2023-08-21, 15:41
Medlem
Nihennas avatar
Jag jobbar som projektledare/key account manager på översättningsfirma. Jag har 5 års erfarenhet inom det, men ingen utbildning då jag åkte in i rollen på en räkmacka (började som prakitant för den grafiska avdelningen, och sedan blev jag grafiker. Nya ägarna ville stänga ner halva grafiska avdelningen, och jag hade valet att antingen bli teknisk projektledare eller sluta. Valet var enkelt.).

Det har varit väldigt instabilt på jobbet det senaste och jag hoppas inte, men risken finns att man inte har något jobb kvar om 1-2 år.

Mina uppgifter består väl av det som projektledning och key account managing blandat gör;
1. Är kunders första kontakt vid beställningar av översättningar
2. Förereder/preppar beställningar innan det att jag skickar ut översättningar till översättare.
3. Under tiden som översättningen pågår är jag mellanhanden vid frågor mellan kund och ÖV.
4. Efter översättning görs QA av mig, och sedan leverans.

Key account manager-delen består mest av att tänka på saker ur ett ekonomiskt perspektiv, marginaler så att man väljer bäst översättare osv, men också attestering av fakturor osv.

Jag har kollat runt lite på vad för PL-jobb det finns, och det finns verkligen ett överflöd av dem MEN problemet är att typ 90% av dem har som krav att man läst en utbildning på högskola

Vad gör man då? Jag har ju massa erfarenhet inom projektledning. Jag har nyligen till och med befodrats från "Junior project manager" till "Senior project manager" pga att jag nu har 5 års erfarenhet, men även har en av våra A-kunder.

Är jag körd om man ansöker till PL-jobb? behöver man verkligen en utbildning eller kan de förbise bristen av utbildning just pga all min erfarenhet?
Citera
2023-08-21, 15:50
Medlem
Glostrups avatar
En tanke är att du går en projektledarutbildning parallellt med jobbet, så lär du bli mer attraktiv både på din nuvarande arbetsplats och på arbetsmarknaden, med din kombination av erfarenhet och utbildning. Det vore nog en bra investering, och du kanske till och med kan få din arbetsgivare att sponsra med tid (studiedagar) och/eller pengar (bidrag till utbildning).
Citera
2023-08-21, 16:04
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vad gör man då? Jag har ju massa erfarenhet inom projektledning. Jag har nyligen till och med befodrats från "Junior project manager" till "Senior project manager" pga att jag nu har 5 års erfarenhet, men även har en av våra A-kunder.

Är jag körd om man ansöker till PL-jobb? behöver man verkligen en utbildning eller kan de förbise bristen av utbildning just pga all min erfarenhet?
Ja enligt dig, så har du erfarenhet men, ingen utbildning alltså. Utbildningen är ju till för att detaljstyra ett projekt och veta vad man ska rapportera till projektstyrningsgruppen. Men en sån har du aldrig jobbat för eller hur? Hur ofta skriver du projektrapporter? Hur balanserar du ekonomin i ett projekt? Hur gör du när projekt budgeten inte håller? Lite såna frågor alltså du bör kunna svaret på.
Citera
2023-08-21, 16:05
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
En tanke är att du går en projektledarutbildning parallellt med jobbet, så lär du bli mer attraktiv både på din nuvarande arbetsplats och på arbetsmarknaden, med din kombination av erfarenhet och utbildning. Det vore nog en bra investering, och du kanske till och med kan få din arbetsgivare att sponsra med tid (studiedagar) och/eller pengar (bidrag till utbildning).
Tror inte tiden riktigt finns till då vi har väldigt mycket att göra på jobbet (men tyvärr är intäkterna inte lika höga, därav det känns instabilt).

Dock ser jag att utbildningen faktiskt bara är på 15HP, det är väl bara 2 månader? Så i värsta fall skulle man ju kunna läsa den om ingen bill anställa en just pga bristen av utbildning. 2 månader på A-kassa är liksom inget.

