2006-08-01, 06:24
Medlem
Ja, vad har ni för nudelspecial?

Själv gillar jag väldigt mycket att smälla i krossade tomater, krydda med kryddan som följer med och krydda väl med chili, samt slänga i tomater,gurka och sallad
Citera
2006-08-01, 10:29
Medlem
david85s avatar
Jag brukar steka/woka dem i olja efter kokning tillsammans med grönsaker och ibland kött. Olika sorters chili och nötter är riktigt gott att ha i också
Citera
2006-08-01, 10:40
Medlem
Roger Pontares avatar
Att woka med färska grösaker och kött, kyckling eller räkor är en höjdare. Tillsätt kryddor och chili.

edit: stavfel
Citera
2006-08-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Jag brukar steka/woka dem i olja efter kokning tillsammans med grönsaker och ibland kött. Olika sorters chili och nötter är riktigt gott att ha i också

Bami goreng (stekta nudlar). Det finns säkert tusen varianter på den, men i min kokbok står det finstrimlad purjo, morötter i tändsticksstora stavar och fint strimlat nötkött. Lite ketjap manis som smaksättning.
Citera
2006-08-02, 14:32
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Bami goreng (stekta nudlar). Det finns säkert tusen varianter på den, men i min kokbok står det finstrimlad purjo, morötter i tändsticksstora stavar och fint strimlat nötkött. Lite ketjap manis som smaksättning.

Det ska jag prova, förutom purjolöken som inte är en favorit kanske funkar med vanlig lök och lite annat...

Kan dessutom tipsa om att koka nudlarna i buljong av valfri sort, sätter mer smak än enbart vanlig krydda.
Citera
2006-08-02, 14:35
Medlem
Ad Astras avatar
Om du wokar med nudlar får du inte glömma cashewnötterna, som lyfter en god wok till en himmelsk wok. Dyrt, men värt varenda krona.
Citera
2006-08-02, 21:48
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Om du wokar med nudlar får du inte glömma cashewnötterna, som lyfter en god wok till en himmelsk wok. Dyrt, men värt varenda krona.

Krossade jordnötter fungerar också bra tycker jag, något billigare men kanske inte samma sak...
Citera
2010-07-30, 01:00
Awaiting Email Confirmation
Tråden är gammal ja men onödigt att starta en ny. Kan man inte bara steka köttet och koka nudlarna eller smakar det skit då? Vad kan man göra med nudlarna om man bara kokar dom?
Citera
2010-07-30, 09:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlog
Tråden är gammal ja men onödigt att starta en ny. Kan man inte bara steka köttet och koka nudlarna eller smakar det skit då? Vad kan man göra med nudlarna om man bara kokar dom?
Allt det som du kan göra med vanlig pasta kan du också göra med nudlar. Funkar i soppor, asiatiska grytor, italiensk mat, mellaneuropeisk mat, "you name it" . Har du till exempel testat en litet matigare variant på köttsoppa med krossade nudlar i?

Och visst kan du bara steka köttet och koka nudlarna. Frågan är dock hur gott det blir . Någon typ av sås skulle jag i alla fall rekommendera.

~Paul~
Citera
2010-07-30, 10:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlog

Ett recept med kokta nudlar & stekt karré som jag tycker är lyckat, snabbt och gott:

Ingredienser

2 paket snabbnudlar (valfri sort/märke/smak).
1 karrékotlett.
1 liten röd paprika alt. en halv stor.
1 knippe vårlök alt 1 liten purjolök.
1 msk ljus sojasås.
1 msk Sambal Badjak.
1 msk Knorr kycklingfond.

Metodik:

Häll nudelkryddorna i en djup serveringsskål eller tallrik tillsammans med sambalen & fonden.
Sätt en djup kastrull med mycket vatten på spisen och låt koka upp.
Strimla karrékotletten, paprikan och purjolöken (endast det vita på purjon).
Hetta upp en panna med ett par skvättar neutral matolja.
Bryn köttet snabbt på hög värme tillsammans med sojasåsen.
Lägg i 1½ paket nudlar i det kokande vattnet och koka nudlarna så som du vill ha dem.
Under tiden nudlarna kokar, häll över 2-3 dl av kokvattnet i serveringsskålen och blanda ut kryddorna.
Fiska upp nudlarna med hålslev/pastaslev när de är nästan klara och lägg ner dem i serveringsskålen.
(Tänk på att nudlarna fortsätter att tillagas lite när de ligger i den varma kryddbuljongen.)

Toppa med det brynta köttet, purjolöken och några strimlor paprika.
Ät och njut!
Citera
2010-07-30, 12:08
Medlem
När jag käkar snabbnudlar brukar jag skippa den medföljande kryddpåsen och istället ha i ostronsås, sesamolja, torkad piripiri, limeblad och ev lite fond. Grejer jag alltid har hemma och det går precis lika snabbt som att tillsätta kryddorna. Har jag det hemma brukar jag även ha i finhackad vårlök eller färsk gul lök.
Citera
2010-07-30, 20:49
Bannlyst
Ett hett tips angående snabbnudlar är att leta på en thai-affär (är relativt vanligt i större orter) sen plocka ihop en låda snabbnudlar och köpa där! Mycket mer smak och krydda än stormarknads-snabbnudlar och en låda med 30st kostar 100kr där jag bor. Vet inte riktigt hur det står sig i pris gentemot vanliga affärer men det bör vara relativt lika.
Man får då ofta med en kryddpåse en liten påse med smaksatt olja och en liten påse med chilipulver. Brukar smaka riktigt gott att äta som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in