2023-08-26, 11:42
Medlem
Hej!

Har tidigare varit lite aktiv i trådar om Pregabalin.

Fick utskrivet för över 1 år (sjukt jag vet), då jag haft kraftig ångest. Min läkare slutade och fick en ny, han vill plocka bort Pregabalin men först efter att jag ringde och bad om att få hjälp att trappa ned/ur.

Han ville köra venlfaxin på mig igen i stället och jag fick kraftiga biverkningar av det och dessutom en vissa andra saker som suttit kvar efter. Är alltså inte så sugen på börja med den igen nu när jag väl slutat.

Så min fråga till er som kört Pregabalin i medicinskt syfte:

vart ni fri er ångest efter avslutat kur?
Hur vart det efter ett liv med Pregabalin?
Har ni kunnat sluta med Pregabalin alls eller svårt/går inte alls?

Jag vill inte slita innerst inne då den får mig att må bra men samtidigt är det skrämmande att sitta och knapra i mig det här flera år.

Ha det fint
Citera
2023-08-26, 12:29
Medlem
Bättre att bli fri från Pregabalin. Långdragen avvänjning. Jag slutade tvärt, och det var den svåraste månaden i mitt liv. Däremot hade jag inget val, då jag fick det på andra vägar än läkare.

När jag var återställd fick jag tag i Gabapentin och insåg att den (för mig) uppfyllde samma funktion som Pregabalin, med 90% mindre bieffekter vid avvänjning. Men nu får jag inte tag på det längre trots att jag hade önskat det, och blivit tvungen att köra på gamla hederliga SSRI.

Pregabalin är rent av skit, och ska undvikas till varje pris. Prova Gabapentin istället om du vill ha något liknande.
Citera
2023-08-26, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igenkand
Bättre att bli fri från Pregabalin. Långdragen avvänjning. Jag slutade tvärt, och det var den svåraste månaden i mitt liv. Däremot hade jag inget val, då jag fick det på andra vägar än läkare.

När jag var återställd fick jag tag i Gabapentin och insåg att den (för mig) uppfyllde samma funktion som Pregabalin, med 90% mindre bieffekter vid avvänjning. Men nu får jag inte tag på det längre trots att jag hade önskat det, och blivit tvungen att köra på gamla hederliga SSRI.

Pregabalin är rent av skit, och ska undvikas till varje pris. Prova Gabapentin istället om du vill ha något liknande.

Tack för svar! Jag håller med. Försökt ta ur skiten men oerhört svårt samtidigt tycker jag ju att den är så effektiv vid ångesten. Men jag ska föreslå gabapentin i stället!
Citera
2023-08-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkabry
Tack för svar! Jag håller med. Försökt ta ur skiten men oerhört svårt samtidigt tycker jag ju att den är så effektiv vid ångesten. Men jag ska föreslå gabapentin i stället!

Gör så. Jag tyckte att 2x Gabapentin 300mg = 1x 300mg Pregabalin, men du känner nog redan till att den är aningen svagare.

Vore kul att få uppföljning om det blir så du gör! Jag kommer inte riktigt ihåg om Gaba slog ut Pregabalin avtändningen. Men det är jag säker på att den bör göra, åtminstone till störst del!

Lycka till.
Citera
2023-08-27, 22:55
Medlem
Ingen annan med erfarenhet? Eller ska tråden få dö ut och jag ska få undra i min ensamhet hur era erfarenheter ser ut ?
Citera
2023-08-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igenkand
Gör så. Jag tyckte att 2x Gabapentin 300mg = 1x 300mg Pregabalin, men du känner nog redan till att den är aningen svagare.

Vore kul att få uppföljning om det blir så du gör! Jag kommer inte riktigt ihåg om Gaba slog ut Pregabalin avtändningen. Men det är jag säker på att den bör göra, åtminstone till störst del!

Lycka till.

Lovar att jag återkommer. Dock kanske det dröjer ett par månader.
Citera
2023-08-28, 20:54
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem