2023-08-23, 00:34
Bannlyst
Ja, ni ser min frågeställning. Gör dom så där ni går också? Alltså nekar folk adhd - medicin trots att man tar benzodiazepin på recept och inte missbrukar. Inte dricker alkohol. Ingen tobak. Är det någon nytt eller är mitt landsting och stad dumma i huvudet? Dessutom håller dom på i detta landsting att drogtesta hur som helst trots att JO och DO för något år sedan fast dom fastslog att det är rättsvidrigt och att dom inte får det. Jag fick pissa i en kopp inför som rutin trots inget misstänkt missbruk. Jag har inte druckit på 13 år och testet bar cleant men inte på bens som jag har på recept sedan länge. Dricker inte, använder ingen tobak, missbrukar ingen narkotika. Använder knappt koffein.
Senast redigerad av storpungen69 2023-08-23 kl. 00:52.
Citera
2023-08-23, 00:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen69
Ja, ni ser min frågeställning. Gör dom så där ni går också? Alltså nekar folk adhd - medicin trots att man tar benzodiazepin på recept. Är det någon nytt eller är mitt landsting och stad dumma i huvudet? Dessutom håller dom på i detta landsting att drogtesta hur som helst trots att JO och DO för något år sedan fast dom fastslog att det är rättsvidrigt och att dom inte får det.

Min region nekar mig benso överhuvudtaget. Den region jag går till ger mig men vill trappa ut. Samtidig frågar de varför jag inte vill ta Ritalin mer. Så jag antar att de skulle vara OK med att jag tog båda.

Har varit med om att regioner hittar på egna regler. Min region har t ex helt förbjudit Xanor och Tramadol. T o m när inget annat hjälper. De får göra hur de vill. Vården ska vara likvärdig. Men det betyder ju inte likadan.
Citera
2023-08-23, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Min region nekar mig benso överhuvudtaget. Den region jag går till ger mig men vill trappa ut. Samtidig frågar de varför jag inte vill ta Ritalin mer. Så jag antar att de skulle vara OK med att jag tog båda.

Har varit med om att regioner hittar på egna regler. Min region har t ex helt förbjudit Xanor och Tramadol. T o m när inget annat hjälper. De får göra hur de vill. Vården ska vara likvärdig. Men det betyder ju inte likadan.
Gått på lågdos länge nu men förut fick jag mycket högre dos bens men jag valde på eget bevåg trappa ner då jag egentligen inte vill ta bens varje dag. Och då när jag hade högre dos bens fick jag concerta utrivet och senare fick jag grönt ljus för Elvanse trots fyra gånger högre dos benz då. Och detta bar i samma landsting. Är det något nytt hittepå nu eller?
Citera
2023-08-23, 00:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Gått på lågdos länge nu men förut fick jag mycket högre dos bens men jag valde på eget bevåg trappa ner då jag egentligen inte vill ta bens varje dag. Och då när jag hade högre dos bens fick jag concerta utrivet och senare fick jag grönt ljus för Elvanse trots fyra gånger högre dos benz då. Och detta bar i samma landsting. Är det något nytt hittepå nu eller?

Det kan vara någon ny regel. Eller bara den klinikens eget påhitt.
Citera
2023-08-23, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det kan vara någon ny regel. Eller bara den klinikens eget påhitt.
Ja, detta landsting gillar ju att bryta mot lagar och regler så till och med DO och JO stampar ner foten. Och staden är en av dom mer idiotiska i landstinget.
Citera
2023-08-23, 00:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja, detta landsting gillar ju att bryta mot lagar och regler så till och med DO och JO stampar ner foten. Och staden är en av dom mer idiotiska i landstinget.

Beklagar. Jag har min psykiatri i en annan region än jag bor i vilket är väldigt opraktiskt. Men annars skulle jag inte få rätt vård. Min region har vårdavtal med grannen så de kan inte stoppa mig.
Citera
2023-08-23, 01:05
Avstängd
Tänker spontant huruvida de är medicinare eller förlitar sig på samtalsterapi.

De sistnämnda brukar ha en aversion till att förskriva mediciner generellt om det inte är på det svåra spektrat mot psykossjukdomar.

Just benso och cs är tveksamt och bör vara undantag. Även kokstorskar undviker med marginal att inte ha effekt av cs och benso samtidigt.

Jag har den kombon sen långt tillbaka och det gick bra för mig men situationen och sjukdomen är just väldigt speciell.

