• 3
  • 4
2025-05-17, 11:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubblubb
Kanske ett lite udda "problem" då jag troligen ligger långt över medel-Svensson när det kommer till amortering. Iaf; jag och min fru amorterar i dagsläget 20k per månad med målet att bli av med bolånet så snabbt som möjligt. Totalt har vi amorterat runt 1 miljon sedan 2015 och ligger på drygt 50% belåning (vi har gradvis ökat våra inkomster och därmed kunnat öka vår amortering rejält senaste åren, från 100k till 250k).

Nu har ju räntorna ökat vilket medför högre kostnader, cirka 4,5k i räntekostnad (före avdrag). Detta är en utgift jag vill få ner så snabbt som möjligt då detta känns som pengar i sjön. Med nuvarande amorteringstakt så kommer vi vara skuldfria om 4 år, kanske snabbare om vi kan frigöra mer pengar i takt med att räntekostnaden går ner i samband med att vi amorterar bort lånet samt löneökningar. Totalt sett ligger våra utgifter för boende på 30k per mån ink all amortering.

Tyvärr har en minskning med OB-timmar nyligt inneburit ett inkomstbortfall på ca 7k brutto varje månad, men planerar att kompensera för detta genom att ta på mig mer övertid istället. Utan övertid landar min nettoinkomst på drygt 20k vilket är summan jag spenderar på boendet i dagsläget. Med övertid så borde jag kunna få in 3-5k till.
Sen har jag lite sidoinkomster på 2-3k som mestadels går till mina fritidsintressen, men där borde jag också kunna ta lite och lägga in i boendet (har grejer så det räcker och blir över för flera år framåt). Frugan pytsar in med 10k per månad för boende, men borde gå att öka till 15k. Då har vi fortfarande kvar 5-10k att spendera på mat och andra utgifter. Vi har inga behov att köpa nya kläder (frugan håller nog inte med dock...), möbler eller hemelektronik de närmaste åren eller några planer på dyrare resor (nyss unnat oss en), så det handlar inte om att leva som en kyrkråtta heller.

Frågan är; är det värt att försöka öka amorteringen till 25-30k per månad för att på så sätt kunna beta av bolånet på 3 år istället för 4, eller överdriver jag (tagen av spardjävulen kanske)? Har tänkt börja investera när bolånet är mer eller mindre borta och börsen känns som ett mindre riskabelt upplägg.

Om du hade tryckt in dedär sparpengarna konsekvent i den lite småtrista fonden Avanza Zero så hade du väl kunnat lösa bolpnet nu och få pengar över?

Det är i grunden alltid bättre att spara på börsen i stabila lite småtråkiga börsbolag än att amortera på bolånet. Bara utdelningarna brukar överstiga det man betalar i ränta för det belopp man inte amorterat.
Citera
2025-05-17, 11:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Att ha i stort sett allt sitt sparande i bostaden och på bankkonton med ränta är inte ett bra upplägg. Du borde ha minst 50% av ditt sparande i en balanserad portfölj, på lång sikt borde du få en avkastning på minst 7-8%

Det är klart att det är bättre att amortera än att låta lånet ligga kvar och betala ränta men du måste se till investeringsalternativet, pytsar du in räntekostnaderna i sparande i 50 år har du mångdubbelt mer än 1,7 miljoner till slut.

Så är det men jantelagen stipulerar att amortering av bolån går före allt annat.
Citera
2025-05-17, 18:19
Medlem
Vi amorterar också 20 i månaden. Har inga stora lån och vill gärna bli skuldfri innan pension. Utöver amorteringen månadssparar jag 7k i aktier samt löneväxlar 10k i månaden (dras på bruttolönen).

Löneväxlingen går in på tjänstepensionen som till största delen ligger i globalfonder. Eftersom jag är rätt gammal har jag börjat lägga över en del i en generationsfond också så att jag har en del säkra pengar att ta av den dagen det är slut med jobbet.

Jag förstår att jag skulle få bättre avkastning genom att köpa fonder för pengarna istället för att amortera men eftersom en stor del av hushållets besparingar redan ligger i aktier är det inte prioriterat. Dessutom ligger ju min tjänstepension samt PPM till absolut största delen exponerad mot börsen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in