Citat:
Ursprungligen postat av
offermentalitet
Det jag gjorde helt enkelt var att hetta upp pannan häller på olivolja saltar i pannan. Kastar i köttet och steker det hårt börjar salta lite mer. Väntar tills det har nått färg och vätska börjar försvinna börjar röra om kastar i lök, grönsaker låter dom steka på. Gör ett hål i mitten för tomatpuren som steker en stund. Sen när det börjar se bra ut tomatkross vatten en extra riven morot buljongtärning, och diverse kryddor harrisan åker i. På med lock och sänk värmen låt småkoka cirka 30 minuter eller tills jag är nöjd kanske kastar i vita bönor eller något på slutet för att göra det ännu mer matigt. Champinjoner funkar också bra.
Jo jag tryckte ner harrissan på slutet när köttet och grönsakerna var stekta och kokade i tomatsåsen helt fel alltså. Funkar det att göra "ett hål" någonstans medans allt annat steks som när man steker på tomatpuren göra likadant med harrissan om du nu påstår att den ska stekas på? Gillar att göra allt i ett svep. Men ändrar gärna saker om det gör någon skillnad.
Vadå ska jag steka på diverse kryddor rätt ner i pannan i olivolja innan köttet och grönsakerna åker ner?
Ja, det är precis så du bör göra tycker jag.
Att steka kryddorna först, och/eller smaksätta oljan/matfettet med kryddor, eller "pasta."
Sen häller du på det du ska äta av, lök och paprika och vad det nu är.
Och, angående just Harissa, så är det ju inte en 2pasta" eller så, som man tex kan ha att hälla i maten, eller lägga på tallriken, eller använda som ketchup osvosv ...
Harissa är inte en sån krydda.
Så om du håller i Harissan för sent så kommer den ju att bli stark, för stark, och ger för mycket smak - inte en riktigt god smak heller.
Utan Harissa är något du ska ha i i början, i oljan.
På samma sätt som med tex "Curry-Pasta" om du vet.
Det är ju int eheller något man har för smaksättning som med ketchup eller chilisås, osv.
Utan man steker upp den i oljan, i början. Och man har en rejäl klick.
Eftersom du även fräser upp tomatpurén, så kan du ju börja ungefär såhär:
Först olja, och sen en rejäl tesked Harissa, och så rör du runt och fräser upp, samtidigt som du har i vitlök (om du vll det) och vanlig lök (om du vill det).
Sen tar du i din tomatpuré och fräser den - i vitlöks- och lökbitarna alltså.
Sen är grunden färdig.
Det är i den du antingen kan börja på din sås (hälla ner tomatburk alltså), eller börja steka upp din a "köttbitar".
Eller, så kan du göra samma Harissa-grund i en annan stekpanna bredvid, fast som du inte har tomatsåsen i.
I den steker du upp dina saker som du vill ha i tomatsåsen, som kanske grytbitar, eller så.
Och grönsakerna.
Testa med något bara för att få lite kläm på det hela.
Tex om du vill steka upp lite grytbitar och ha till pommes.
Gör då en sådan Harissa-grund som jag beskrev. Och häll i grytbitarna, stek dem i den Harissa-kryddade oljan.
Så lär du dig hur det funkar och om du behöver ha i mer eller mindre Harissa.
Du kan, som jag skrev innan, även bara steka upp färska Chilifrukter i oljan, och sen steka det du vill steka i den oljan.
Du kommer att märka det, i vissa fall mer än väl ... =)
För Habanero, tex, så räcker det för mig mer än väl med en halv habanero, som jag steker och rör runt i oljan.
Men Piri-Piri kräver några till, kanske minst fem stycken, om inte fler.
Pressa chilin så insidan blir den sidan som steks, och som du pressar ut smakerna från.
Bara att ha träsleven eller trägaffeln och pressa neråt och gnida den fram och tillbaka över pannan.
Glöm bara inte att ta bort chili-bitarna innan du ska äta.
Om det är stark chili så ta bort den tidigare än så, annars kan det bli för mycket av det goda.