Personlig uppfattning är att oavsett förskrivare så bör denne fundera rejält kring varför man skriver ut båda samtidigt.
Citera
2023-08-23, 04:26
Bannlyst
fy fan, tragiska jävla pillertorskar, sluta knarka och ta ansvar för era liv!
Citera
2023-08-23, 04:35
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Dom hittar på regler lite som dom vill i ADHD-grupperna, säkert samma i många regioner.
Citera
2023-08-23, 04:35
Avslutad
Citat:
Ja, ni ser min frågeställning. Gör dom så där ni går också? Alltså nekar folk adhd - medicin trots att man tar benzodiazepin på recept och inte missbrukar. Inte dricker alkohol. Ingen tobak. Är det någon nytt eller är mitt landsting och stad dumma i huvudet? Dessutom håller dom på i detta landsting att drogtesta hur som helst trots att JO och DO för något år sedan fast dom fastslog att det är rättsvidrigt och att dom inte får det. Jag fick pissa i en kopp inför som rutin trots inget misstänkt missbruk. Jag har inte druckit på 13 år och testet bar cleant men inte på bens som jag har på recept sedan länge. Dricker inte, använder ingen tobak, missbrukar ingen narkotika. Använder knappt koffein.
Men de som tar medicin mot adhd är knarkare. Det är fastställt sedan länge. Lagliga knarkare. Sorgligt men sant så det är nog därför de nekar dig för att de har börjat komma på att hela adhd diagnosen är en ploj för att låta vuxna människor vara lagliga knarkare.
Citera
2023-08-23, 07:30
Bannlyst
Tar bara cs. För ngt år sen blev jag informerad av en läkare det inte e bra kombinera cs o ”starka” insomningstabletter/lugnande (benzo). Vet ej varför han sa så. Har annan ”mild” medicin vid behov för sömn sen många år, funkar bra, läkare brukar förskriva den utan snack om saken trodde han också skulle det. Fast han ksk förutsatte jag skulle be om benzo då jag har ADHD?

Vet ej om det finns ngn princip i min stad. Fått 10 stilnoct ett par ggr periodrar jag jobbat mkt jour natt. Fast då e de läkarn som frågat om sömnen o jag har berättat om ojämna arbetstider o så har jag fått det för de tillfällena, rör sig ej om ngn fast förskrivning.

Urinprov har de mkt förnedrande rutiner kring. Vet jag behövt lämna så frågat om de själv för o få de överstökat. Ingen grej knarkar ej. När man ska lämna håller läkaren en genomgång de ska skicka det på flera test på flera labb bla bla bla. Sen klockas man, får 10-15 min på sig. Det e stelt bli övervakad o blir ej lättare med stress. Frågar man om kaffe för o kunna kissa snabbare e de så hur ska jag veta du ej gör ngt med muggen om jag e borta 20 sek o man svarar kan ej just nu lovar jag kan hålla mig 20 sek o då kollar de jäkligt misstänksamt på en. Sen lyckas man ej ge dem mängden de behöver för labb på så kort tid o får gå tillbaka flera ggr på en vecka. Men det värsta e en tjej som ej övervakar, hon står utanför dörren, efter 1 min rycker hon i handtaget e du klar snart, sen återkommer hon var 3e min e du klar snart, sen tar hon med sin kollega o de står utanför i kör e du klar snart. E lättare lämna när man e övervakad än o lämna hos henne men hon skriver ändå i journal men ej lämnat med vilja o insinuerar man e en pundare.

Har viss flex på mitt kontor fast skulle ej kunna ta ledigt 2-3 ggr i veckan för o lämna dessa prover. E tacksam jag går privat, min läkares kollega ger mig 30 min o de räcker för o lämna tillräcklig mängd för labb. Hade jag inte haft den möjligheten hade jag ej haft medicin.

Blir ni också klockade o förnedrade när ni lämnar urinprov?
Citera
2023-08-23, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Men de som tar medicin mot adhd är knarkare. Det är fastställt sedan länge. Lagliga knarkare. Sorgligt men sant så det är nog därför de nekar dig för att de har börjat komma på att hela adhd diagnosen är en ploj för att låta vuxna människor vara lagliga knarkare.
Medicin. Du gillar säkert supa skallen i bitar och dricker kaffe och missbrukar tobak. Jag gör inget av det så jag är bättre än dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in