2023-08-22, 23:05
Medlem
Sladdarens avatar
Det jag menar är att alla smaksättare tas sen bort och ur rätten när den tillagats

Ett bra exempel på det kan vara lagerblad. Lagerbladen, kryddpepparkorn, pepperkorn, kanelstänger, torra kvistörter som knyts upp men som tas ur senare när de avgett sin smak

Nämn rätten och vad "kryddorna" tillför genom att simma och puttra i anrättningen under tillagningen
men som senare avlägsnas vid serveringen eller tidigare... :-)

Och av vilken orsak kunde man inte bara ta pulverkryddan istället och bevara kryddan i rätten?

Det här blir en svår tråd men intressant .. tror jag ;-)
Citera
2023-08-22, 23:08
Medlem
zombie-nations avatar
Mina föräldrar tog aldrig bort lagerbladen och vitpepparkornen. Bladen kunde man pilla bort med pepparen bet man alltid i.
Citera
2023-08-22, 23:19
Bannlyst
Intressant tråd.

Har inte mycket att komma med tyvärr.

Men på stugan sist glömde jag bort helt marinad, och hade inget att göra det med heller.
Bara salt och peppar.
Grillade köttbit, tog några gröna kvistar av barrträd och la i dom, det rök till fint, stängde locket
och det gick tydligt känna den smaken, blev riktigt gott.
Men här blev det ju inget kvar nästan, de brann typ upp nästan helt.

Lagerblad går åt mycket hos mig. Har alltid dubbla mängden vad recepten säger.
Står det 2, då kastar jag i 4-5st
Citera
2023-08-22, 23:42
Medlem
Hygrotorks avatar
Finns ju sån där kryddnejlika. Kan med fördel användas i asiatiska grytor (Om man ska köra five spices) eller om man gör Char siu. De bör dock plockas bort för de är inte goda att äta.
Citera
2023-08-22, 23:50
Medlem
pn222jws avatar
Kryddnejlikor...hel ihoprullad kanel...ibland katrinplommon - dom tillför fin mustig gryt-smak, men man vill helst inte äta dom.
Citera
2023-08-23, 09:51
Kardemummakapslar i riset eller grytan tar man ju bort också.
Citera
2023-08-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Och av vilken orsak kunde man inte bara ta pulverkryddan istället och bevara kryddan i rätten?
När jag steker kött a la biff i skivor och liknande, så lägger jag i lätt krossad vitlök som får bryna med i smör och olja, som jag sedan öser köttet med.

Innan de blir för brynta så plockar jag bort klyftorna, som då redan gett en fantastisk smak till fettet och därefter till köttet. Om jag inte har någon sås brukar jag hälla lite av fettet på köttet innan servering.

Sedan ska jag vara ärlig, och medge att de där vitlöksklyftorna ofta också hamnar på tallriken. Men då blir de som en egen liten dish.

Just vitlök som pulver går inte att jämföra med färsk vitlök.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mina föräldrar tog aldrig bort lagerbladen och vitpepparkornen. Bladen kunde man pilla bort med pepparen bet man alltid i.
Mitt minne också. Det ska vara med i grytan när den serveras.

Finns ens lagerblad som pulverkrydda?
Citera
2023-08-23, 20:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bentayga
Intressant tråd.

Har inte mycket att komma med tyvärr.

Men på stugan sist glömde jag bort helt marinad, och hade inget att göra det med heller.
Bara salt och peppar.
Grillade köttbit, tog några gröna kvistar av barrträd och la i dom, det rök till fint, stängde locket
och det gick tydligt känna den smaken, blev riktigt gott.
Men här blev det ju inget kvar nästan, de brann typ upp nästan helt.

Lagerblad går åt mycket hos mig. Har alltid dubbla mängden vad recepten säger.
Står det 2, då kastar jag i 4-5st

Om jag inte minns fel startade du en tråd med ju korvstroganoff och val av kolhydrat eller rismodell

Vad tror du om att puttra din Stroganoffsås med =

Lagerblad
Kryddpeppar
Hela pepparkorn
Kryddnejlika
kumminfrön
knyten av torra örter eller i örtpåse
Stjärnanis osv ...

