2023-08-28, 23:39
Medlem
Jag fick nyligen veta att jag högst troligt har diagnosen bipolär typ 2, så här efter 20 år inom psykiatrin…

Har diverse mediciner i dagsläget men med liten till ingen effekt. Äter bland annat 500 mg Lamotrigin/dag men med låg serumkoncentration, så den ska höjas ytterligare.

Jag ska även bli insatt på antingen Litium eller Valproat. Får välja vilket förutsatt att mina blodprover är okej.

Jag känner mig måttligt glad över att behöva äta någon av dessa mediciner, men i ser ju ändå att det är nödvändigt.

Jag undrar om någon här testat båda? Vilken har lindrigast biverkningar? Och vilken av dessa mediciner ger störst viktökning?
Citera
2023-08-29, 14:57
Medlem
Gick ca18månader på Litium,ökade 35 kilo. Alla jag träffat som går på litium har gått upp i vikt sedan blir man djävligt törstig och skakig i händerna.men det är olika från person till person.
Lamotrogin var rena barnleken mot litium.
Citera
2023-08-29, 15:35
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastertrolltroll
Gick ca18månader på Litium,ökade 35 kilo. Alla jag träffat som går på litium har gått upp i vikt sedan blir man djävligt törstig och skakig i händerna.men det är olika från person till person.
Ja litium är förjäkla läskigt om man ligger för högt ,jag äter litium o var med om den där skakigheten och sluddrandet.sänkte till 2+2 och ligger på 0.75 mmol ,funkar ganska bra .jag tror största viktuppgången beror på att man dricker mer kalorier typ juice o läsk. För törstig blir man
Citera
2023-08-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastertrolltroll

Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Ja litium är förjäkla läskigt om man ligger för högt ,jag äter litium o var med om den där skakigheten och sluddrandet.sänkte till 2+2 och ligger på 0.75 mmol ,funkar ganska bra .jag tror största viktuppgången beror på att man dricker mer kalorier typ juice o läsk. För törstig blir man

Oj då. 35 kilo låter inte kul att gå upp.. Känner inte att jag kommer vilja äta den. Har ni någon erfarenhet av Valproat?

Förstår att båda är jobbigare än Lamotrigin, den har jag noll biverkningar av. Men så ligger jag på absolut lägsta tänkbara enligt koncentrationsprov trots 500 mg också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in