Dock är frågan, vad hinner man lära sig på 2 månader som jag inte lärt mig under dessa 5 år? Mycket inom projektledning är logiskt. Vet man t ex att kunden vill ha leverans på fredag, då ger man inte översättaren till fredag på sig att bli klar, eftersom förseningar kan se. På samma sätt som att om det kommer frågor, då ser man till att lösa det ASAP genom att kommunicera med kund, istället för att slappa sig och vänta med att skicka frågorna till sista möjliga marginal.
Citera
2023-08-21, 16:09
Bannlyst

Det är bara att söka, ofta brukar det vara högskoleutbildning eller flera års erfarenhet, det går att debattera om man lär sig mer i skolbänken eller ute i verkligheten, speciellt vissa branscher, men det är en annan diskusssion...

Sök en massa jobb och sälj in dig själv med erfarenheten du har, antingen vill man ofta ha en nybakad direkt från plugg som blir formbar, eller så vill man ha någon med några år som är mer självgående.

Med 5 års erfarenhet kvalificerar du garanterat in på det senare, dunka ut ansökningar och kör bara!
Citera
2023-08-21, 16:09
Avslutad
Projektledare och KAM är numera EXTREMT luddiga titlar som egentligen inte säger ett skit om vad tjänsten går ut på. Känns vanligare och vanligare och företag strör runt dessa titlar som just titlar så att kidsen ska känns sig framgångsrika. Vem vill kalla sig kundtjänst liksom (vilket i princip är det du beskriver att du gör idag). Observera att jag inte lägger någon som helst negativ värdering i det. Jag har själv jobbat inom kundtjänst och ordermottagning tidigare och det är ack så viktigt och verkligen inget att se ner på.

För att besvara din fråga så tycker jag gott du kan söka iallafall. Erfarenhet väger tungt. Personligen värderar jag erfarenhet och mitt personliga intryck i en rekryteringsprocess. Arbetsgivaren (eller rekryteraren) kommer i intervjun avgöra om de tror du kan det du behöver kunna. Har du kunskapen och rätt personliga egenskaper kommer ingen sortera bort dig p.g.a. avsaknad av utbildning, i varje fall inte i det här yrket. Skillnad vore om tjänsten rent juridiskt krävde en examen.

Så kör hårt och lycka till
Citera
2023-08-21, 16:10
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
[...]Mina uppgifter består väl av det som projektledning och key account managing blandat gör;
2. Förereder/preppar beställningar innan det att jag skickar ut översättningar till översättare.
3. Under tiden som översättningen pågår är jag mellanhanden vid frågor mellan kund och ÖV.
4. Efter översättning görs QA av mig, och sedan leverans.[...]
Tycker inte det du beskriver låter som "riktiga" projekt. Mer som helt vanlig löpande admin.

En vanlig definition av projekt är att det är en tillfällig arbetsinsats för att ta fram en viss produkt, tjänst eller för att uppnå ett visst resultat. Alltså en input-process-output aktivitet med väl definierad början och slut samt resursbehov/budget.
Projektledaren ansvarar för hela den processen, från ax till limpa och behöver under projektet hantera tidsplaner, milstenar, beslutspunkter, ev. delleveranser, kommunikation med stakeholders, budgetuppföljning etc etc
En erfaren PL har normalt koll på och kan styra enligt olika projektmodeller (t.ex. traditionella vattenfallsmodeller så som PPS, PROPS, PEJL, PRINCE2 osv eller någon av de allt mer populära agila metoderna).
Sådant som en ordentlig projektledarutbildning ger.
Senast redigerad av NollFemNollFem 2023-08-21 kl. 16:14.
Citera
2023-08-21, 16:14
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Hur ofta skriver du projektrapporter?
Inte regelrätta rapporter, utan vårt sätt att jobba är väl att våra e-mailkonversationer är "rapporten", då vi alltid sparar alla mail inom jobbnummer, där man enkelt kan gå tillbaka och se vad som har skrivits och sagts.

Detta är ju dock inget som kunden får se, mer än mailkonversationer mellan mig och dem.

Citat:
Hur balanserar du ekonomin i ett projekt?
Genom att välja rätt översättare. Om det är en kund med ett väldigt högt minimipris så har man mer marginal och kan använda sig utav dyrare översättare, som också tenderar att ha högre kvalitet.

Ett marginaltänk är något av det viktigaste vi har eftersom att det är så vi gör vinst.

