Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
De vet allt, men skiter i det. Har du påstått det? Du skrev att de ingenting vet. Två helt skilda saker.
Nej. Jag påstår att de INTE vet allt samtidigt att DU påstår att de vet tillräckligt.

I ditt synsätt ingår alltså att Ryssarna inte VILL veta mer än regimen låter dem veta.

Det kan vi väl vara överens om?
Citera
2023-08-24, 13:16
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Då det med största sannolikhet är Kreml som ligger bakom detta kunde de nog ha personal på plats inom några minuter.

Men jag ska inte spekulera nåt mer i hur planet togs av daga. Jag kan mycket lite om både explosioner och flygplan.
Om man skjuter ned ett flygplan på 10000m höjd kommer förmodligen nedslagsplatsen att kunna beräknas till en omkrets med ca 20-25 km. Planet flyger med hög fart, förstår du, och ramlar därför inte rakt ner, förstår du. Förstår du?
Citera
2023-08-24, 13:17
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Jag påstår att de INTE vet allt samtidigt att DU påstår att de vet tillräckligt.

I ditt synsätt ingår alltså att Ryssarna inte VILL veta mer än regimen låter dem veta.

Det kan vi väl vara överens om?
Typ.
Citera
2023-08-24, 13:17
Medlem
Redas avatar
Tragiskt att så många riktiga män förloras i en flygolycka. RIP.
Citera
2023-08-24, 13:18
Medlem
Citat:
Typ.
OK. Jag fattar.
Citera
2023-08-24, 13:19
Medlem
Citat:
Om man skjuter ned ett flygplan på 10000m höjd kommer förmodligen nedslagsplatsen att kunna beräknas till en omkrets med ca 20-25 km. Planet flyger med hög fart, förstår du, och ramlar därför inte rakt ner, förstår du. Förstår du?

Om man ser bilder på det fallande planet så är det i stort sett rakt ner. Det blir så när planet förlorar en vinge.
Citera
2023-08-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Går folk på att det är Putin som mördat honom?

Hade Putin velat mördat honom så hade han gjort det för länge sedan
. Wagners rådgivare hade också sett till att deras ledare inte varit inne i Ryssland.

Däremot finns det större motiv till att mörda Wagners ledare från västs sida! Frankrike sitter i skiten i Niger och i Mali så har Wagner baser och Mali har bett Wagner om hjälp att kasta ut fransmännen från Niger.

Även USA, Polen och andra aktörer vill få bort ledaren från Wagner, den enda som Wagner verkligen hjälpt är Ryssland. Kollar man på andra nyheter än dom svenska så lär spekulationen peka mer mot Väst, men här har man utan källa eller fakta redan bestämt sig att Putin mördande honom, vilket i mina öron verkar lika trovärdigt som Nord Stream 2. Vem sprängde NS 2?!! Äsch de oviktigt idag för fel länder pekades ut. Samma sak här, tror Wagners fulla vrede kommer att visa sig i Afrika mot fransmännen och USA, Ukraina är ointressant för Wagner och det är i Afrika de kommer ha kriget mot väst, Wagner då och detta är motivet till att man mördat deras ledare.

Ganska passande också för den 1 september så löper tidsfristen ut för fransmännen och BRIC möte är väl också på gång denna månad? Så desperata drag av desperata länder. Ryssland vinner inget på att mörda deras Wagners ledare utan Väst, mer specifik USA och Frankrike. Misstänker att kriget i Niger kommer ta mer resurser från väst för hela Afrika verkar väldigt engagerad i att kicka ut fransmännen.

Fetat: En tanke från rysslandskännaren Malcolm Dixelius är att Putins krets behövde kolla av hur det såg ut med Pigges kontakter i armén innan man fimpade honom.

I övrigt: Pigge har ju varit bortkopplad sedan juni, så det finns knappast skäl för Ukraina eller "väst" att vilja göra sig av med honom. Möjligen att ställa honom inför rätta. Och du tror väl inte på allvar att man skulle försöka avliva honom inne i Ryssland, och dessutom ta med sig ett gäng mer eller mindre oskyldiga i processen? Du griper efter halmstrån - acceptera att det är en intern rysk historia, och att Putin 100% säkert varit införstådd med saken även om han kanske inte beordrat det personligen.
Citera
2023-08-24, 13:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Jag tycker ändå det är dumt att lita blint på bilder på nätet som nån okänd person laddat upp. Men källkritik är inte nutidsmänniskans starkaste gren.
Citera
2023-08-24, 13:24
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Det är lite som en upprättelse för alla anhöriga till MH17-attentatet som mest sannolikt Wagner låg bakom, karma is a bitch

Jag kunde inte bry mig mindre om vem eller vilka som sänkte Prigozjin, det primära är att vi blivit av med flera bögterrorister geschwint
Citera
2023-08-24, 13:25
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
De har väl ingen motiv att mörda honom. Om det funnits en hotbild mot honom innergård Ryssland tror du att han hade åkt in och ut ur Ryssland som han gjort? Han har en egen led av rådgivare, däremot vinner väst mer på att mörda honom och väst har större motiv att mörda honom, så varför är det märkligt att Ryssland utreder mordet? Rätt uppenbart att väst varit inblandad i detta.

Helt klart en person som satt sig upp mot Prutten och dragit igång ett kuppförsök blir skonad. Och allt som sägs till honom om att nu är det lugnt, du kan komma hit igen, är 100% sanning. Det är i a f rysk sanning. Vilket är lika med rena skära lögner.

Förvisso att väst säkert önskar få bort honom. Men man ödslar inte egna resurser när man med 99,9% säkerhet vet att han kommer tas av daga inom kort.
Hade själv inte lagt min röst på att det skulle ske i en flygolycka. Och definitivt inte en flygolycka i Ryssland.
Om det nu är så att han verkligen var med på planet.
Citera
2023-08-24, 13:27
Medlem
aztlans avatar
Citat:
? Googla Niger, Mali och Frankrike? Du är medveten om att Wagner får tunga pengar från Afrika och de är som FN med steroider och de har en rätt stor armé där.

Du är medveten om att Fransmännen sitter djuuuuupt i skiten i Niger och så gör även USA.
Winwin för väst när ryzzar dödar ryzzar 👌
Citera
2023-08-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja men Utkin och Prigozjin sägs ju vara identifierade.
Av Ryssland litar jag på intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in