2023-08-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om det är billigare utan RUT, så kvittar det.
Förvisso, men så mycket billigare blir det knappast, inte om svartjobb undviks.
Citera
2023-08-28, 12:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Oftast sker städkontrollen gemensamt av hyresvärden och den utflyttande, den senare ej sällan ersatt av en städfirma. Städfirmorna skickar oftast en överstäderska att kontrollera innan också.
Ok, så är det kanske. Det vet du säkert mycket bättre än jag. Jag har bara hört på omvägar att det ofta blir tjafs runt flyttstädningar.

Så det gäller fortfarande för TS. Innan han fördjupar sig för mycket i priset på moppar bör han fundera över om han verkligen kan städa. Han kanske är jätteduktig, det vet jag inget om. Men om man ger sig in i stora projekt med flerdagars flyttstädning och sedan får göra om alltihopa, kanske flera gånger, eller i värsta fall åka på att betala en annan städfirma, då blir det inte mycket vinst.
Citera
2023-08-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om det är billigare utan RUT, så kvittar det.
Dessutom, sedan kunden läst prislistan så hävdar denne sin rätt att få RUT-avdrag...
Citera
2023-09-01, 03:26
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Kan du fixa kunder och städa är du en bit på vägen. Sen hemsida, bil och utrustning.

Men att hitta kunder är nog det svåraste, hade det varit enkelt hade många fler startat tex en städfirma. Det gäller att lägga ner jävligt mycket tid om man ska ha en chans mot alla andra firmor.

Tar säkert 3-4 år innan den rullar på fint....
Citera
2023-09-01, 18:17
Medlem
godboys avatar
Min uppfattning att det är mycket svårt att ta sig in på städmarknaden. Många firmor som utnyttjar bidragsanställda, samt att med stor säkerhet så finns det en god andel firmor som ägnar sig åt ljusskygg verksamhet.
Citera
2023-09-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -POLISEN
Satan vad alla svar skiljer sig ifrån varandra.

Tanken är att bara ha någonting relativt enkelt att göra och är ganska obrydd om jag får in 10k eller 100k i månaden iallafall första året.

Jobbat på ett jobb med otrolig stress, väggen, en chef som man blev illa behandlad av men inte vågade ta mig därifrån och bla bla. Bor samt äter gratis (ja, jag bor i morsans källare)

Och vill bara ha något att pyssla med samtidigt som jag drivs av tanken att försöka göra någonting som på sikt kan växa.

Om jag får ett jobb som genererar 2000kr är det oviktigt för mig till en början om det tar 4h eller 8h. Borde va plus för kunder också då jag är riktigt noga som person.

Frilans finans eller liknande du slipper allt med företag moms skatter! Städutrustning för ett par tusen och du är igång på några dagar, även rut avdrag fixar dom....
Citera
2023-09-01, 19:01
Medlem
"Så där" affärsidé om du frågar mig. Och nu när räntorna kommer att svida i plånkan blir det nog ännu svårare.

Men!

Med de bistra tider som står för dörren tror jag att en frilansande f-skattare har guld läge. Så är det redan nu.
Om jag var du skulle jag regga en enskild firma och skaffa en f-skattsedel. Det kostar nästan ingenting.
Då kan du jobba var som helst åt vem som helst. Det finns massor med firmor som är överbelastade med jobb men som inte vill anställa pga allt skit det medför. De tar gärna in f-skattare som bär sina egna kostnader och som de kan kicka på dan om de inte levererar.

Har du körkort och kanske en liten skåpbil och är lite händig kan du tjäna hur mycket som helst. I värsta fall som underleverantör åt en större städfirma om du nu är jättesugen på att städa.
Citera
2023-09-05, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
Varför? Konkurrensen är hög och konkurenterna ligger på 100kr/h för sina tjänster.
Blir knappt lönt om du är den enda anställda..

Vilka konkurrenter tar 100kr per timme?
Citera
2026-05-21, 12:50
Medlem
Okej så, 150k är fullt görbart men du kommer ha det lite snävt innan du har fasta kunder.
Biggest issue är bilen - har du redan något vettigt att köra runt i? Annars äter den upp en stor del av budgeten.

I övrigt är det ganska billigt att komma igång egentligen. En bra dammsugare, lite moppar och skrubbar, rengöringsmedel > bulkköp detta! och sen arbetskläder med tryck så ser du seriös ut.
AB kostar 25k i aktiekapital plus lite krångel, men inga konstiga licenser eller tillstånd behövs för vanlig städning (bara F-skatt och sen är du igång). Det enda du verkligen inte ska strunta i är att registrera för RUT. Utan det är du chanslös på privatmarknaden, folk förväntar sig det
Citera
2026-05-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Vilka konkurrenter tar 100kr per timme?

jag vet att Bettys städ tar runt 100-lappen per h faktiskt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in