2023-08-26, 23:29
Medlem
a-mortals avatar
Runt om i vrlden verkar folk ftt fr sig att protestera inte har ngon verkan om man har p sig klderna. Personligen tycker jag illa om det, mnniskans nakna kropp ger mig intrycket av en djurisk vilde som inte bryr sig om mnsklighet. Det r lite som att lta kuken styra. Jag upplever det som jobbigt att se folk kl av sig i offentliga miljer (ej badplats), det gr mot allt vad civilisationen str fr p ngot stt; Att man klr p sig och upptrder sig, genomtnkt och aktsamt.

Ngra exempel:
Citat:
Nakenprotest mot kriget i Peterskyrkan
En man tog av sig klderna och stllde sig naken p altaret i Peterskyrkan i Rom fr att protestera mot kriget i Ukraina. Det rapporterar Sky News som hnvisar till kllor inom Vatikanen.
Mannen ska ha haft sjlvfrvllade rivmrken p sin kropp och ett budskap om att rdda Ukrainas barn p ryggen. Kyrkans vakter tog hand om mannen och verlmnade honom till den italienska polisen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...68272d0d052356

Citat:
Naken dansk konstnr i protest p museum i Stockholm
Larmet om nakna mn p museet kom till polisen strax fre lunch p sndagen.
Vi fick in samtal om att det var fyra nakna mn p ett museum i Stockholm city, sger Ola sterling, presstalesperson hos polisen i region Stockholm.
Poliserna som var p plats antrffade en man som hade dokumenterat hndelsen med kamera, men det var inga nakna mn kvar nr vi kom.
https://www.gp.se/kultur/kultur/nake...olm-1.61338365

Citat:
Tusentals cyklade nakna fr miljn
Tusentals cyklister runt om i vrlden har protesterat mot kade utslpp genom att ka cykel nakna.
Nakna cyklister kunde igr ses bland annat i Kpenhamn, Utrecht i Holland och Mexico City.
https://svenska.yle.fi/a/7-268978

Att diskutera:
Var kommer trenden ifrn?
Varfr protestera naken?
Vad tycker folk om nakenprotester?
Citera
2023-08-26, 23:45
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Varfr protestera naken?

Den som protesterar vill ha uppmrksamhet, och den som r naken vcker uppmrksamhet.
Samtidigt r den kldlse inte hotfull d denna ju bokstavligt talat r blottad.

P andra sidan har du de som protesterar ikldda ngon typ av uniform, vilket oftast tolkas som hotfullt.
Citera
2023-08-27, 00:00
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Den som protesterar vill ha uppmrksamhet, och den som r naken vcker uppmrksamhet.
Samtidigt r den kldlse inte hotfull d denna ju bokstavligt talat r blottad.

P andra sidan har du de som protesterar ikldda ngon typ av uniform, vilket oftast tolkas som hotfullt.
Ger du mer uppmrksamhet t nakna protester?
Vad finns det fr tecken p att nakenprotester skulle f mer uppmrksamhet av allmnna befolkningen?
Kommer inte reportern frrn man klr av sig?

Jag tnker spontant att om ngot r hotfullt eller inte beror inte bara p kldseln, utan frmst p beteendet. En grupp svartkldda anarkister som ropar "d" synkroniserat r vl mer hotfullt n en grupp arbetare i overaller som ropar "lk".
Citera
2023-08-27, 01:12
Medlem
Jag bryr mig inte. S lnge det inte r ngon som r fr nra eller ttt inp.

Tror knappast folk i allmnhet bryr sig heller. Pverkar lika lite som Gretas massdemos gjort. Ingenting.

Tror mest det handlar om folk som vill knna att dom gr ngonting.
Ju fler aktioner och demos du gjort, nck eller ej, desto godare och mer moraliskt hgstende r du... helt vrickat.

Det r bara skit allt. Funderar p att brja rsta p nmr.
Citera
2023-08-27, 17:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ger du mer uppmrksamhet t nakna protester?
Vad finns det fr tecken p att nakenprotester skulle f mer uppmrksamhet av allmnna befolkningen?
Kommer inte reportern frrn man klr av sig?

Jag tnker spontant att om ngot r hotfullt eller inte beror inte bara p kldseln, utan frmst p beteendet. En grupp svartkldda anarkister som ropar "d" synkroniserat r vl mer hotfullt n en grupp arbetare i overaller som ropar "lk".

