2023-08-20, 20:58
Medlem
Roidberts avatar
Kan man betala telefonabonnemang med kreditkort utan att åka på extra avgifter? Eller räknas det som ett kontantuttag och man måste betala minst 45kr?
Citera
2023-08-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Kan man betala telefonabonnemang med kreditkort utan att åka på extra avgifter? Eller räknas det som ett kontantuttag och man måste betala minst 45kr?
Hur menar du att du ska betala? Ska du gå in till företaget du har abonnemang hos?
Citera
2023-08-20, 21:15
Medlem
Varför skulle det bli ett uttag för att du månadsbetalar ett abonnemang? Samma sak med netflix, spotify, storytel etc. Svaret är NEJ, du åker inte på avgifter
Citera
2023-08-20, 22:06
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Hur menar du att du ska betala? Ska du gå in till företaget du har abonnemang hos?

Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Varför skulle det bli ett uttag för att du månadsbetalar ett abonnemang? Samma sak med netflix, spotify, storytel etc. Svaret är NEJ, du åker inte på avgifter

Okej, tack för svar. Jag läste att man kan åka på extra avgifter om man betalar räkningar med kreditkortet jämfört med att använda pengarna man har på kontot.
Citera
2023-08-20, 22:07
Medlem
Citat:
Okej, tack för svar. Jag läste att man kan åka på extra avgifter om man betalar räkningar med kreditkortet jämfört med att använda pengarna man har på kontot.
Men hur menar du att du ska betala med kreditkortet?
Citera
2023-08-20, 22:13
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men hur menar du att du ska betala med kreditkortet?

Jag vet inte om det funkar än. Tydligen kan man inte använda alla kreditkort till det. Men jag vill prova, och innan jag provar vill jag försäkra mig om att det inte blir dyrare för mig än att betala med pengarna på kontot.
Citera
2023-08-20, 22:20
Medlem
Citat:
Om du kan betala räkningen genom en vanlig kortbetalning (som när du shoppar på nätet och betalar med kortet), så kostar det inget extra. Exempel på det är när du betalar t ex Spotify eller Netflix med kortet.

Men är det bank- eller plusgiro i din internetbank det gäller och du väljer att betala med kreditkortskontot räknas det som ett kontantuttag, och du betalar ränta från betalningsdagen enligt kortets villkor.
Citera
2023-08-20, 22:36
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Men jag vill prova, och innan jag provar vill jag försäkra mig om att det inte blir dyrare för mig än att betala med pengarna på kontot.
Har du tänkt använda dig av tjänsten Betalo med kreditkortet så lägger de på en viss % av summan https://www.betalo.com/priser/
Citera
2023-08-20, 23:15
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det funkar än. Tydligen kan man inte använda alla kreditkort till det. Men jag vill prova, och innan jag provar vill jag försäkra mig om att det inte blir dyrare för mig än att betala med pengarna på kontot.

Ofta börjar räntan ticka direkt när du betalar räkningar med kredit. Skillnad mot när du "köper i butik/online" då du har ca 45-60 dagar räntefritt.
Citera
2023-08-20, 23:57
Medlem
Värt att nämna att någon mobiloperatör drar månadsavgiften på kort. Tror det var hallon eller någon liknande
Citera
2023-08-21, 01:12
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunbiff
Om du kan betala räkningen genom en vanlig kortbetalning (som när du shoppar på nätet och betalar med kortet), så kostar det inget extra. Exempel på det är när du betalar t ex Spotify eller Netflix med kortet.

Men är det bank- eller plusgiro i din internetbank det gäller och du väljer att betala med kreditkortskontot räknas det som ett kontantuttag, och du betalar ränta från betalningsdagen enligt kortets villkor.

Citat:
Ursprungligen postat av hallongurk
Ofta börjar räntan ticka direkt när du betalar räkningar med kredit. Skillnad mot när du "köper i butik/online" då du har ca 45-60 dagar räntefritt.

Okej, tack för svar! Jag hoppas att det är som brunbiff säger. Tror du också att jag slipper räntan om jag kan betala abonnemanget med kreditkortet? För tillfället betalar jag den räkningen med mitt betalkort, alltså helt utan att logga in på banken, så därför tror jag att det bör funka.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du tänkt använda dig av tjänsten Betalo med kreditkortet så lägger de på en viss % av summan https://www.betalo.com/priser/

Jag läste att man betalar en avgift om man använder sig av den tjänsten, ja. Så det känns inte särskilt spännande.
Senast redigerad av Roidbert 2023-08-21 kl. 01:16.
Citera
2023-08-21, 11:08
Medlem
Roidberts avatar
Det verkar inte kosta extra att betala med kreditkortet. Provade det precis och bara de pengar som abonnemanget kostar står under "reserved amounts".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in