• 2
  • 3
2023-08-20, 15:55
Medlem
Underligt att man kan kalla "woke mnniskor" fr vnster nr de enda de gr r att flja den politisk korrekta agendan som styrs av multi-internationella miljard fretag/globalister (ultrakapitalister som hjrntvttar massan fr att f mer makt)
Den klassiska vnstern har alltid varit
varit emot snt skit.
Citera
2023-08-20, 22:02
Medlem
Mike.Andersens avatar
Jag hittade en ganska bra artikel som beskriver ordet "Woke" beroende p vilken politisk sida man tillhr.

kan bara klistra in en del av artikeln, s ni fr g in p sidan och lsa.

https://www.bibb.se/ord/woke/

Citat:
SVAR 1

"Woke" r ett slangord som ofta anvnds fr att beskriva ngon som r medveten om samhlleliga och politiska frgor, speciellt rrelser fr social rttvisa och mnskliga rttigheter. Ordet kan ocks anvndas fr att beskriva ngon som r medveten om sina egna privilegier och strvar efter att vara mer inkluderande och rttvis. Ordet "woke" kan ocks anvndas ironiskt fr att beskriva ngon som anser sig vara medveten om samhlleliga frgor, men som kanske inte verkligen r det eller som verdriver sin medvetenhet.

Citat:
SVAR 2

Woke som hgerkrafters stmpel p sdant man ogillar

Men woke r ocks ett ord och begrepp som (mycket) konservativa krafter i USA nrmast frskt lgga beslag p fr att st fr ngot helt annat. I deras anvndning r woke nrmast en stmpel - ett kodord - fr ett stort antal frgor och sikter man r kritisk och inte sllan hatisk mot.
Citera
2023-08-20, 22:08
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Termen har sitt ursprung i afroamerikanskt folksprk p 1940-talet.
Origin of the word woke

The phrase woke and to stay woke is not new it began appearing in the 1940s and was first used by African Americans to literally mean becoming woken up or sensitised to issues of justice, says linguist and lexicographer Tony Thorne.

[...]

It started becoming a politicised word in 2014, after the death of Michael Brown in Ferguson, Missouri, sparked the Black Lives Matter (BLM) movement.

Woke was largely unknown in the UK until the BLM movement, but in the 2000s it was a popular word used by young people in America, especially in black communities, said Mr Thorne.

[...]

It was only in 2017 that the word woke was aded to the Oxford English Dictionary, and was defined as being aware or well-informed in a political or cultural sense.

It evolved into an all-encompassing term to describe leftist political ideology, used as a shorthand for people on the left to signal progressiveness, but weaponised by those on the right as a sneering, jeering dismissive term to denigrate those who did not agree with their beliefs, said Mr Thorne.
https://www.independent.co.uk/news/u...-b1790787.html

Jaha s det r gamalt negerlingo allts.
Citera
2023-08-21, 06:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
r det att man inte r rasist islamofob eller homofob och att man ogillar dess freteelser.

Nej. Det r inte woke.

Du dremot r tydligen islamofil och homofil.
Citera
2023-08-21, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glenquidditch
Vet inte vad du tycker men fr mig innebr att "woke" innebr att man har rat mot rlsen kring knslig mnen och sen vgrar uttala sig kritiskt mot detta. Eller detta r mer min knsla kring begreppet woke..

Enligt wikipedian r det vl det du sger "Woke (engelskt uttal: [woʊk]) r en politisk term som uppsttt i USA som beskriver en uppvisad medvetenhet om frgor som rr jmlikhet mellan olika etnicitet och mellan kn, samt social rttvisa."

Jag upplever dock ett problem med att mnniskor inte tycker att man kan prata, skmta eller problematisera om dessa mnen men det kanske r off topic...

Sdr vill woke-mnniskorna grna se sig som, "medvetna" dvs "upplysta". De r styrda att fungera p ett visst stt, tex att i makt-position p filmbolag peta i vad historierna ska belysa samt "utmana normer". Jag gillar det inte, jag reagerade med trtthet ocks p alla kines-piloter i Maverick, Top Gun. Det r naturligtvis osannolikt med en massa kinespiloter i dagens amerikanska flygvapen.
Citera
2023-08-21, 07:28
Medlem
Samma som pk . Fr mig iaf
Fast lite mer att man accepterar avvikelser i biologin.
Senast redigerad av troligengud 2023-08-21 kl. 07:31.
Citera
2023-08-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruntimmerskarl
Sdr vill woke-mnniskorna grna se sig som, "medvetna" dvs "upplysta". De r styrda att fungera p ett visst stt, tex att i makt-position p filmbolag peta i vad historierna ska belysa samt "utmana normer". Jag gillar det inte, jag reagerade med trtthet ocks p alla kines-piloter i Maverick, Top Gun. Det r naturligtvis osannolikt med en massa kinespiloter i dagens amerikanska flygvapen.

Det ligger nog mycket att det r s det vill uppfattas. Jag kan reagare p det i historiska skildringar. Tycker om man berttar en historia och vill att den ska vara "based on true story" fr man utg frn det. Vill man d uppmrksamma frgade personer, kvinnor osv. fr man gra filmer om deras historia.

Att man har mnniskor med olika ursprung osv i fiktiva filmer bryr jag mig inte s mycket om. Att Ariel spelas av en svart person, vem orkar bry sig om det. Roligt fr den skdespelerskan. S att dr r massa kineser i Amerikanske flygvapnet i Top Gun spela fr mig mindre roll.
Citera
2023-09-05, 21:20
Medlem
Det r allts bttre n cancel.
Citera
2023-09-22, 21:21
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Om du ser woke som ett cornflakes-paket s r WOKE p frpackningen "Vaken p frtryck", men om du ppnar paketet s r det fullt av gdsel. Ut rinner obskyra postmoderna teorier med noll verklighetsfrankring. Intersektionalism r en del av skiten. Basically en massa frdomar om grupper.
WOKE r s mycket dumheter att jag inte ens orkar beskriva det, men det r bara trams och inte vad det utger sig fr att vara. Bland annat tanken att grupper som psts vara frtryckta i gamla tider nu skall frtrycka andra grupper fr att det skall bli balans. Det r en massa rasism och annan otrevlig skit.
Citera
2023-09-27, 13:38
Medlem
PK p steroider. Smuts.
Citera
2023-10-03, 22:54
Medlem
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Gillar politiskt korrekta mnniskor att klassas som woke?

Progressiva klassas som woke. Progressiva rstar demokrati.
Citera
2023-10-03, 23:49
Medlem
many99s avatar
Progressiv r slang ordet p demokrati.

Fr riktiga namnet fr progressiv r normaltnkare standard utlnningar r normaltnkare standard afrikaner/negrer r normaltnkare standard asiater r normaltnkare osv.

Woke r mer n kommunism.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in