Citat:
Ursprungligen postat av
-Felix_
Nej inte per automatik men du sänker ju din beskattningsbara inkomst genom avdrag. tex ränteavdrag.
Tjänar du 714.000 kr om året och har 100.000 i ränteavdrag så har du ju en beskattningsbar inkomst
på 614.000 kr och hamnar under gränsen för statlig skatt.
eller har jag missat något i frågeställningen ? inte skatteexpert. alls
Det är såhär ts tror att det fungerar, det gör det alltså inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moderatorhora
Du kan väl kanske förklara vad sjutton inkomst av kapital har med frågeställningen att göra överhuvudtaget? Vidare är det inte så att jag inte förstår, det är bara det att det inte är "dussintalet" personer som svarat samma sak och jag för gärna diskussionen vidare i ett bredare perspektiv. Andra kanske har andra idéer.
Ett dussintal vet jag inte; men tillräckligt många för att det börjar bli pinsamt att du inte har till dig, och dessutom käftar emot. Till ditt försvar så är det väldigt få inlägg som faktiskt försökt förklara på ett pedagogiskt sätt för dig. Jag ska försöka…
Låt oss säga att du tjänar 50’ över gränsen till statlig skatt. Du tänker att om du tar på dig 50’ i räntekostnader så kan du dra av det på din lön, så att du beskattas som om du låg precis på gränsen på statlig skatt? Grejen är att det inte fungerar så, du drar inte av räntekostnaden ifrån din inkomst; din inkomst och skatten du betalar på den förblir oförändrad oavsett hur mycket räntekostnader du tar på dig. Om din inkomst för att du betalar statlig inkomstskatt så kommer du betala den statliga inkomstskatten.
Om du har pengar i t.ex en räntefond har du kapitalinkomster ifrån den fonden. På den inkomsten betalar du kapitalskatt på 30%. Om det ska finnas någon rättvisa så måste det finnas en motpol på att behöva betala 30% skatt på kapitalinkomster, och det är att om du har kapitalkostnader, t.ex ifrån lån, så får du dra av den kostnaden och får istället tillbaka 30% utav den räntekostnaden.
Notera att kapitalskatt/avdrag är helt frikopplat ifrån inkomst ifrån tjänst och dess statliga skatt.
Sen har staten helt enkelt en regel att om din totala skatt är negativ, (t.ex ifall du har räntekostnader med ränteavdrag på, men ingen inkomst) så betalar dom inte ut pengar till dig. Dom låter dig bara dra av på den summa skatt som du behöver betala in.
Har du ränteavdrag på 10tkr/år så betalar du 10tkr minde i skatt oavsett var du ligger i inkomstskalan.
Du kan för all del se ränteavdraget som att räntan egentligen är 3.5% istället för 5%. Hur mycket pengar ska man låna för 3.5% för att tjäna pengar på det?
Ja, om du tror att du kan få bättre avkastning så ska du låna så mycket som möjligt. Och om du inte tror det så ska du låna så lite som möjligt. Det finns inga steg eller nivåer pga skatteeffekter här.