2026-08-05, 11:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Japp!

Men. Parkerna upplever också dippar.
Vi är just nu inne i en utdragen lågintensiv lågkonja, vilken visar sig i lägre volymer med besökare i bl.a. parkerna.
Disneys parker kräver seriöst vuxenkapital för korta besök utan de stora utsvävningarna.

Disney gjorde den där nya Star Wars-delen som inte ens överlevde ett år.
Den var tydligen väldigt oinspirerande, extremdyr mm. mm.

Jag tror inte att parkerna kan bära Disneys mediahaverier. I det långa loppet handlar allt i parkerna om magin som kommer direkt från deras mediaproduktioner. D.v.s. median ligger uppströms parkerna.

Det finns alltid annat man kan göra för sina pengar och det kan hålla en road över flera år. Jag är inte en "cyklist", men jag har 3 hojar. Det är fan inte billigt i inköp, men det ger massor av nöje och extremt bra hälsa, över lång tid.
Så vi som har vuxenkapitalet äger oftast ett logos. Det går hand i hand. Jag tror att Disney har brutit kopplingen mot oss som håller vuxenkapitalet.
Du verkar inte förstår att inte bara är 'vi' som är medelålders som håller ett vuxenkapital. Du tänker inte heller på att många, om inte en överväldigande majoritet maxar ut sina kreditkort på sånt här. I Sverige lever man som regel från lön till lön när man är fattig, medans i USA så lever man från kreditkortsavbetalning till kreditkortsavbetalning.

Jag rekommenderar att du kollar in videoartikeln jag länkade.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Ja, de som tror att det går åt helvete för Disney for att ett par filmer floppar vet inte mycket. Det faktum att disney kan floppa en film som snövit och bara köra på säger en hel del. Filmerna är bara navet i en mycket större verksamhet med nöjesparker, hotel, merch, etc etc
Ja precis, dom är i praktiken to large to fail.
Citera
2026-08-05, 11:17
Medlem
Pinkuss avatar
Disney äger ju dessutom Marvel och Fox med IP som Avengers och Avatar. En medioker film som Mufasa drog 720M USD på en 200M budget och hjälper till att hålla franchisen vid liv och sälja prylar.
Citera
2026-08-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Vill börja med att säga att jag är osäker på forumsval då ämnet överlappar flera kategorier.

The Walt Disney company, älskat av barn och vuxna i generationer med odödliga filmklassiker. Från början med kortfilmer med bekanta figurer som Musse Pigg.
Efter "vinsten" mot största konkurrenten Max Fleischer (Popeye, Betty Boop etc) kom Disney ut som otvivelaktig topdog bland animerad film, en position de därefter aldrig har släppt.

Förfarande på 90-talet så levererade Disney med filmer som Lejonkungen, Mulan, Tarzan och fler verk som ses som klassiker. Någonstans därefter har något hänt...

Personligen tycker jag Disney tappade en stor del av sin charm när de valde att gå över till 3D, såg alldeles för styltigt och datagjort ut och lite av det "magiska" försvann, tekniken har förstås blivit bättre sen dess men något saknas fortfarande.

På senare år känns det som den oändliga kreativiteten man kunde finna hos Disney tvärdog. De började med halvkassa uppföljare till redan etablerade Disneyklassiker som ingen bad om och som är ett hån emot förlagan.
Strax efter valde de att gå full woke med live action adaptioner av klassikerna där man mer eller mindre retat gallfeber på folk genom att rasifiera tidigare vita karaktärer och peta in politiska budskap.
De kunde gjort helt nyskrivna filmer med exempelvis svarta aktörer men väljer av lathet/brist på kreativitet att göra om sina klassiker till pöbelns stora missnöje.

Disneys anseende verkar idag vara på botten men de är inte körda för det. Med sitt nästan century som top dog, med Disneyland, med all jäkla merchandise så har de blivit rika som troll och ett av de absolut största filmföretagen i världen.
De har bland annat köpt på sig Pixar, Star Wars, Marvel som några exempel och det verkar idag vara deras räddning. De försöker säkert wokeifiera dessa serier också men de verkar åtminstone få kulorna att rulla och fyller flickorna.

Men hur i helsike blev det såhär? Walt Disney måste vrida sig i sin grav, han hade fått andnöd av dagens Disney.
Saker utvecklas vare sig man vill eller ej men denna utveckling är helt fruktansvärd och gemene man verkar inte uppskatta dagens Disney.
Såg inte ut såhär för 20 år sedan så något radikalt måste ha skett.
Vilka puckon är det som styr företaget idag?

