Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Om jag inte minns fel startade du en tråd med ju korvstroganoff och val av kolhydrat eller rismodell
Vad tror du om att puttra din Stroganoffsås med =
Lagerblad
Kryddpeppar
Hela pepparkorn
Kryddnejlika
kumminfrön
knyten av torra örter eller i örtpåse
Stjärnanis osv ...
Sen tar du och lyfter ur allt när det fått stå och småputtra ett tag eftersom det är just "hårda kryddor" (enligt tråden) Jag har testat med flera men inte alla modeller av urtagbara "kryddor"
Och det blir rätt intressant smak på tex en korvstroganoff-sås ;-)
Prova lagerblad och sen tillför annat och puttta såsen utan korven innan med lock ska du se att magi kan skapas
Vi kan ju utöka tråden om det inte framkom redan genom att lista alla hårda kryddor och grönsaker som vitlök mm och örter som ett register som man just använder för att lyfta ur under eller efter tillagningen av en rätt
Ajowan
Anis
Bockhornsklöver
Brödkummin
Curryblad
Fänkål
Grön Kardemumma
Ingefära
Kanel
Muskotnöt & Muskotblomma
Nigella sativa / Svartkummin
Panch phoron
Peppar, svartpeppar, vitpeppar och grönpeppar
Saffran
Senapsfrö
Sesam
Spiskummin
Stjärnanis
Berberisbär
Torkad lime (noomi basrah)
Olika bär och frön
Svart salt mm mm mm
Det stämmer med korvstroganoffen.
Lagerblad måste jag testa i den. Bra ide där.
Aldrig ens tänkt. Lär bli riktigt läckert.
Har ibland haft örter i min stroganoff. Oregano. Timjam. Och ramslök, rekommenderar dessa
för variation ibland.
Lagerblad måste jag testa.
Till thaimat har jag Lime Kaffir blad kom jag på ofta, dessa måste man plocka bort innan servering.
Kom på att:
Hela pepparkorn är läckert smaksätta olja med, steka pepparkornen i olja först, sen ta bort
pepparn, efter det börja steka strimlat kött exempelvis i pepparoljan och sen gå vidare med allt
annat. Ibland startar jag så med Biff bambuskott och liknande rätter.
Med en olja som jag smaksätter med hela pepparkorn en minut eller två så oljan blir smaksatt innan de plockas bort.¨
Gott även i soppor med Pepparkorn, de brukar jag pilla bort när jag äter och råkar på dessa med skeden. I många grytor och soppor vill man inte kanske ha malen peppar, då kör man ju hela korn som sen tas bort, oftast vid tallriken, eller så lämnas de kvar i tallriken.
Kanel stång tror jag är bäst ha hel eller en halv i Mellanöstern rätter, istället för finmalt.
Sen plocka bort stången innan servering. Det måste jag testa med. Bara få smaken, men slippa liksom ha kvar av det i maten (malet) För min del kunde det bli en stor fördel. Då jag inte vill ha
för stark kanelsmak, vilket man lätt får med malen kanel som blir kvar.
Värt testa.
Jag kan även tänka mig att en TEsil i maten med olika frön, och pepparkorn, samt annat kunde bli nice. Få smakerna, låta den puttra med, sen innan servering bara ta bort den.
Värt testa med tror jag. Så slipper man få frön och liknande i munnen, magen.
Ändå få smakerna.
Curryblad måste jag testa med.
Finns lite olika spännande grejer hos babbelivsen, tror jag sett många olika blad sorter där
som kan vara värda prova faktiskt