2023-08-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -POLISEN
Inte tänkt anställa någon alls faktiskt.

Ville mest veta på ett ungefär vad det skulle kosta med inköp av redskap/förbrukningsmaterial i ett par månader och ”start avgift” samt om de behövs några speciella licenser eller dylikt.

Försökt googlat men ej hittat.
Har en 250k undanstoppat och 0 utgifter men tänkte att 150k får vara budget så man inte bränner allt direkt.

Du lär anställa dig själv (avser AB). Noll utgifter har inget företag, det finns städse kostnader som måste få finnas för att det skall gå att driva ett företag, administration och försäkringar exempelvis, transporter är inte heller gratis.
Citera
2023-08-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du lär anställa dig själv (avser AB). Noll utgifter har inget företag, det finns städse kostnader som måste få finnas för att det skall gå att driva ett företag, administration och försäkringar exempelvis, transporter är inte heller gratis.

Jag är helt med på att det blir kostnader. Än om väldigt små.

Men nu var det inte det hur mycket jag måste dra in per månad
Citera
2023-08-27, 20:14
Medlem
Citat:
Jag är helt med på att det blir kostnader. Än om väldigt små.

Men nu var det inte det hur mycket jag måste dra in per månad

Gör en grovbudget, det är vad som krävs för att kunna avgöra det.
Är det privatpersoner eller företag som är dina presumtiva kunder?
Arbetsredskap borde inte vara så stor kostnad, men inköp av fordon för transporter och sedan driften av detta fordon kan ta en hel del medel i anspråk. Slutligen ser du vad som blir över till lön. Glöm inte arbetsgivaravgifter samt sådant som faller under rubriken administration. Marknadsföring skrev någon också, det lär behövs även det, samt kommunikationshjälpmedel.
Citera
2023-08-27, 20:28
Medlem
För att starta imorgon:

-Fakturera:
Via andra bolag sålänge du inte har ett eget bolag.
-Städutrustning:
Vad kan det kosta, beroende på vad du ska göra?
Städa, damma, dammsuga, tvätta fönster?
Googla och se hur långt du kommer med en hink, trasa, fönsterkrapa, och sen helst ett universalmedel som går till allt, typ bikarbonat, ättika och yes diskmedel kanske? + en sjysst dammsugare då.

Det kan inte kosta mkt.

Sen behöver du en bil att ta dig runt med där du ska räkna in bilkostnad i slutpriset för varje kund.

På sikt.
-Skaffa företagsbil med reklamlogga.
-Starta bolag, registrera namnet så att ingen snor det om det börjar gå bra.
-Regga + göra Hemsida + ev reklam (jag hade satt upp lappar i området först).
-Sen behöver du försäkring.
Citera
2023-08-27, 21:33
Medlem
Någon form av skåpbil så att du kan ta med städutrustning, moppar, dammsugare, stege, fönsterputsgrejor, kemikalier och skyddsutrustning med mera. Misstänker att det delvis kommer vara flyttstädning och grovasädning efter bygg- renovering så det innebär lite grövre saker också.

Du måste kunna lita på att bilden fungerar, är det minsta strul så kommer du att göra kunderna mycket besvikna. De har kanske planerat att ha bjudning och räknar med att du städat. Tar tid och kostar en del att fixa en hyrbil därför så måste bilen du har vara någon som du kan lita på.

Av samma anledning så måste du ha en vikarie som snabbt kan rycka ut. Kunderna förväntar sig att du städar på utsatt tid för de kanske ska ha gäster och därför kräver att du gjort det som du lovat.

Försäkring är jätteviktigt, du kan råka förstöra något som är jättedyrt

Med tanke på att det kommer att ta många månader innan du har full verksamhet och städar 6+ timmar per dag så behöver du 4-5 månadslöner. Skulle därför tro att du behöver 200 -250 000 kr.
Citera
2023-08-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
För att starta imorgon:

-Fakturera:
Via andra bolag sålänge du inte har ett eget bolag.

