2023-08-27, 16:44
Medlem
Hej! Går i tankarna på att skaffa en Amerikansk Akita och vill höra ifrån andra som haft eller har erfarenhet av rasen. Hur har ni lagt upp träning, trots deras rykte om att vara svåra att motivera, är det nån som sysslat med lydnad, och hur har ni lagt upp det? Vad är det bästa med eran Akita? Vad önskar ni att ni visste tidigare om just Akitan? Mvh
Citera
2023-08-27, 17:24
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastyxa
Hej! Går i tankarna på att skaffa en Amerikansk Akita och vill höra ifrån andra som haft eller har erfarenhet av rasen. Hur har ni lagt upp träning, trots deras rykte om att vara svåra att motivera, är det nån som sysslat med lydnad, och hur har ni lagt upp det? Vad är det bästa med eran Akita? Vad önskar ni att ni visste tidigare om just Akitan? Mvh

Har tyvärr ingen själv men har hört att om man ska ha en Akita så måste man veta vad man gör. De behöver stimulans som ingen annan hundras och kan bli deprimerade eller stängda om de inte får den stimulansen. Så om du går i tankarna att skaffa en så borde du läsa på om vad det innebär och fråga dig om du kan hantera den rasen.
Citera
2023-08-27, 17:58
Medlem
Absolut det håller jag med om, jag har läst otroligt mycket och känner att jag är införstådd med allt som man bara kan läsa sig till. Det jag saknar är erfarenheter av andra människor. Man kan och ska prata med uppfödare, vilket jag åxå gjort. Men jag vill gärna höra av de som har haft "bara" en, eller känner nån som har en.. ja du fattar. Deras tankar och erfarenheter liksom.
Citera
2023-08-29, 02:18
Medlem
DenHemligaKukens avatar
Vet ett antal akitor som inte bara har aggressionsproblem, de prövar också sina ägare något överjäkligt och är väldigt ''självständiga''...så ja, det är ingen förstagångshund kanske, ingen direkt familjehund heller. Sen har man väl tidigare använt dessa till björnjakt och grejer, så det behöver mycket stimulans. Dom blir ju groteskt stora och kraftfulla..en av de sista raserna jag hade velat möta i en mörk tunnel så att säga!
Citera
2023-08-29, 14:48
Medlem
Får förtydliga att det blir verkligen inte vår första hund, och vi är ingen barnfamilj, och vi har mycket tid, inga andra djur, och intresse för spår. Det är stora kraftiga hundar med mycket jakt, skärpa och integritet. Jag vill veta hur samspelet mellan ägare och bekanta är ifrån de som brukar vara kring rasen.
Groteskt stora beror på vad man har för preferenser kanske. Hanarna mellan 40-50kg, tikarna 30-40 ungefär.
Citera
2024-03-12, 02:22
Medlem
Jag måste nu uppdatera tråden lite. Jag skaffade min drömhund, en Akita alltså, hon är snart 8 månader och det här var mitt livs bästa beslut.
Citera
2024-03-12, 02:44
Avstängd
Citat:
Jag måste nu uppdatera tråden lite. Jag skaffade min drömhund, en Akita alltså, hon är snart 8 månader och det här var mitt livs bästa beslut.

Hon är en liten valp fortfarande, inte ens könsmogen. Men uppdatera gärna längre fram. Hur aktiverar/kommer du att aktivera henne?

Och varför var just en amerikansk akita din drömhund?
Citera
2024-03-13, 16:38
Medlem
Mr Hectors avatar
Sent svar såklart men flertalet jag träffat är mer eller mindre "problemhundar". Avlivade en relativt nyligen pga det.
Citera
2024-03-15, 00:17
Medlem
Jag ska absolut uppdatera er. Vi har hittills gått valpkurs, påbörjat rallylydnad och nosework kurs, hon funkar bra i alla sammanhang, och är en väldigt miljlstark och positiv tjej.

Jag har haft jakthundar tidigare, samt schäfer, och har sedan länge vetat att jag inte vill ha en brukshund. Jag vill ha en självständig hund med lite will to please, men som ändå är väldigt familjär och har en tydlig av knapp.

Jag har haft en vuxen Akita tik hemma en period tidigare, och blev då helt säker på mitt beslut om att skaffa en egen.

Tyvärr finns det ju en del oseriösa uppfödare i omlopp för rasen, och det låter som det är dessa hundar ni träffat på. Jag har en helt annan bild av de jag känner som har rasen, men då är det åxå aktiva skk registrerade hundar.

I will keep you updated
Citera
2024-03-15, 21:23
Medlem
eltonkebabs avatar
Har du bra på pli på dem så är de bra hundar, men de kan vara sjukt besvärliga om man slarvar med uppfostran.
Citera
2024-03-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Har du bra på pli på dem så är de bra hundar, men de kan vara sjukt besvärliga om man slarvar med uppfostran.

Ja så är det verkligen.
Citera
2024-03-22, 07:35
Medlem
Bookhouses avatar
Citat:

Min somnar in idag bara 2 år gammal och 4 månader. Känner en obeskrivlig sorg och ångest efter det bandet vi har knutit på så relativt kort tid. Dom är svåra att motivera. Dom tappar intresset snabbt och vill bara göra vad om är intresserade av och stimuleras av. Så allt måste göras intressant och i korta intervaller när det kommer till träning. Inte en hund som kommer att vinna någon tävling i lydnad. Oerhört stark skyddsinstinkt, jaktinstinkt, och tveklöst lojala oavsett hur skarp situation man är i. Önskar att jag visste hur känsliga dom är. Det är stenhårda och stoiska, stolta hundar men samtidigt väldigt känsliga. Det är ingen brukshund. Definitivt inte hund som man försöker dominera verkligen fysiskt eller mentalt. Då tappar den förtroendet för dig blir rädd för allt. Och en rädd amerikansk akita sätter inte svansen mellan och sticker. Den tar fighten eller tom letar upp den om den är otrygg. Väldigt många Amerikanska Aktitor idag med dåliga gener ute på blocket som säljs av olika bulvaner till några skurkar i Skåne. Köp från SKK registrerad kennel. Inte en lätt hund. Inte en hund du kan ha lös. Men en helt underbar ras om man förstår vad man har.
Senast redigerad av Bookhouse 2024-03-22 kl. 07:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in