2023-08-28, 15:53
Medlem
Har en massa samtidiga problem som samverkar jobbigt och hittar ingen väg i skiten. I grunden är det ju någon som är ihoptrasslat i hjärnan helt klart då jag har migrän med aura (alltså synfenomen mm innan själva "huvudvärken"). Är allmänt övertänkande och känslig för intryck så begreppet "HSP" beskriver mig rätt bra. Formellt har jag dragit på mig diagnoserna GAD, olika ångessyndron, depression och utmattningsyndrom över åren. Flera ganska långa sjukskrivningar etc. Men det har har jag alltid varit duktig på att mörka utåt när det gått så har lyckats ha tidvis framgångsrikt jobb och har famiilj. Just det, blev nyss utredd och anses även ha AD(H)D.
Alltid varit mycket skeptisk mot medicin men har kapitulerat de senate 5 åren och provat både det ena och det andra utan större framgång. Inte hittat något mot migränen tex trots att ha varit hos neurolog och experter så där tar jag bara vanlig acitylsalicylsyra i högre doser.
Det enda jag smaskar på just nu är Elvanse för ADD och det gör att jag funkar mycket bättre på jobbet men vågar inte ta det samtidigt som jag har migrän vilket jag har just nu.
Kankske ökar Elvansen migränfrekvensen något men går inte säga efter att testat så kort tid som jag haft den (sedan april). Känns lite bisarrt att häva i sig CS som konstgjor andning... känns som det överlastar sysystemet på något sätt.
Alla dessa problem gör att jag inte vet vad fan jag ska ta mig till. Känns som allt hänger ihop och mediciner har bieffekter som gör åtminstone ett av problemen värre. Skulle ranka ångest värst av alla problem eftersom det är så vidrigt när det slår till på riktigt och närmar sig något psykotiskt. Men migränen är också hemsk och sänker mig flera dagar. Värken är inte det obehagligaste utan snarast att kroppen i allmänhet är mos och lågfungerande (magproblem, synproblem, utmattning) samt att min ångest kryper fram. Brukar likna upplevelsen med en rejäl bakfylla.
Har blivit erbjuden att använda Saroten profylaktiskt för migränen, men samma läkare tycker också att jag helst ska ta venlafaxin. Vill inte ha något av det utan skulle föredra medicin att ta vid anfall endast och där har jag faktiskt blivit hjälpt av att ta oxascand men eftersom det inte är "kosher" så lär jag väl aldrig få det igen.
(för att slippa diskussionen, så ja jag rör på mig och äter vettigt och allt som har med insatser utan mediciin är det jag klarat mig med fram till 45-årsåldern, nu snart 50. Sorry om det är virrigt skrivet, men som sagt i slutfasen på en migränepisod)

Undrar mest om någon har likande uppsättning av problem och hittat en väg som underlättar?
Citera
2023-08-28, 15:59
Medlem
BlaBalks avatar
Har en väldigt snarlik historik som du har. Nästan alla rätt, förutom att jag inte diagnosticerats med ADHD eller GAD.

Just Saroten har jag tagit en del, det är ju även antidepp, och funkar helt ok som profylax på mig. Gillar dock inte biverkningarna, som muntorrhet och ett brutalt sötsug. Men det kan vara värt att testa, antar jag. Jag tar dem inte just nu, men har dem utskrivna.

Saroten gav inga utsättningssymptom för mig, kan vara värt att nämna.

Inte jag heller har hittat något som håller i längden. Det är att hoppa mellan knark, medicin och vita knogar bäst man kan.

Edit: för egen del kan jag säga att jag inte tagit något som gör min migrän värre när jag har ett anfall, vare sig amfetamin eller LSD gör det värre, så jag tycker inte att du ska avstå att testa ta din ADD medicin av rädsla för att det ska förvärra symptomen.

Edit2: blir rörigt här, men jag sitter med mobilen och är rörig av mig.
Jag har gått ifrån att försöka angripa migränen direkt, och ska nu istället försöka bemöta barndomstrauman och dylikt, har förstått att anknytningsproblematiken som trauman kan orsaka, också ofta leder till ångestproblematik i vuxen ålder. Jag har brottats med dessa frågor förr, och kände mig klar, men jag har fått omvärdera detta då min ångest vägrar ge med sig, oavsett hur bra det går i övrigt med livet.
Senast redigerad av BlaBalk 2023-08-28 kl. 16:11.
Citera
2023-08-28, 16:13
Medlem
Rozenkvartss avatar
Känner igen mig. Har migrän med aura, GAD och skulle nog klassa mig som högkänslig. Har även drag av ADHD så låter ju nästan som dig. Börjat inse hur mycket migränen faktiskt påverkar då jag är hjärntrött och väldigt stresskänslig efter ett anfall(som tur är sällan) och har börjat fråga mig vad som är vad egentligen. Har också börjat acceptera min ångest som något fysiskt, känns nästan som att det är blodtrycket som spökar ibland och då blir det liksom ingen ren ångest.
Citera
2023-08-28, 18:10
Medlem
Jag har inte haft migrän sen jag slutade äta socker, bröd och pasta.
Gjorde denna förändring för 1,5 år sen. Tidigare hade jag migrän (med aura) ca varannan månad.

