2023-08-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är det en anledning att säga upp någon?

Var nere i en tunnelbana för många år sedan och då fast det inga restriktioner, var före mtr

Jösses vilket trams, det lär vara 100ggr större chans att nån extremist ser till att ta jobb som lokförare och därefter vid lämpligt tillfälle ställer till med betydligt större skada än vad en tik tok video lär göra
Citera
2023-08-22, 23:02
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Du har ingen aning om vad du påstår. Nolla.

Varför kan du inte bemöta något av det jag skriver istället? Hur klarar Lokförarna av att öppna och stänga dörrarna i tågen som inte har tågvärdar? Har tågvärdarna i dom fallen fått lära upp lokförarna på den svåra uppgift? Eller har lokförarna fått gått en 40 timmars kurs i just att öppna och stänga dörrarna?

Hur klarar dom det svåra jobbet Klagan?
Citera
2023-08-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu har jag inte sett videon, men gjorde hon sitt jobb när hon lekte fotograf? Man får inte glömma varför man är på sitt arbete.
Frågan är väl snarast VEM som gjorde henne jobb när hon hängde på sociala medier...
MTR kom väl fram till att eftersom de inte betalar för två tågvärdar så är svaret INGEN.
Och gissningsvis betar det henne inte för att inte göra sitt jobb - vilket företag skulle göra det?
Citera
2023-08-22, 23:03
Medlem
snooper123s avatar
Helt rätt. Hon äventyrar säkerheten.
Citera
2023-08-22, 23:05
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Varför kan du inte bemöta något av det jag skriver istället? Hur klarar Lokförarna av att öppna och stänga dörrarna i tågen som inte har tågvärdar? Har tågvärdarna i dom fallen fått lära upp lokförarna på den svåra uppgift? Eller har lokförarna fått gått en 40 timmars kurs i just att öppna och stänga dörrarna?

Hur klarar dom det svåra jobbet Klagan?
haha, du tror att det är så enkelt? Samma när du flyger? Bara nån som petar på knappen när det är dax? Vem som helst? Du fattar inte mycket kompis.
Senast redigerad av Klagan 2023-08-22 kl. 23:09. Anledning: Vill aldrifg resa med Hor_Ulla..
Citera
2023-08-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Var i filmen finns den säkerhetskänsluga informationen och var gås det igenom hur man kör tåget ?

Du får väl skriva till Wikipedia och kräva att de tar bort nedanstående. Och till alla sajter där det finns bilder från cockpittar på flygplan...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/SL_X60

Har inte sagt att det finns något säkerhetsmässigt känsligt i någon av filmerna och jag har inga problem med informationen eller bilderna på Wikipedia.

Jag lade upp filmerna för att visa att informationen som enligt MTR räcker för att sparka en tågvärd finns att få på flera håll ofta upplagd i tågoperatörernas egna kanaler.

MTRs argument om säkerheten ekar ihåligt när de själva lägger upp filmer inifrån förarhytter.
Citera
2023-08-22, 23:09
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
haha, du tror att det är så enkelt? Samma när du flyger? Bara nån som petar på knappen när det är dax? Vem som helst?

Hur kan det vara så enkelt i dom tågen som inte har tågvärdar då? Du undviker att svara på den frågan gång på gång?
Citera
2023-08-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Kanske blev dom trötta på henne då hon har 38k följare och läagt ut videos i ett år! Ganska mycket arbetstid det.

"Med nästan 37 000 följare har intresset varit stort, berättar hon.

Men på måndagen fick hon information från fackförbundet Seko att hon varslas om uppsägning av arbetsgivaren.

Helt utan förvarning.

Jag har lagt ut filmer i ett år,"

Åter, hon har troligen inte misskött sitt arbete. Men visst, hon får väl göra nåt annat på dödtiden mellan stationerna.

