla fall vad folk har läst!

Riksbanken utelämnar dock att pengarna kommer från en insättare eller från Riksbanken. Banker kan inte "nyskapa" pengar och låna ut dem. Däremot blir effekten delvis sådan eftersom samma pengar lånas ut och lånas in flera gånger, men att det är "nyskapade pengar" som lånas ut varje gång är fel.

Det ska dock erkännas att jag också tolkar Riksbankens text som att banker kan skapa pengar fritt ur tomma intet så länge de håller sig till vissa lagbegränsningar. Det nämns inte att de utlånade pengarna måste komma från inlåning. Jag kan dock inte svara på om kommunikatören som skrivit texten har missförstått hur saker fungerar eller om hon (för det är alltid en hon) bestämt sig för att förenkla lite så att allmänheten "förstår". Det blev dock snarare en fördumning i det här fallet. Jag tackar ändå för texten eftersom den förklarar varför folk skriver som de skriver i denna tråd.

Vissa vill tro att privata banker ökar penningmängden och inte Riksbanken, men det är lätt att debunka.

Det är bara att få Riksbanken att sluta köpa statsobligationer, blåsa upp sin balansräkning, trycka pengar ur tomma intet och manipulera priset på pengar (räntorna), så kommer alla att se hur privata banker inte ökar penningmängden exponentiellt. Till och med Riksbanken kallar det för "transmissionsmekanismen" för penningpolitiken, och det är därför Riksbanken ser kreditexpansion som en positiv utveckling, oavsett de ackumulerade riskerna.
Citera
2023-09-07, 18:54
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Mänskligheten stod och stampade tills det att riksbanken införde inflationsmål. Och så föddes tillväxten.
Men deflation leder däremot till tillväxt? Jag har svårt att finna historiska exempel på det.
Citera
2023-09-08, 18:52
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Men deflation leder däremot till tillväxt? Jag har svårt att finna historiska exempel på det.
Nej men tillväxt leder till deflation kan man säga. Vissa industrier/brancher har utvecklats i såpass rapp takt att det här blivit prisfall trots att penningmängden ökat under samma period.

Vi har ett nutida exempel, Schweiz 2015. Annars väl i princip hela världen innan 40 talet eller? Har varit blandade tider av deflation och inflation och ändå gick samhällen framåt.

Intressantare att diskutera är varför inflation skulle leda till tillväxt. Jag tror snarare det är effektiviseringar, uppfinningar och mötet mellan utbud och efterfrågan som leder till tillväxt. Inte ett forcerat spenderande av pengar till följd av rädsla för att pengarna snart blir värdelösa.
Citera
2023-09-08, 23:45
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nej men tillväxt leder till deflation kan man säga. Vissa industrier/brancher har utvecklats i såpass rapp takt att det här blivit prisfall trots att penningmängden ökat under samma period.

Vi har ett nutida exempel, Schweiz 2015. Annars väl i princip hela världen innan 40 talet eller? Har varit blandade tider av deflation och inflation och ändå gick samhällen framåt.

Intressantare att diskutera är varför inflation skulle leda till tillväxt. Jag tror snarare det är effektiviseringar, uppfinningar och mötet mellan utbud och efterfrågan som leder till tillväxt. Inte ett forcerat spenderande av pengar till följd av rädsla för att pengarna snart blir värdelösa.
Jag misstänker att vi egentligen är överens.
En ökad penningmängd, för sakens skull, driver ingen (hållbar) tillväxt.
Istället krävs fingertoppskänsla, att stegvis öka penningmängden om en ökad ekonomisk aktivitet kräver det (för att priset på kapital blir för dyrt, och hämmar ekonomisk aktivitet)

Om bubblor uppstår, så bör man ej (som under eurokrisen), drastiskt öka penningmängden för att nå uppblåsta börsvärden.
Istället skall man låta priset på ”tillgångar” falla tills de når sina egentliga värden; och man lämnar penningmängden ifred.

Att alla västländer valde den tidigare strategin 2008, anser jag bero på en rutten och korrupt politisk klass, som sålt ut sina länders suveränitet till överstatliga institutioner; och sina ekonomier offrar man för att lösa ut globalistiska aktörer, mot löften att man senare blir upptagen i dessa.
Citera
2023-09-09, 06:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nejnej 1995 var reallöneindex 100 och 2023 160, så 60% mer i lönekuvertet sedan dess. Dessutom har löneskatterna sänkts sedan 1995 så efter skatt ännu bättre siffror. Vi har aldrig varit rikare i Sverige än 2022.

Se diagram 3.
https://www.mi.se/nyheter/2022/sa-har-reallonen-utvecklats/

Ja lönerna har säkert stigit med 60% sedan 1995 och det betyder ingenting nej. Är du inte systemlojal så är du en idiot.

Huspriserna har händelsevis inte ökat med mer än 60% sedan 1995? Vad bilar kostar, bara 60% mer sedan 1995??????????
Citera
2023-11-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopherus
Brant fall? Du tror inte oljepriserna/elpriserna i höst/vinter kommer att få inflationen att gå upp igen?

Hej! Har inflationen gått upp och hur ser det ut med oljepris/elpris jmf m förra året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in