Värt att testa!
Citera
2023-09-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Har en väldigt snarlik historik som du har. Nästan alla rätt, förutom att jag inte diagnosticerats med ADHD eller GAD.

Just Saroten har jag tagit en del, det är ju även antidepp, och funkar helt ok som profylax på mig. Gillar dock inte biverkningarna, som muntorrhet och ett brutalt sötsug. Men det kan vara värt att testa, antar jag. Jag tar dem inte just nu, men har dem utskrivna.

Saroten gav inga utsättningssymptom för mig, kan vara värt att nämna.

Inte jag heller har hittat något som håller i längden. Det är att hoppa mellan knark, medicin och vita knogar bäst man kan.

Edit: för egen del kan jag säga att jag inte tagit något som gör min migrän värre när jag har ett anfall, vare sig amfetamin eller LSD gör det värre, så jag tycker inte att du ska avstå att testa ta din ADD medicin av rädsla för att det ska förvärra symptomen.

Edit2: blir rörigt här, men jag sitter med mobilen och är rörig av mig.
Jag har gått ifrån att försöka angripa migränen direkt, och ska nu istället försöka bemöta barndomstrauman och dylikt, har förstått att anknytningsproblematiken som trauman kan orsaka, också ofta leder till ångestproblematik i vuxen ålder. Jag har brottats med dessa frågor förr, och kände mig klar, men jag har fått omvärdera detta då min ångest vägrar ge med sig, oavsett hur bra det går i övrigt med livet.

Sorry för sent svar, men tack för respons och tankar. Är väl egentligen högst oklart vad felen är på mig (haha) men klart labil i måendet och migrän är allt för sant. GAD är ju en slasktratt de sätter på folk som har ångest nu för tiden om man inte kan speca orsaken. Känner inte igenom mig i att vara orolig och ältande hela tiden. Det kommer mer i skov för mig och triggas av speciella händelser. Sen är jag en skeptisk och allmänt otrygg person som tänker och övertänker enligt andra. Men har (via ADHD diagnosen) också fått veta att jag har rejält hög IQ som krånglar till saker. ADHD har jag mest ansaett var en hittepågrej för att knarka ner unga killar för de inte passar in i den feminiserade och passiviserde samhällsnormen. Men man får ju lite statsknark på det så varför inte
Sorry för röra här med, just nu går dagsdosen Elvanse ur och då blir allt lite extra knas. Men annars bra. Tog fakitskt en lågdos i återhämtningsfasen frpn migränen sist och det blev nog mest bättre. Oh well... inte skitsugen på Saroten men intressant att höra att det faktiskt funkade(bortsett biverk) Ha det bra!
Citera
2023-09-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Känner igen mig. Har migrän med aura, GAD och skulle nog klassa mig som högkänslig. Har även drag av ADHD så låter ju nästan som dig. Börjat inse hur mycket migränen faktiskt påverkar då jag är hjärntrött och väldigt stresskänslig efter ett anfall(som tur är sällan) och har börjat fråga mig vad som är vad egentligen. Har också börjat acceptera min ångest som något fysiskt, känns nästan som att det är blodtrycket som spökar ibland och då blir det liksom ingen ren ångest.
Hmm, provat intuiv? Verkar ju vara bra för en del med kombon. Just nu är jag ok ändå med bara Elvanse, men när det blir kass igen så har jag funderat på den.

Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Jag har inte haft migrän sen jag slutade äta socker, bröd och pasta.
Gjorde denna förändring för 1,5 år sen. Tidigare hade jag migrän (med aura) ca varannan månad.

Värt att testa!
Mäktigt! Det är ju så man önskar att det går att lösa det. Du byter ut din "sjuka omgivning" och blir då frisk. Jag förstår dock inte er som klarar att få till en så radikal diet. Har försökt men blir så skev och ångestfylld så jag återgår till kolhydrater illa kvickt. Så annars en intressant dokumentär om någon Schweizisk kvinna/läkare som fokuserade på Keto för att fixa migrän. Ligger ju något rimligt i det då det hjälper för epilepsi och är välkänt där.
Vilket leder till, egentligen kanske det är där man ska kika? Lamotrigin? Valproat?... fast det är klart, tunga grejor om inte migränen är superhandikappande.
Helst skulle jag bara ha lite valium till att få lite lugn och ro när jag behöver återhämta mig från en attack men det är ju precis omöjligt på laglig väg.
I Usa använder de visst Iktorvil också.

Hoppas du klarar dig på endast diet. Kanske får jag prova igen när jag är bättre rustad. just nu för tuff omläggning.
Citera
2023-09-07, 21:35
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Hmm, provat intuiv? Verkar ju vara bra för en del med kombon. Just nu är jag ok ändå med bara Elvanse, men när det blir kass igen så har jag funderat på den.

Har ingen diagnos och därav ingen medicin heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in