Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2023-08-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kikkomanz
Hej,
Jag äger en villa, värd cirka 15 miljoner. Bostadslån på 5 miljoner och cirka 4,7 miljoner på ett sparkonto med 3,9% ränta just nu. Lånet har en ränta på 4,79%
Teoretiskt sett skulle jag kunna amortera av hela lånet, men jag vill också ha pengar på banken för framtiden. Jag har två barn som inom 10 år kommer att flytta hemifrån, och där jag bor är det dyrt. Jag måste kunna hjälpa barnen med minst en miljon var om jag inte lyckas grejja hyresrätter till dem.

Jag pratar med banken, och de tycker att jag ska betala av hela lånet, vilket skulle göra att vi slipper cirka 17.000:- i månaden i kostnader, men samtidigt får jag ju in en hel del i ränta via sparandet. De säger att det inte kommer att bli problem att i framtiden belåna huset igen, då jag behöver pengar till barnen.

Mina kollegor tycker INTE att jag ska betala av lånet. De tror att det kommer att bli svårt att få ut pengar senare för att låna till barnens boende med lånet på min villa.

Ja jag vettefan. Är det nån som sitter i en liknande sits och kan komma med lite input? Hur kan jag tänka? Amortera hälften? Amortera allt? Behålla 5 mille i lån?

Hur har du lyckats samla en sådan här förmögenhet och inte kan grundläggande matematik undrar jag, är det arvspengar eller lotto?
Citera
2023-08-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur har du lyckats samla en sådan här förmögenhet och inte kan grundläggande matematik undrar jag, är det arvspengar eller lotto?
Vissa är bra på att spela fotboll, vissa är bra på att räkna matte. Jag är rätt usel på fotboll, men helt OK på matte. För övrigt var själva matematiken inte frågan i trådstarten, då den är relativt enkel. Vissa är bra på läsförståelse, andra inte uppenbarligen.
Citera
2023-08-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Finns ganska många likasinnade på flashback som gillar ekonomi och framtidsprediktioner som kan ge en input. Det är ju det man vill ha, input från personer som själva är okej kring ekonomi. Jag har gett min input i tråden. Nästa gång blir det t ex jag som frågar kurt-sune om vad han tror om en aktie osv.
Exakt så! I mitt fall är det för att få input och andras tankar när man fastnat i sina egna. Jag måste säga att de allra flesta här har kommit med mycket bra synpuknter
Citera
2023-08-30, 22:50
Medlem
Amortera inte en krona mer än vad du behöver, historiskt sett har det lönat sig att investera istället för att amortera, köp stabila utdelningsaktier för 5 miljoner istället.
Citera
2023-08-31, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audix
Amortera inte en krona mer än vad du behöver, historiskt sett har det lönat sig att investera istället för att amortera, köp stabila utdelningsaktier för 5 miljoner istället.
Kan du ge 5-10 förslag på stabila utdelningsaktier?
Citera
2023-08-31, 11:29
Medlem
Citat:
Kan du ge 5-10 förslag på stabila utdelningsaktier?

I min egen pengamaskin har jag Investor, Axfood, Atlas Copco, Atrium Ljungberg, Hexagon, Astra Zeneca och Assa Abloy.

Stabila utdelare men också med bra avkastning över tid.

Köp dessa och sälj aldrig, luta dig tillbaka och skratta hela vägen till banken.
Citera
2023-08-31, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audix
I min egen pengamaskin har jag Investor, Axfood, Atlas Copco, Atrium Ljungberg, Hexagon, Astra Zeneca och Assa Abloy.

Stabila utdelare men också med bra avkastning över tid.

Köp dessa och sälj aldrig, luta dig tillbaka och skratta hela vägen till banken.
Tack för tips!
Citera
2023-08-31, 12:30
Medlem
Citat:
Tack för tips!

Inga problem, fick själv tipset av aktiestinsen för en jäkla massa år sedan, om du inte vet vem han var så googla, kan vara intressant läsning.
Citera
2023-08-31, 13:35
Medlem
är man osäker hur man ska göra kan tipset vara att köra 50/50 dvs amortera hälften ock du kan jämföra vad som var bäst efteråt
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in