2006-08-01, 16:14
Medlem
storytellers avatar
Fattar inte riktigt vad det är med mig.
Kring kristi himmelsfärd fick jag först halsfluss (gjorde prov hos vårdcentralen) och detta behandlades med pennicillin. Hade hög feber och mycket ont i halsen, äta mat var omöjligt.

Sedan var jag frisk några veckor, för att därefter återigen få mycket ont i halsen, men denna gång utan någon feber. Återigen samma typ av "svullen " halsont som gör det svårt att äta, något mildare än första gången. Prov hos vårdcentral visar negativt, ej halsfluss. Väntar någon vecka och får mindre och mindre ont i halsen, till slut upphör det helt. Detta i mitten på juli.

Och nu har jag för tredje gången fått ont i halsen. Den här gången är det en annan sorts smärta - det sticker till ibland och gör ont i en period. Det är mer av en dunkande smärta än det varit några av de tidigare gångerna. Bara på ena sidan av halsen - tittar jag med ficklampa ser det helt wreckat ut på ena halsväggssidan till höger om halsspenen med stora vita blåsor och skit. Inget på andra sidan.
Började kännas så här i torsdags ungefär. Tog tempen nyss, 37.1 alltså ingen feber. Ej känt mig sjuk bortsett från halsontet denna gång.

Ska nog ringa sjukvårdsupplysningen också, men de brukar avsluta samtalen fort så jag hoppas nån här inne kan ge ett lite mer uttömmande svar till om denna stickande smärta i halsen är något normalt man kan vänta ut. Blir sällan sjuk så jag har inte så mycket erfarenhet.
Någon som vet vad det kan röra sig om den här gången? Är det värt att gå till vårdcentralen igen? Kan det ha något samband med de tidigare infektionerna?
Citera
2006-08-01, 16:29
Medlem
Chillas avatar
Min mor har gått igenom liknande sak , det är helt enkelt att penecillin inte längre biter på våra bakterier. en följd utav för mycket medecin ätande i övrigt.
Gäller bara att härda ut så går det över
Citera
2006-08-01, 18:47
Medlem
blajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilla
Min mor har gått igenom liknande sak , det är helt enkelt att penecillin inte längre biter på våra bakterier. en följd utav för mycket medecin ätande i övrigt.
Gäller bara att härda ut så går det över

Det behöver det inte vara, penicillinet verkade ju hjälpa mot halsflussen eftersom det försvann, gången efter du hade ont i halsen visade ju provet negativt. Däremot kan halsfluss även bero på virus, och då visas inte det på ett snabbtest man tar i halsen.

Jag tror helt enkelt att du har haft lite otur som blivit sjuk så här ofta. De olika infektionerna tror jag inte beror på varandra, möjligen att dina slemhinnor i halsen har blivit lite irriterade på grund av alla infektioner du haft och du därför har lite mer ont i halsen än vad du skulle ha haft annars.

Det enda du kan göra nu är att göra som förra gånger du hade ont i halsen, dvs bara vänta ut infektionen. Att du inte har någon feber betyder antagligen att det endast rör sig om nåt virus som försvinner så småningom. Om du skulle få (hög) feber eller om halsontet inte ger med sig eller förvärras kan det vara smart att besöka vårdcentral, men annars är det bara att vänta och ta det lite extra lugnt. Krya på dig!
Citera
2006-08-01, 19:00
Medlem
aquamans avatar
Jag håller precis på och brottas mot ett liknande problem.

Jag fick halsfluss några gånger efter varandra men sket lite halvt i det. Efter tre veckors tid letade sig bakterier ner lite djupare och bildade en halsböld som jag nu får pencillin för, halsbölder ska tydligen inte ge utslag på vanligt strep -A-test eftersom de sitter på djupet. Jag hade visserligen ganska hög feber när jag inte tog värktabletter. Men det KAN ju vara en sådan iaf.

Förresten, har du svårt att gapa och sådär?
Citera
2006-08-01, 19:56
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaj
Det enda du kan göra nu är att göra som förra gånger du hade ont i halsen, dvs bara vänta ut infektionen. Att du inte har någon feber betyder antagligen att det endast rör sig om nåt virus som försvinner så småningom. Om du skulle få (hög) feber eller om halsontet inte ger med sig eller förvärras kan det vara smart att besöka vårdcentral, men annars är det bara att vänta och ta det lite extra lugnt. Krya på dig!
Ja, det låter rimligt. Tror du att rejäla fyllor kan utlösa en sån här sak? Är ju sommar och därför har jag tagit en hel del sådana.
Varje gång halsproblemen har återkommit har varit efter en sådan... Antar att mitt immunförsvar inte gillar det?

Citat:
Ursprungligen postat av aquaman
Förresten, har du svårt att gapa och sådär?
Ja, för tillfället har jag det.

Bad en familjemedlem undersöka mig och det verkar som att det rör sig om s.k. afteblåsor (ni vet såna vita prickar som gör ont som man får om man t.e.x borstar fel med tandborsten eller biter sig i tungan) förutom att de är ca 6 stycken, stora som lillfingernaglar och sitter på hela halsväggen. Ser förmodligen värre ut än vad det är.
Gör inte ont när jag sväljer så länge inte vassa bitar (t.e.x. pizzakanter) slår i blåsorna.
Jävligt sjukt, hoppas det går över fort, ska på festival om nio dagar.

Tack för all uppmuntran!
Citera
2006-08-01, 20:16
Medlem
kurrecs avatar
Det låter som en infektion orsakad av klamydia eller gonorré. Ganska ovanligt men dock förekommande i vissa kretsar.
Citera
2006-08-01, 20:51
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrec
Det låter som en infektion orsakad av klamydia eller gonorré. Ganska ovanligt men dock förekommande i vissa kretsar.
Kollade upp det på wikipedia och det verkar visserligen stämma, om än vara mycket ovanligt.
Hittade ingen inkubationstid på dessa två sjukdomar men eftersom det var åtminstone tre månader sedan jag hade sexuellt umgänge så tror jag det kan uteslutas...
Citera
2006-08-01, 21:46
Medlem
kurrecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Kollade upp det på wikipedia och det verkar visserligen stämma, om än vara mycket ovanligt.
Hittade ingen inkubationstid på dessa två sjukdomar men eftersom det var åtminstone tre månader sedan jag hade sexuellt umgänge så tror jag det kan uteslutas...

Den genitala varianten av klamydia kan ge upphov till halsont och ögoninfektion om den lämnas obehandlad.
Citera
2006-08-11, 01:36
Medlem
Mr Blondes avatar
Jag har själv upplevt samma skit för några år sedan. Det började med halsfluss efter halsfluss. Precis som du skriver så var det sommar och jag drack en del alkohol. Problemen fortsatte och det tog inte lång tid för halsflussen att komma tillbaka efter att penicillinkurerna gjort sitt ett tag.

Några veckor senare fick jag en halsböld. Kunde inte käka normalt och inte svälja mitt saliv, spottade i skålar och mådde helt galet dåligt.

Vid det här laget var både jag och mina föräldrar trötta på samma beskedd från läkaren. "Fortsätt med penicillin och hoppas att det går över"

Så jag begav mig till en hals/öronexpert. Gubben var minst 75 år, tittade på mig i högst 5 min sen sa han "ta bort dina mandlar genast".

Sagt och gjort, nu har jag aldrig ont i halsen längre, kommer nästan inte ihåg hur det känns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in