-Städutrustning:
Vad kan det kosta, beroende på vad du ska göra?
Städa, damma, dammsuga, tvätta fönster?
Googla och se hur långt du kommer med en hink, trasa, fönsterkrapa, och sen helst ett universalmedel som går till allt, typ bikarbonat, ättika och yes diskmedel kanske? + en sjysst dammsugare då.

Det kan inte kosta mkt.

Sen behöver du en bil att ta dig runt med där du ska räkna in bilkostnad i slutpriset för varje kund.

På sikt.
-Skaffa företagsbil med reklamlogga.
-Starta bolag, registrera namnet så att ingen snor det om det börjar gå bra.
-Regga + göra Hemsida + ev reklam (jag hade satt upp lappar i området först).
-Sen behöver du försäkring.

Min fetning ovan. Att agera underentreprenör fungerar kanske om det är företagsstädning enbart, men för att kunna sälja tjänsterna till privatpersoner så krävs att det går att hantera RUT. Tvivlar på att det fungerar om ts inte är sin egen fullt ut.
Citera
2023-08-27, 21:50
Medlem
Du kan ansöka om uppstartsbidrag upp till över 100k, rekommenderas
Citera
2023-08-27, 21:59
Medlem
Citat:
Min fetning ovan. Att agera underentreprenör fungerar kanske om det är företagsstädning enbart, men för att kunna sälja tjänsterna till privatpersoner så krävs att det går att hantera RUT. Tvivlar på att det fungerar om ts inte är sin egen fullt ut.

Det beror väl på vad han tar betalt i början...

Allt är en ekonomisk fråga för Svenne banan (jo, jag är oxå Svenne).
Citera
2023-08-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det beror väl på vad han tar betalt i början...

Allt är en ekonomisk fråga för Svenne banan (jo, jag är oxå Svenne).
Nej, egentligen inte eftersom privatkunder förväntar sig att kunna nyttja RUT.
Citera
2023-08-27, 22:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Satan vad alla svar skiljer sig ifrån varandra.

Tanken är att bara ha någonting relativt enkelt att göra och är ganska obrydd om jag får in 10k eller 100k i månaden iallafall första året.

Jobbat på ett jobb med otrolig stress, väggen, en chef som man blev illa behandlad av men inte vågade ta mig därifrån och bla bla. Bor samt äter gratis (ja, jag bor i morsans källare)

Och vill bara ha något att pyssla med samtidigt som jag drivs av tanken att försöka göra någonting som på sikt kan växa.

Om jag får ett jobb som genererar 2000kr är det oviktigt för mig till en början om det tar 4h eller 8h. Borde va plus för kunder också då jag är riktigt noga som person.
En sak är viktig: KAN du städa? Det är inte så lätt som det verkar.

Typiskt jobb för en sån där städfirma är flyttstädning. Då ska du städa precis överallt i en hel lägenhet. Alltså inte bara dammsuga och torka golv utan skrubba undersidan på gallret i golvbrunnarna och göra skinande rent mellan glasen i ugnsluckan. De som flyttar in kommer att granska städningen med lupp (ibland bokstavligen) och anmäla minsta fläck de hittar.
Citera
2023-08-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
En sak är viktig: KAN du städa? Det är inte så lätt som det verkar.

Typiskt jobb för en sån där städfirma är flyttstädning. Då ska du städa precis överallt i en hel lägenhet. Alltså inte bara dammsuga och torka golv utan skrubba undersidan på gallret i golvbrunnarna och göra skinande rent mellan glasen i ugnsluckan. De som flyttar in kommer att granska städningen med lupp (ibland bokstavligen) och anmäla minsta fläck de hittar.
Oftast sker städkontrollen gemensamt av hyresvärden och den utflyttande, den senare ej sällan ersatt av en städfirma. Städfirmorna skickar oftast en överstäderska att kontrollera innan också.
Citera
2023-08-27, 23:02
Medlem
Citat:
Nej, egentligen inte eftersom privatkunder förväntar sig att kunna nyttja RUT.

Om det är billigare utan RUT, så kvittar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in