Sen tar du och lyfter ur allt när det fått stå och småputtra ett tag eftersom det är just "hårda kryddor" (enligt tråden) Jag har testat med flera men inte alla modeller av urtagbara "kryddor"
Och det blir rätt intressant smak på tex en korvstroganoff-sås ;-)

Prova lagerblad och sen tillför annat och puttta såsen utan korven innan med lock ska du se att magi kan skapas

Vi kan ju utöka tråden om det inte framkom redan genom att lista alla hårda kryddor och grönsaker som vitlök mm och örter som ett register som man just använder för att lyfta ur under eller efter tillagningen av en rätt

Ajowan
Anis
Bockhornsklöver
Brödkummin
Curryblad
Fänkål
Grön Kardemumma
Ingefära
Kanel
Muskotnöt & Muskotblomma
Nigella sativa / Svartkummin
Panch phoron
Peppar, svartpeppar, vitpeppar och grönpeppar
Saffran
Senapsfrö
Sesam
Spiskummin
Stjärnanis
Berberisbär
Torkad lime (noomi basrah)
Olika bär och frön
Svart salt mm mm mm
Citera
2023-08-23, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Om jag inte minns fel startade du en tråd med ju korvstroganoff och val av kolhydrat eller rismodell

Vad tror du om att puttra din Stroganoffsås med =

Lagerblad
Kryddpeppar
Hela pepparkorn
Kryddnejlika
kumminfrön
knyten av torra örter eller i örtpåse
Stjärnanis osv ...

Sen tar du och lyfter ur allt när det fått stå och småputtra ett tag eftersom det är just "hårda kryddor" (enligt tråden) Jag har testat med flera men inte alla modeller av urtagbara "kryddor"
Och det blir rätt intressant smak på tex en korvstroganoff-sås ;-)

Prova lagerblad och sen tillför annat och puttta såsen utan korven innan med lock ska du se att magi kan skapas

Vi kan ju utöka tråden om det inte framkom redan genom att lista alla hårda kryddor och grönsaker som vitlök mm och örter som ett register som man just använder för att lyfta ur under eller efter tillagningen av en rätt

Ajowan
Anis
Bockhornsklöver
Brödkummin
Curryblad
Fänkål
Grön Kardemumma
Ingefära
Kanel
Muskotnöt & Muskotblomma
Nigella sativa / Svartkummin
Panch phoron
Peppar, svartpeppar, vitpeppar och grönpeppar
Saffran
Senapsfrö
Sesam
Spiskummin
Stjärnanis
Berberisbär
Torkad lime (noomi basrah)
Olika bär och frön
Svart salt mm mm mm

Det stämmer med korvstroganoffen.

Lagerblad måste jag testa i den. Bra ide där.
Aldrig ens tänkt. Lär bli riktigt läckert.

Har ibland haft örter i min stroganoff. Oregano. Timjam. Och ramslök, rekommenderar dessa
för variation ibland.

Lagerblad måste jag testa.

Till thaimat har jag Lime Kaffir blad kom jag på ofta, dessa måste man plocka bort innan servering.

Kom på att:
Hela pepparkorn är läckert smaksätta olja med, steka pepparkornen i olja först, sen ta bort
pepparn, efter det börja steka strimlat kött exempelvis i pepparoljan och sen gå vidare med allt
annat. Ibland startar jag så med Biff bambuskott och liknande rätter.
Med en olja som jag smaksätter med hela pepparkorn en minut eller två så oljan blir smaksatt innan de plockas bort.¨

Gott även i soppor med Pepparkorn, de brukar jag pilla bort när jag äter och råkar på dessa med skeden. I många grytor och soppor vill man inte kanske ha malen peppar, då kör man ju hela korn som sen tas bort, oftast vid tallriken, eller så lämnas de kvar i tallriken.

