• 4
  • 5
2023-08-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
En cykel är inte direkt billig plus man bor i en stadsdel där cyklar och mopeder stjäls regelbundet. Har inte heller en tillräckligt stor utrymme i källaren. Inte heller sugen att släpa upp cykeln till tredje våningen.

Då är promenad mycket bättre.
Promenad är ju ännu billigare. Det verkar som om den där bilen inte var så viktig för dig.

Jag anser nog, att om man behöver en bil för att kunna utföra sitt arbete, eller för att ta hand om sina barn, då kan det vara okej med ett lån till den. I annat fall tar man bussen, går eller cyklar.
Citera
2023-08-27, 21:35
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Promenad är ju ännu billigare. Det verkar som om den där bilen inte var så viktig för dig.

Jag anser nog, att om man behöver en bil för att kunna utföra sitt arbete, eller för att ta hand om sina barn, då kan det vara okej med ett lån till den. I annat fall tar man bussen, går eller cyklar.

Jag tänkte mer för längre resor, typ till släkten och vänner som bor tiotals mil bort från mig eller utomlands. Att hyra en bil för sånt är ännu dummare, kostar femsiffrigt
Citera
2023-08-27, 21:36
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer för längre resor, typ till släkten och vänner som bor tiotals mil bort från mig eller utomlands. Att hyra en bil för sånt är ännu dummare, kostar femsiffrigt
Om hyrbil blir dyrare beror på hur ofta du behöver hyra. Sedan finns det tåg och långfärdsbuss.
Citera
2023-08-27, 22:29
Medlem
Det som har hänt är som flera andra skrivit att du fått ett erbjudande på maxbeloppet du kan få från Svea. Många tycker att det är bra att man får erbjudande på det belopp man kan få om det sökta beloppet var för högt.

De 795:- är förmodligen uppläggningsavgift.

Du tycker att det är för dyrt med kollektivtrafik men vill ta ett lån med en ränta på 28%? Märkligt.

Du hittar nog en bra bil för 60.000. Köp en begagnad bil med dina egna pengar istället. Var inte dum.
Citera
2023-08-28, 10:28
Bannlyst
Citat:
Fast jag sökte ett större belopp. Då är det väl bättre att skicka ett meddelande att de inte kan bevilja mig beloppet jag sökte.

Hade det inte varit för anmärkningen så hade jag skrivit under brevet, använt de 50 000 som kontantinsats och resten av värdet som lån hos bilhandlaren med typ 5% ränta om inte lägre, och samla ihop båda senare.
Låter konstigt om du sökt för ett belopp, blivit godkänd och sen är det ett lägre belopp. Vad sa banken, förmodar du pratat med dom nu?
5% hos bilhandlare idag kan du nog glömma… nästan dubbla det så är vi närmare sanningen.
Citera
2023-08-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Låter konstigt om du sökt för ett belopp, blivit godkänd och sen är det ett lägre belopp. Vad sa banken, förmodar du pratat med dom nu?
5% hos bilhandlare idag kan du nog glömma… nästan dubbla det så är vi närmare sanningen.

Jag jobbar nu och har därför inte möjlighet att ringa. Jag får göra det på rasten och se vad som har hänt.

Det låter konstigt för mig också. Jag sökte om 177 000 och jag får 50 795 kr istället. Jag hade förstått om jag skulle söka det beloppet via Lendo för då får man moterbjudande, men söker man direkt via banken, får beskedet att ansökan beviljades så förväntas man få en ansökan beviljad på just det beloppet.

Antingen blev det nåt fel hos banken eller så ligger min kreditgräns på 50 000 och i de 50 795 kr kan uppläggningsavgiften och administrationsavgift vara inkluderad. Kommer inte veta något förrän jag får höra vad de har att säga.
Citera
2023-08-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Det som har hänt är som flera andra skrivit att du fått ett erbjudande på maxbeloppet du kan få från Svea. Många tycker att det är bra att man får erbjudande på det belopp man kan få om det sökta beloppet var för högt.

De 795:- är förmodligen uppläggningsavgift.

Du tycker att det är för dyrt med kollektivtrafik men vill ta ett lån med en ränta på 28%? Märkligt.

Du hittar nog en bra bil för 60.000. Köp en begagnad bil med dina egna pengar istället. Var inte dum.

Men är det inte bättre att ge mig avslag, som andra brukar göra direkt när man söker det beloppet? Det hade kunnat spara tid ju!
Citera
2023-08-28, 11:42
Medlem
Uppdatering: Det är maxbeloppet som Svea har erbjudit mig. De 795 kr är uppläggningsavgift. Jag bad om att få skuldebrevet makulerat och man får satsa på kollektivtrafik
Citera
2023-08-28, 14:48
Bannlyst
Citat:
Uppdatering: Det är maxbeloppet som Svea har erbjudit mig. De 795 kr är uppläggningsavgift. Jag bad om att få skuldebrevet makulerat och man får satsa på kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är inte dum. Lite beroende på hur du bor så är det både billigare och snabbare än med egen bil.
Förövrigt tyckte jag 795kr var snuskigt dyrt för ett blancolån
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in