Citat:
Hur gör du när projekt budgeten inte håller?
Våra kunder har ofta ingen regelrätt budget att förhålla sig till, utan vi tar ordpris av dem, precis som att våra översättare tar ordpris av oss.

Däremot så är det ju så ibland att kunden vill veta vad ett projekt kan kosta och då gör vi en offert med ordräkning. I offerten står det att priset kan komma att variera vid skarpt jobb.

Men visst, misstag händer. Vi är alla människor. Ibland råkar man skicka ut till fler språk än vad kunden beställde. Jag har själv aldrig gjort det, men det har hänt ett fåtal gånger med andra kollegor. Vi tar själva den kostnaden då, och kastar inte över den på kunden.
Citera
2023-08-21, 16:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2023-08-21, 16:27
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag jobbar som projektledare/key account manager på översättningsfirma. Jag har 5 års erfarenhet inom det, men ingen utbildning då jag åkte in i rollen på en räkmacka (började som prakitant för den grafiska avdelningen, och sedan blev jag grafiker. Nya ägarna ville stänga ner halva grafiska avdelningen, och jag hade valet att antingen bli teknisk projektledare eller sluta. Valet var enkelt.).

Det har varit väldigt instabilt på jobbet det senaste och jag hoppas inte, men risken finns att man inte har något jobb kvar om 1-2 år.

Mina uppgifter består väl av det som projektledning och key account managing blandat gör;
4. Efter översättning görs QA av mig, och sedan leverans.

Key account manager-delen består mest av att tänka på saker ur ett ekonomiskt perspektiv, marginaler så att man väljer bäst översättare osv, men också attestering av fakturor osv.

Jag har kollat runt lite på vad för PL-jobb det finns, och det finns verkligen ett överflöd av dem MEN problemet är att typ 90% av dem har som krav att man läst en utbildning på högskola

Fixa en utbildning vid sidan av, det finns flera som denna på distans och jag är säker på att den inte är särskilt svår:

https://smhsverige.se/utbildningar/key-account-manager/?utm_campaign=Key+Account+Manager&utm_medium=refer ral&utm_source=studentum
Citera
2023-08-21, 16:33
Avslutad
Sök på, de flesta jobb kräver utbildning eller likställande erfarenhet.

Skriv bara ett bra personligt brev där det framgår att du vet ditt skit.
Citera
2023-08-21, 16:43
Medlem
Citat:
Inte regelrätta rapporter, utan vårt sätt att jobba är väl att våra e-mailkonversationer är "rapporten", då vi alltid sparar alla mail inom jobbnummer, där man enkelt kan gå tillbaka och se vad som har skrivits och sagts.

Detta är ju dock inget som kunden får se, mer än mailkonversationer mellan mig och dem.

Genom att välja rätt översättare. Om det är en kund med ett väldigt högt minimipris så har man mer marginal och kan använda sig utav dyrare översättare, som också tenderar att ha högre kvalitet.

Ett marginaltänk är något av det viktigaste vi har eftersom att det är så vi gör vinst.

Våra kunder har ofta ingen regelrätt budget att förhålla sig till, utan vi tar ordpris av dem, precis som att våra översättare tar ordpris av oss.

Däremot så är det ju så ibland att kunden vill veta vad ett projekt kan kosta och då gör vi en offert med ordräkning. I offerten står det att priset kan komma att variera vid skarpt jobb.

Men visst, misstag händer. Vi är alla människor. Ibland råkar man skicka ut till fler språk än vad kunden beställde. Jag har själv aldrig gjort det, men det har hänt ett fåtal gånger med andra kollegor. Vi tar själva den kostnaden då, och kastar inte över den på kunden.

Det som en utbildning ofta ger är systemkunskap. I små företag kanske det inte finns något systemstöd för projekt, men ju större bolag du söker jobb på, desto fler projektuppföljningssystem lär du få höra talas om. Chefer, som jag, vill ofta få rapporter och kunna se ett projekt i ett system. Ju mer komplext projektet är, ju mer stödjer systemet dig med tidlinjer, gates, milestones, budget, resurs/kompetens mm. Jag kan inte tänka mig anställa en PM som inte kan redovisa i åtminstone MS-Project.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in