Kanel stång tror jag är bäst ha hel eller en halv i Mellanöstern rätter, istället för finmalt.
Sen plocka bort stången innan servering. Det måste jag testa med. Bara få smaken, men slippa liksom ha kvar av det i maten (malet) För min del kunde det bli en stor fördel. Då jag inte vill ha
för stark kanelsmak, vilket man lätt får med malen kanel som blir kvar.
Värt testa.

Jag kan även tänka mig att en TEsil i maten med olika frön, och pepparkorn, samt annat kunde bli nice. Få smakerna, låta den puttra med, sen innan servering bara ta bort den.
Värt testa med tror jag. Så slipper man få frön och liknande i munnen, magen.
Ändå få smakerna.

Curryblad måste jag testa med.
Finns lite olika spännande grejer hos babbelivsen, tror jag sett många olika blad sorter där
som kan vara värda prova faktiskt
Senast redigerad av Bentayga 2023-08-23 kl. 21:30.
Citera
2023-08-24, 09:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bentayga
Det stämmer med korvstroganoffen.

Lagerblad måste jag testa i den. Bra ide där.
Aldrig ens tänkt. Lär bli riktigt läckert.

Har ibland haft örter i min stroganoff. Oregano. Timjam. Och ramslök, rekommenderar dessa
för variation ibland.

Lagerblad måste jag testa.

Till thaimat har jag Lime Kaffir blad kom jag på ofta, dessa måste man plocka bort innan servering.

Kom på att:
Hela pepparkorn är läckert smaksätta olja med, steka pepparkornen i olja först, sen ta bort
pepparn, efter det börja steka strimlat kött exempelvis i pepparoljan och sen gå vidare med allt
annat. Ibland startar jag så med Biff bambuskott och liknande rätter.
Med en olja som jag smaksätter med hela pepparkorn en minut eller två så oljan blir smaksatt innan de plockas bort.¨

Gott även i soppor med Pepparkorn, de brukar jag pilla bort när jag äter och råkar på dessa med skeden. I många grytor och soppor vill man inte kanske ha malen peppar, då kör man ju hela korn som sen tas bort, oftast vid tallriken, eller så lämnas de kvar i tallriken.

Kanel stång tror jag är bäst ha hel eller en halv i Mellanöstern rätter, istället för finmalt.
Sen plocka bort stången innan servering. Det måste jag testa med. Bara få smaken, men slippa liksom ha kvar av det i maten (malet) För min del kunde det bli en stor fördel. Då jag inte vill ha
för stark kanelsmak, vilket man lätt får med malen kanel som blir kvar.
Värt testa.

Jag kan även tänka mig att en TEsil i maten med olika frön, och pepparkorn, samt annat kunde bli nice. Få smakerna, låta den puttra med, sen innan servering bara ta bort den.
Värt testa med tror jag. Så slipper man få frön och liknande i munnen, magen.
Ändå få smakerna.

Curryblad måste jag testa med.
Finns lite olika spännande grejer hos babbelivsen, tror jag sett många olika blad sorter där
som kan vara värda prova faktiskt

Härligt och bra skrivet :-) Det blir lite som ett experiment för vissa eftersom det är ingen vanesak att "doppa" smaker och sen avlägsna dom hos många hemmalagare och även mig förutom vissa välkända hårda "kryddor" som återkommer ofta i vanliga recept. Jag är inte van med det iaf att prova alla möjliga sjudande kryddor som nån rutin, och vet inte riktig hur smakerna utvecklas i olika riktningar och blandat med hårda kryddor som ska släppa sina aromer

Genom att kanske bara testa i puttrat vatten med salt eller bryna på en stund i olja och smaka av oljan kan man nog få en god uppfattning vad skyn, spadet, eller buljongen kommer att tillföra en anrättning

Typ THE-kok på hårda kryddor för att lägga i en gryta eller sås etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in