2023-08-30, 09:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Vad tror folket om kommande tider?

Hur stor köpkraft har folket?

Vad säljer och vad ska man satsa på?

Känns jäkla osäkert att människor ska renovera och dona? Eller har folk pengar över?

Vad är era åsikter om ekonomin framöver?

Mvh

Godis och sprit kommer nog sälja fint framöver, däremot bör du nog inte sälja bubbelpooler.
Citera
2023-08-30, 09:46
Medlem
Molekyl3ns avatar
Saker som är positivt för invandrare, fastigheter att förvara dom i etc.. Alltid vinstgivande.
Citera
2023-08-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Vad tror folket om kommande tider?

Hur stor köpkraft har folket?

Vad säljer och vad ska man satsa på?

Känns jäkla osäkert att människor ska renovera och dona? Eller har folk pengar över?

Vad är era åsikter om ekonomin framöver?

Mvh
Det hänger inte i första hand på "ekonomin framöver" eller på "folks köpkraft" om du bör starta företag eller inte.

Du måste ha något att sälja som täcker ett (långsiktigt) behov på marknaden och som tillräckligt många är beredda att betala för. Detta är din affärsidé. Skriv ner den på ett papper (vilket behov skall tillfredsställas, vilken produkt skall tillfredsställa behovet, vem kan tänkas vilja betala för denna produkt).

För att ta reda på om din affärsidé håller ekonomiskt och inte bara är ett luftslott skall du göra en affärsplan som kommer att ge dig svar på om din affärsidé är värd att satsa (tid och pengar) på.
https://vismaspcs.se/ditt-foretagand...iva-affarsplan
Citera
2023-08-30, 10:14
Medlem
För att lyckas behöver du nog tänka på ett par saker:
1/ Vet jag vad jag vill starta, har jag kunskap om tjänsten/produkten.
2/ Vad är det jag är bättre än konkurrenten på.
3/ Varför skall de köpa av, mig och inte andra. Service, kvalité, pris, logistik m.m
4/ Har jag tillräckligt rörelsekapital.

Tro inte, det bara är att starta ett företag. Lyckas du, blir belöningen stor, men det finns inga genvägar.
Citera
2023-08-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Godis. https://www.vk.se/2023-04-26/svenska...sta-inte-godis
Dåligt råd. Vem som helst kan köpa på sig billigt skitgodis och kränga det till snåljåpar.
Citera
2023-08-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Dåligt råd. Vem som helst kan köpa på sig billigt skitgodis och kränga det till snåljåpar.
I länken och i mitt citat därifrån står det att Cloetta ökat sin vinst. Ingenting om att man ska köpa på sig dåligt godis och sälja till snåljåpar. Jag har heller inte påstått något sådant.
Citera
2023-08-30, 15:27
Medlem
Citat:
I länken och i mitt citat därifrån står det att Cloetta ökat sin vinst. Ingenting om att man ska köpa på sig dåligt godis och sälja till snåljåpar. Jag har heller inte påstått något sådant.
Ok så ditt råd till grabben som startat tråden är att starta - Cloetta 2.0?
Citera
2023-08-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ok så ditt råd till grabben som startat tråden är att starta - Cloetta 2.0?
En av frågorna i trådstarten var, "Vad säljer och vad ska man satsa på?". Jag svarade "godis" och länkade till en artikel som visar att Cloetta ökat sitt resultat, och i artikeln (övrigt är bakom betalvägg) framgår det att svenskarna drar ner på allt utom på sitt lördagsgodis.

Om sedan godis, försäljning eller tillverkning, är något som ts eller andra ska satsa på låter jag vara osagt. Men eftersom godis säljer trots dåliga tider för många, så kan det väl vara en vettig bransch om man finner en marknad.

Sedan krävs mer än det. Har själv haft ett företag som hade kunnat gå riktigt bra, om jag inte hade varit så lat. Nedläggning efter ett knappt år, dock helt utan skulder, men med en riktigt taskig inkomst under tiden. Fick mestadels leva på mitt sparkapital. Det var helt enkelt inte min grej.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-30 kl. 15:42.
Citera
2023-08-30, 20:37
Medlem
Citat:
En av frågorna i trådstarten var, "Vad säljer och vad ska man satsa på?". Jag svarade "godis" och länkade till en artikel som visar att Cloetta ökat sitt resultat, och i artikeln (övrigt är bakom betalvägg) framgår det att svenskarna drar ner på allt utom på sitt lördagsgodis.

Om sedan godis, försäljning eller tillverkning, är något som ts eller andra ska satsa på låter jag vara osagt. Men eftersom godis säljer trots dåliga tider för många, så kan det väl vara en vettig bransch om man finner en marknad.

Sedan krävs mer än det. Har själv haft ett företag som hade kunnat gå riktigt bra, om jag inte hade varit så lat. Nedläggning efter ett knappt år, dock helt utan skulder, men med en riktigt taskig inkomst under tiden. Fick mestadels leva på mitt sparkapital. Det var helt enkelt inte min grej.
Det är inte lätt att driva eget och det är väldigt få som verkligen är lämpade för att göra det. Det är absolut nödvändigt att ha en tydlig affärsidé som man verkligen tror på och brinner för och att lägga ned arbete på att göra en affärsplan så att man får reda på om idén är ekonomiskt hållbar. Utan en sådan plan hamnar man där du hamnade eller ännu värre gör personlig konkurs.
Citera
2023-08-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Gå till banken o låna pengar till din affärside, om de släpper till pengar så tror de på din ide, annars inte en endaste krona.
De är rätt duktiga på att värdera sådana här saker, o kan inte den som jobbar på banken där så tar de in de som verkligen kan, så börja där.

Banken är med dom står för 70% av kapitalbehovet!
Citera
2023-08-31, 15:06
Medlem
Citat:
Det är inte lätt att driva eget och det är väldigt få som verkligen är lämpade för att göra det. Det är absolut nödvändigt att ha en tydlig affärsidé som man verkligen tror på och brinner för och att lägga ned arbete på att göra en affärsplan så att man får reda på om idén är ekonomiskt hållbar. Utan en sådan plan hamnar man där du hamnade eller ännu värre gör personlig konkurs.
Hade en klart vettig och fullt genomförbar affärsidé, hade ett par bra leverantörer som båda gav gav bra marginaler och tio dagars kredit tack vare tidigare kontakter, och ett visst sparkapital.

Det handlade enbart om att det inte var min grej. Ensamt och lättare att göra saker som inte sålde, typ tvätta bilen, surfa på konkurrenter, leta presumtiva kunder, fila på loggan, putsa hemsidan, utan att ta tag i det viktiga, att sälja.
Citera
2023-08-31, 15:57
Medlem
Citat:
Hade en klart vettig och fullt genomförbar affärsidé, hade ett par bra leverantörer som båda gav gav bra marginaler och tio dagars kredit tack vare tidigare kontakter, och ett visst sparkapital.

Det handlade enbart om att det inte var min grej. Ensamt och lättare att göra saker som inte sålde, typ tvätta bilen, surfa på konkurrenter, leta presumtiva kunder, fila på loggan, putsa hemsidan, utan att ta tag i det viktiga, att sälja.
Du kan ju inte veta hur bra din affärsidé hade fungerat i praktiken då du inte ens iddes dra igång trots dina, enligt vad du påstår, perfekta förutsättningar. Snacka går ju men snacka så det går är värre Noll självdisciplin verkar det som. Har du jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in