Allt har sin tid
Citera
2026-08-05, 11:46
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du verkar inte förstår att inte bara är 'vi' som är medelålders som håller ett vuxenkapital. Du tänker inte heller på att många, om inte en överväldigande majoritet maxar ut sina kreditkort på sånt här. I Sverige lever man som regel från lön till lön när man är fattig, medans i USA så lever man från kreditkortsavbetalning till kreditkortsavbetalning.

Jag rekommenderar att du kollar in videoartikeln jag länkade.

Ja precis, dom är i praktiken to large to fail.

Nej, de är tydligen inte för stora att förlora och det är precis vad vi sett i deras mediasfär.
De "vann" alla slagen men förlorade kulturkriget. Inte ens "Floodify" hjälper dem längre, snarare stjälper.

Nu är de ute ur garderoben med att korrumpera allt kring sina tittelsläpp. T.o.m. de som saknar kognition och är nöjda med att det fladdrar lite färger över en skärm börjar falla bort, då de gått på tillräckligt många "bait and switches" för att känna igen det.
Citera
2026-08-05, 12:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Nej, de är tydligen inte för stora att förlora och det är precis vad vi sett i deras mediasfär.
De "vann" alla slagen men förlorade kulturkriget. Inte ens "Floodify" hjälper dem längre, snarare stjälper.

Nu är de ute ur garderoben med att korrumpera allt kring sina tittelsläpp. T.o.m. de som saknar kognition och är nöjda med att det fladdrar lite färger över en skärm börjar falla bort, då de gått på tillräckligt många "bait and switches" för att känna igen det.
Du pratar kulturkrig, jag pratar Disneys makroekonomi. Återigen så rekommenderar jag dig att kolla på Sidney Watsons klipp som jag länkade.
Citera
2026-08-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du pratar kulturkrig, jag pratar Disneys makroekonomi. Återigen så rekommenderar jag dig att kolla på Sidney Watsons klipp som jag länkade.

Kulturkriget ligger uppströms, som jag sade.
Källan hittar du i styrelserummet och när man som jag t.o.m. observerat deras bolagsstämma på bekvämt avstånd(oinvesterad), så börjar man få deras mikro(inte makro(national))ekonomi i en överskådlig vy.

Om du kolla på DIS's värde så har de backat 40% över de senaste 5 åren. Det är nästan en halvering och helt fantastiskt illa skött...som man kan förvänta sig av kulturmarxister.

På ettårsvyn ser vi att de ligger -9,11%, i skrivande stund, med EMA(12) på väg att bryta SMA(50). Tekniskt sett kan man se det som ett bottenfiskeläge, om det inte vore för de senaste genombrotten. Då ser vi att det är dags att sälja denna lilla topp på -9,11%, för i år. Kanske köpa igen på -25%(tidigast).
Det är min privata tekniska snabbanalys av DIS, som jag själv inte skulle köpa på. D.v.s. detta är inte finansiell rådgivning!!!

Innan du använder termer som du inte förstår dig på, bör du kanske kolla upp dem.
Jag har som hobby att kolla bolag och investera, mellan mina sessioner i mina verkstäder vilka finansierats av vinster från just mina cyniska analyser av bolags verksamheter med t.ex. kulturkrig, klimatkrig mm. mm. som viktiga faktorer.

Kultur och klimatkrigandet är enorma elefanter i rummen som är direkt avgörande. DIS är inget undantag.
Citera
2026-08-08, 12:40
Medlem
Jag har funderat lite över just DIS(Disney's ticker).

DIS med sin nöjesspridning borde vara en säker amerikansk placering, som vissa av våra anrika verkstadsbolag vilka hör hemma i en traditionell portfölj.

DIS är mycket lättare att värdera än andra bolag.
Alla har sett de gamla produkterna och kan jämföra dem med de nya.
När jag sågade Northvolt var det på deras massiva expandering utan att ha producerat någonting av värde. Mitt sågande case var inte tight trots att jag är väldigt intresserad av batterier och kraftlagring.
DIS är i jämförelse mycket lättare. Produkterna är ren smörja.

I.o.m. att det är ett kulturkrig kan man även göra tämligen bra analyser av deras radikaliserade publik och bygga tighta cases runt det för sekundärinvesteringar mm. D.v.s. man kan plocka upp en billig vinnare på DIS´s kvarvarande publiks havererande el. liknande.
Citera
2026-08-08, 14:22
Medlem
När judarna tog över och fokus blev pekpinnar och indoktrinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in