2023-08-20, 04:55
Medlem
Är det att man inte är rasist islamofob eller homofob och att man ogillar dess företeelser.
Citera
2023-08-20, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Är det att man inte är rasist islamofob eller homofob och att man ogillar dess företeelser.

Vet inte vad du tycker men för mig innebär att "woke" innebär att man har örat mot rälsen kring känslig ämnen och sen vägrar uttala sig kritiskt mot detta. Eller detta är mer min känsla kring begreppet woke..

Enligt wikipedian är det väl det du säger "Woke (engelskt uttal: [woʊk]) är en politisk term som uppstått i USA som beskriver en uppvisad medvetenhet om frågor som rör jämlikhet mellan olika etnicitet och mellan kön, samt social rättvisa."

Jag upplever dock ett problem med att människor inte tycker att man kan prata, skämta eller problematisera om dessa ämnen men det kanske är off topic...
Citera
2023-08-20, 05:13
Avslutad
Uppvaken mot verkligheten
Citera
2023-08-20, 05:22
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz

På vilket sätt är könlösa individer en form av verklighet? Till ts: det är snarare motsatsen av vad den användare jag just citerade antyder. Woke kommer från Hollywood och dess alla möjliga hipsterinslag där ingår följande trams: är du man kan du klassa dig som kvinna eller varför inte en rosa elefant och vice versa. Ja allt möjligt men för att vara fullt woke ska du höja dessa människor till skyarna för annars får du wokepöbeln på dig. Dessa människor är de med Ukraina och/eller regnbågsflaggan och "I am fully vaccinated" på sin profilbild på facebook. Ja de med allra minst innanför pannbenet är woke. Så det räcker egentligen med att göra ett iq test. Scorar du under 100 och vet med dig att du följer auktoriteter då är du 100% woke.
Senast redigerad av MrMadoff 2023-08-20 kl. 05:27.
Citera
2023-08-20, 05:23
Medlem
Cajvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
"alert to racial prejudice and discrimination". I så fall uppvaken mot ett kulturellt fenomen. Woke betyder inte vaken mot någon annan eventuell sanning än så. Woke är en ringa woke jämfört med allt folk borde väckas till.
Senast redigerad av Cajver 2023-08-20 kl. 05:27.
Citera
2023-08-20, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
På vilket sätt är könlösa individer en form av verklighet? Till ts: det är snarare motsatsen av vad den användare jag just citerade antyder. Woke kommer från Hollywood och dess alla möjliga hipsterinslag där ingår följande trams: är du man kan du klassa dig som kvinna eller varför inte en rosa elefant och vice versa. Ja allt möjligt men för att vara fullt woke ska du höja dessa människor till skyarna för annars får du wokepöbeln på dig. Dessa människor är de med Ukraina flaggor och "I am fully vaccinated" på sin profilbild på facebook. Ja de med allra minst innanför pannbenet är woke. Så det räcker egentligen med att göra ett iq test. Scorar du under 100 och vet med dig att du följer auktoriteter då är du 100% woke.

Det har ju enligt många verkligen blivit så att man måste vara woke för att kunna diskutera saker. Sen tror jag utan att ha någon statistik på mig att det är sämre i USA än i Sverige kring att kunna diskutera saker men detta baserar jag på sociala medier vilket inte är något facit. Jag har kunnat diskutera diverse ämne med människor om skulle kunna kvalificerar som "woke" utan att bli utesluten. Sen ska jag vara ärlig har inga extrema åsikter mer än att man har rätt att vara den man vill och rätt att säga det man vill...
Citera
2023-08-20, 05:33
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenquidditch
Det har ju enligt många verkligen blivit så att man måste vara woke för att kunna diskutera saker. Sen tror jag utan att ha någon statistik på mig att det är sämre i USA än i Sverige kring att kunna diskutera saker men detta baserar jag på sociala medier vilket inte är något facit. Jag har kunnat diskutera diverse ämne med människor om skulle kunna kvalificerar som "woke" utan att bli utesluten. Sen ska jag vara ärlig har inga extrema åsikter mer än att man har rätt att vara den man vill och rätt att säga det man vill...

Så du säger att det krävs att man är "woke" för att få vara delaktig i en diskussion? Det finns ett ord för det. Fascism kallas det!
Citera
2023-08-20, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Så du säger att det krävs att man är "woke" för att få vara delaktig i en diskussion? Det finns ett ord för det. Fascism kallas det!

Fattar vad du menar men upplever ändå att med "woke" personer så kan diskutera allt bara man har ett öppet sinne. Sen har jag säkert inte pratat med de absolut mest woke personer. Jag tror man behöver kunna lyssna och ta emot en woke personer argumentation för att kunna föra just en diskussion om man nu vill förändra denna åsikt på samma sätt som man behöver bemötta en facits med någon slags förstålse för att kunna öppna upp för diskussion.
Citera
2023-08-20, 06:38
Medlem
guderis avatar
Woke betyder att du fullgjort hjärntvätten i en ideologi vissa av dagens vänsterideologer anser vara konsensus.

Är du woke så är världen svart eller vit. Antingen är du ond eller så är du god, antingen är du woke eller också är du islamofob, transofob, rasist etc, varken du vet om det eller inte.
Se det som en typ av sektbeteende.

Jag säger vissa vänsterideologer, för jag vägrar acceptera att det inte skulle existera vänstergrupper som faktiskt fortfarande bryr sig om arbetaren, men dessa har ingenting med wokerörelsen att göra.
Citera
2023-08-20, 07:13
Avslutad
Woke för mig är att man stödjer det som är "populärast" att stödja inom vänster för att "visa " hur "god" man är . Mycket av detta handlar om identiteter och hur man "känner sig". Eller att man "tar kampen" mot "orättvisor " .

Är man "woke" har man en väldigt trångsynt syn , man ser saker svart eller vitt. Man har sina "nyckel argument " och fraser som upprepas om och om igen.

Den som är woke har inte förmågan att diskutera , kör enbart känsloargument samt har liten eller 0 logik bakom sina påståenden.
Citera
2023-08-20, 07:40
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Beror på sammanhang. Det är ett politiskt ord och därav kapas den egentliga betydelsen och blandas friskt.

Woke har väll stått för att vara uppmärksam
, men blivit till bli ett"upplyst" som att man vet en sanning.

"alert to and concerned about social injustice and discrimination."

Men de används också som kämlsord om folk som tänker att de tillhör en politisk rörelse, sjw-s.
Citera
2023-08-20, 07:44
Medlem
Woke är en enda jävla smet av alla samhällsdiskussioner, aktuell politik och debatter som media framhäver. Att göra sig medveten om tillgänglig information, och mer eller mindre ta ställning till världsläget.

Woke-kulturen är väl ett fenomen som till en början startade när internet möjliggjorde snabb tillgång av global information. Påskyndat av sociala medier och ett brett sortiment av ideologiska vinklar.

Den som är ”Woke” idag har ett tycke i de flesta aktuella ämnen som rör samhälle, politik, historia och bidrar till att det tas ställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in