Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-25, 11:14
Medlem
Ska hyra ut min bostadsrätt. Hur mycket får jag ta i hyra?

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-bostadsratt-i-andra-hand/

Citat:
Den kostnadsbaserade hyran får inte vara påtagligt högre än summan av uthyrarens kapitalkostnad och driftskostnad. Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.

Avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Räntan är inte kopplad till uthyrarens faktiska kostnader utan är en uppskattad kostnad för att ha kapitalet bundet i bostaden. Om den som hyr ut har lånat pengar för att köpa bostaden eller inte saknar alltså betydelse.

Med driftskostnader menas till exempel avgift till bostadsrättsföreningen och kostnader för el och bredband. Om lägenheten hyrs ut möblerad, är det tillåtet ta ut ersättning för möbelslitage.

Till skillnad från kapitalkostnaden som beräknas schablonmässigt är driftskostnadsdelen kopplad till uthyrarens faktiska kostnader.

Referensräntan är 3,5% nu. Och så får jag lägga på 2% kanske. Det är 5,5%

Så om min bostadsrätt har ett marknadsvärde på 6 Mkr får jag ta ut 6000000*0,055/12= 27 500 för kapitalkostnaden.

Och så har jag avgift till bostadsrättsföreningen på 5000 kr och el och sånt för 1000 kr. Det är 6000 kr.

Så då har jag rätt att ta 27 500 + 6 000 = 33 500 kr/månad för den.

Tänker jag rätt?
Citera
2023-08-25, 11:17
Medlem
Vid uthyrning av bostadsrätt så kan inte hyresgästen få tillbaka för hög hyra som varit, utan bara få den ändrad framöver.

Självklart säger du upp avtalet, som är 3 månadersuppsägningstid i vanliga fallet, om din hyresgäst får sänkt hyra i hyresnämnden
Citera
2023-08-25, 13:10
Citat:
Ursprungligen postat av wallstraight
Ska hyra ut min bostadsrätt. Hur mycket får jag ta i hyra?

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-bostadsratt-i-andra-hand/

Referensräntan är 3,5% nu. Och så får jag lägga på 2% kanske. Det är 5,5%

Så om min bostadsrätt har ett marknadsvärde på 6 Mkr får jag ta ut 6000000*0,055/12= 27 500 för kapitalkostnaden.

Och så har jag avgift till bostadsrättsföreningen på 5000 kr och el och sånt för 1000 kr. Det är 6000 kr.

Så då har jag rätt att ta 27 500 + 6 000 = 33 500 kr/månad för den.

Tänker jag rätt?

Ja jag skulle säga att du tänkt rätt. Framställ ovan som underlag för hyran till blivande hyresgäst. Om du hittar någon som kan/vill betala 33500 kr/månaden för att bo i andra hand är en annan sak, företag är nog rimligaste kandidaten.
Citera
2023-08-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ja jag skulle säga att du tänkt rätt. Framställ ovan som underlag för hyran till blivande hyresgäst. Om du hittar någon som kan/vill betala 33500 kr/månaden för att bo i andra hand är en annan sak, företag är nog rimligaste kandidaten.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Serons
Vid uthyrning av bostadsrätt så kan inte hyresgästen få tillbaka för hög hyra som varit, utan bara få den ändrad framöver.

Självklart säger du upp avtalet, som är 3 månadersuppsägningstid i vanliga fallet, om din hyresgäst får sänkt hyra i hyresnämnden

Bra tips, tack!
Citera
2023-08-27, 11:00
Medlem
y.ys avatar
Det brukar sägas referensräntan plus 4 procentenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in