Reservation för att jag inte sett några andra filmer med henne om de skulle innehålla nåt betydligt olämpligare.
Man kan kräva att MTR redovisar skälen för uppsägningen. I Sverige sparkar man inte folk rakt av utan motivering som man kan göra i Kina-land. Så om de inte har mer på henne har jag svårt att se hur facket skulle förlora detta i AD.

Kan ju nämna att MTR för några år sedan avkrävde leverprov på folk som återkom efter semestern. En person hade lite högre levervärden än normalt vilket fick MTR att skicka personen till företagshälsovården för att påbörja en missbruksutredning. Att levervärdena sjunkit till det normala efter bara ett par dagar var ointressant. Så personen anklagades för alkoholism och skulle sägas upp. Det var heller inte fråga om uppmätt alkohol i blodet, alltså fylla på jobbet, vid det första tillfället.

Vem fan har inte druckit pilsner på semestern ? Och det behövs inga alarmerande mängder för att det ska synas på ett leverprov hos en person med normala alkoholvanor.

Så personen hängdes ut som alkoholist och snacket började gå. Har för mig att det slutade med att personen löstes ut för en troligen ganska stor summa pengar. Medicinska skäl saknades och då blev det nog rätt dyrt för MTR. Det ska det vara om man trashar nån helt ogrundat. Själv förstår jag att vederbörande gick ( med bra betalt ). Vem fan vill jobba under sådana förhållanden ? MTR höll i för här gällde det att inte förlora ansiktet.
Citera
2023-08-22, 23:13
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hur kan det vara så enkelt i dom tågen som inte har tågvärdar då? Du undviker att svara på den frågan gång på gång?
Vilka är de tågen? Till att börja med. Du måste fatta att ha en som servar problem för föraren fixar tåget i tid? Vet du hur långt ett pendeltåg är? Hur fort det går? Vad vet du?Hur många minuter tar det att gå från fronten till sista dörren? Du är helt fel ute exakt som kineserna i MTR.😀
Citera
2023-08-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Har inte sagt att det finns något säkerhetsmässigt känsligt i någon av filmerna och jag har inga problem med informationen eller bilderna på Wikipedia.

Jag lade upp filmerna för att visa att informationen som enligt MTR räcker för att sparka en tågvärd finns att få på flera håll ofta upplagd i tågoperatörernas egna kanaler.

MTRs argument om säkerheten ekar ihåligt när de själva lägger upp filmer inifrån förarhytter.

Tja, då har vi väl samsyn gissar jag.
Citera
2023-08-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Helt rätt. Hon äventyrar säkerheten.

På vilket sätt äventyrar hon säkerheten? Det är viktigt att vara nogrann med sina argument och inte komma med svepande påståenden.

Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Det är rätt ändå.

En förarhytt innehåller känslig utrustning och man kan säkert se mer än vad hon menade att lägga ut. Man kan se tåg, modell, utrustning osv.

Information är makt.

All den informationen finns på nätet sedan länge, hon har inte visat något som inte redan gått att hitta i t.ex MTRs egna mediakanaler.

Citat:
Ursprungligen postat av snorup
Behövs ingen kunskap om järnväg för att förstå att vissa saker är känsliga ur säkerhetssynpunkt, fjant. Dessutom rör det sig inte ens om järnväg utan om faciliteter i anslutning till stationer så du kan gå och leka smart med dina tåg någon annanstans. Det finns en anledning till att flygplatser, högtrafikerade tågstationer etc utryms regelbundet enligt rutin på grund av kvarglömda väskor och liknande.

Vad är det för någon känslig information som tågvärden har spridit till allmänheten? Om problemet är den känsliga informationen varför har inte MTR försökt att få filmerna nedplockade? Varför har MTR själva lagt ut filmer inifrån förarhytter om det är en säkerhetsfara?
Citera
2023-08-22, 23:17
Medlem
Kan ju även vara att hon drar på musiken på hög volym och då inte hör eventuell (viktig) radiotrafik från förare/trafikledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in