Frsta stycket:
Jag har aldrig sett ngot protesttg dr deltagarna varit nakna, men du bekrftar ju att det skapar uppmrksamhet blott genom att skriva trdstarten.
De har ftt din uppmrksamhet, eller hur?

Andra stycket:
Naturligtvis r kldseln, eller bristen p sdan, inte allt, men det fr folk att reagera p tget.

Lt oss sga att det gr tre demonstrationstg genom staden med cirka 500 personer i vardera, alla tre r tysta demonstrationer, och alla tre har samma budskap p plakaten, "Vi krver vr frihet och rtt!".

Ett tg med folk i "vanlig" kldsel.
Ett tg dr alla r nakna.
Ett tg dr alla marscherar i uniform.

Ser du p tgen med samma gon och tankar?
Citera
2023-08-27, 20:29
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Lt oss sga att det gr tre demonstrationstg genom staden med cirka 500 personer i vardera, alla tre r tysta demonstrationer, och alla tre har samma budskap p plakaten, "Vi krver vr frihet och rtt!".

Ett tg med folk i "vanlig" kldsel.
Ett tg dr alla r nakna.
Ett tg dr alla marscherar i uniform.

Ser du p tgen med samma gon och tankar?
Jag skulle sga att de som kommer naken, br g hem och kl p sig.
Folk med vanliga klder r mer plitliga n folk som kommer nakna.

Uniform sger inte mycket om vad det r fr klder. Kommer alla med vit skjorta och jeans s verkar det en aning mer organiserat och n om de hade valfri kldsel.

Det hade kanske gtt bttre fr Wagnergruppen om de hade varit nakna i protestmarschen mot Putin och inte varit kldda i militr uniform och kommit med stridsvagnar och automatvapen. Det hade nog inte gtt bra i Sverige heller att protestera med vapen och stridsvagnar, det hade frmodligen ftt mer uppmrksamhet dock. Miljkanoner och klimatvapen. Nej, det r inte moget heller.
Citera
2023-08-28, 11:17
Medlem
Ballooonies avatar
Jag tycker det r fint.
Come as you are.
Behver inte lgga nn vidare laddning eller vrde i det eller hur man sger.
Bara att man r i mssingen.
Bort med ondskan.
Citera
2023-08-28, 11:49
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Varfr protestera naken?
Frutom i de fall d sjlva nakenheten betyder ngot i protesten (t.ex. protest mot plsar eller liknande) s r det nog lttare att komma i nyheterna om man r naken.
Citera
2023-08-28, 14:31
Medlem
a-mortals avatar
~1902 - En grupp sovjeter protesterar mot bl.a. klder i Kanada. Kan detta vara frsta nakenprotesten?
Citat:
The Svobodniki became famous for various public protestssometimes publicly burning their own money and possessions and parading nude in public. There was a doctrinal justification for nudity: that human skin, as God's creation, was more perfect than clothes, the imperfect work of human hands. This public nudity has generally been interpreted as a form of protest against the materialist tendencies of society.[1] Nudity is sometimes used as a tactic during a protest to attract media and public attention to a cause. Public nudity is used widely around the world today, with groups like the Ukrainian feminist activist group FEMEN, and the animal rights organization PETA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Freedomites

Det verkar som trenden att demonstrera naken fr uppmrksamhet brjade ngon gng under 60-talet.
Citat:
Den 29e maj 1969 steg konstnren Lene Adler Petersen in spritt sprngande naken p Kpenhamns brshus och gick tvrs igenom salen som var full med gubbar i kostymer. I handen hll hon ett kors och aktionen refererade till nr Jesus drev ut kpmnnen ur templet, fast nu var det en form av protest mot det patriarkala och kapitalistiskt systemet. Kuppen hade hon utformat ihop med Bjrn Nrgaard.
https://sverigesradio.se/artikel/6125214

sikt om nakenprotest frn Nobellkommittns ordfrande 2013:
Citat:
Min enda reaktion r att de gr sig aningen ljliga. Jag tycker att de grna fr protestera, men att springa omkring naket i den hr kylan... det tycker jag r verdrivet, sger Per Wstberg.
https://www.svt.se/kultur/akademiled...k-demostration
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in