2023-08-25, 22:11
Medlem
Benny98s avatar
Det här är ett knivhugg i ryggen utfört av vår närmaste granne. Och dessutom i ett skede när vi fortfarande väntar på att få NATO-medlemskapet ratificerat. Och det kommer att få irreparabla konsekvenser för Sverige och framtida generationer.

Landsförrädarna med Magda i spetsen driver på för att även vi ska förbjuda koranbränningar, med samma iver som vi skulle ta emot flyktingar utan krav på motprestation och med samma blindhet. Danmark lämnar Sverige i sticket som ensamt mål för islamisterna. Man måste vara dum i huvudet om man tror att ett förbud kommer att bli någon slags slutpunkt.

Det hade jag inte väntat mig av det hårdföra Danmark.

Vi måste vara mer motsträviga än någonsin mot att släppa in detta främmande moment i Svensk yttrandefrihetslagstiftning. Jag gillar inte koranbränningar, jag tycker det är motbjudande. Men man måste tänka längre än näsan räcker och inse att det inte är lämpligt att visa att våld och hot lönar sig. Det är precis vad som har hänt nu i Danmark, och det är oerhört allvarligt.
Citera
2023-08-25, 22:12
Medlem
Danmark har agerat krystat, tycker jag. Kan förstås inget om dansk lagstiftning, men Danmark liksom Sverige borde ju ha fullt tillräcklig lagstiftning att tillämpa ändå, utan att införa nya juridiska riktlinjer.

HMF, förargelseväckande beteende, uppvigling, nekande av demonstrationstillstånd, hot mot rikets säkerhet, allmänfarligt beteende, framkallande av fara för allmänhet- eller mot sig själv, proklamerande mot Sveriges grundlagstiftade yttrandefrihet, åsiktsfrihet och religionsfrihet osv osv.

Kan inte se att några förhandlingar på politisk/juridisk nivå är nödvändigt alls. Flera av dom just nämnda bestämmelserna finns ju till just precis för att stävja just den typen av asocialt beteende som Koranbränningarna är. Om dom inte är tillämpliga nu, vad är dom då till för?

HMF kom ju till 1948 i respons till att att vissa svenskar betedde sig på samma sätt mot judar, som vissa beter sig mot muslimer idag. Så varför tillämpas inte den lagstiftningen, den existerande lagstiftningen?
Och annars, bara neka demonstrationstillstånd, så är det lugnt sen.

Känns onödigt att förändra nånting juridiskt alls. Finns inga behov för det som jag kan se.
Senast redigerad av Robbinist 2023-08-25 kl. 22:25.
Citera
2023-08-25, 22:13
Medlem
Varför ska Sverige och Danmark vika ner sej för en sjuk religion?

Gissar att här har det med Natointrädet att göra.

Offra yttrandefriheten för Nato..
Citera
2023-08-25, 22:21
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Varför ska Sverige och Danmark vika ner sej för en sjuk religion?

Gissar att här har det med Natointrädet att göra.

Offra yttrandefriheten för Nato..

För vissa har det säkerligen med NATO att göra, för andra handlar det om rädsla, och så finns det förstås de som helt enkelt enkelt vill ha blasfemilagar.

Just det där med NATO påminner mig dock om någon som ställde sig frågan varför vi behöver NATO:s skydd när det uppenbarligen ändå räcker med hot för att vi ska ge upp våra grundläggande rättigheter.
Citera
2023-08-25, 22:26
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Eller så kan jag verka för att yttrandefriheten ska bli mer relevant. Kränkningsyttrandefrihet är mer som i Nazityskland.
Yttrandefrihet är yttrandefrihet. Alla krystade tolkningar om det kommer från satan.
Citera
2023-08-25, 22:27
Medlem
Ge en hand så vill de ha armen. Vi som är vakna kan, vet och förstår hur det fungerar och hänger ihop. För ingen i sitt rätta sinne tror väl att det stannar där.
Citera
2023-08-25, 22:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Kanske det. Men yttrandefrihet kan missbrukas t ex av missfoster som enbart söker provokation.
Yttrandefrihet är yttrandefrihet. Alla krystade tolkningar om det kommer från satan.
Citera
2023-08-25, 22:35
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Fascinerande hur sossar i Danmark och Sverige är villiga att bli dörrmattor åt islamister. Något dom alltid varit förvisso men nu blir det så övertydligt. Socialdemokraterna garanterar bidrag åt muslimerna så det är numera deras viktigaste väljargrupp.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja vem kunde tro att Danmark skulle bli det första nordiska landet att falla. Tråkigt jag gillade Köpenhamn, Christiania, smörrebröd, Carlsberg, Tuborg osv.

"Föll" gjorde redan Finland för X antal år sedan. Och Sverige "föll" ända fram till 1970. Och nästan alla I-länder har redan "fallit".

Det är ju hur självklart som helst att man inte ska få smäda viktiga religiösa symboler hur som helst. Jag antar att du är en av dem som inte skulle gilla att man smetar bajs på svenska flaggan?
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Ge en hand så vill de ha armen. Vi som är vakna kan, vet och förstår hur det fungerar och hänger ihop. För ingen i sitt rätta sinne tror väl att det stannar där.

Nej, med största sannolikhet kommer det bara rulla på. Min gissning är att om (eller kanske snarare när) det blir förbjudet att bränna vissa skrifter, kommer de som vill protestera istället börja teckna karikatyrer och så är vi tillbaka på ruta ett med nya hot, nya krav och slutligen nya lagändringar. Efter det blir det kanske generella uttalanden om profeter eller gudar som inte faller i god jord.
Citera
2023-08-25, 22:37
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Åt helvete.

Så texter om att våldta barn och sån skit ska få finnas, fy fan.
Bränn skiten.
Detta är enbart för att muslimerna utför terror om de inte får som dom vill.
Citera
2023-08-25, 22:39
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108

Som sagt nästa steg:

- förbud mot fläskkött
- kvinnor får inte gå själva utan en manlig beskyddare, far, bror eller man
- slöja obligatoriskt
- stena homosexuella alternativt kasta ut dem från balkonger
- stänga kristna kyrkor då de symboliserar hädelse
- bara halalsklaktat kött ska tillåtas

Så jävla besviken på Danmark!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto