Ska hyra ut min bostadsrätt. Hur mycket får jag ta i hyra?
https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-bostadsratt-i-andra-hand/
Citat:
Den kostnadsbaserade hyran får inte vara påtagligt högre än summan av uthyrarens kapitalkostnad och driftskostnad. Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.
Avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Räntan är inte kopplad till uthyrarens faktiska kostnader utan är en uppskattad kostnad för att ha kapitalet bundet i bostaden. Om den som hyr ut har lånat pengar för att köpa bostaden eller inte saknar alltså betydelse.
Med driftskostnader menas till exempel avgift till bostadsrättsföreningen och kostnader för el och bredband. Om lägenheten hyrs ut möblerad, är det tillåtet ta ut ersättning för möbelslitage.
Till skillnad från kapitalkostnaden som beräknas schablonmässigt är driftskostnadsdelen kopplad till uthyrarens faktiska kostnader.
Referensräntan är 3,5% nu. Och så får jag lägga på 2% kanske. Det är 5,5%
Så om min bostadsrätt har ett marknadsvärde på 6 Mkr får jag ta ut 6000000*0,055/12= 27 500 för kapitalkostnaden.
Och så har jag avgift till bostadsrättsföreningen på 5000 kr och el och sånt för 1000 kr. Det är 6000 kr.
Så då har jag rätt att ta 27 500 + 6 000 = 33 500 kr/månad för den.
Tänker jag rätt?