2023-08-20, 01:34
Medlem
Hej!

Nytt batteri till en liten peugeot 107 vinterbil från 2006. Brukar oftast köpa ett passande men det var några år sedan sist och det vanliga bly batteriet verkar vara som bortblåst.
Kikat på biltemas utbud och dom brukar ha ok batterier men nu när jag kikade är det mycket nytt att tänka på.

Idag finns det liknade batterier som äldre men är bättre, vissa har striktare krav på tex ladd volt. AGM batteri passar nog inte i min bil då de kräver en rätt hög ladd volt för att må bra och är dessutom dyra.
Sedan har vi silver calcium batterier som kräver tydligen en ännu högre ladd volt för att må bra.
biltemas vanligaste startbatterier har nu tydligen tenn i sig vilket jag inte vet hur det påverkar laddningen men det brukar betyda en hög laddvolt.
Kan ett EFB batteri passa min bil tro? Det verkar vara mest som "ett vanligt" batteri?

Står att EFB batterier är bra vinter batterier då de laddar snabbare än ett vanligt batteri och klarar hård cykling bra(start stop). Min bil är inte en start stop bil men jag kommer köra ganska korta sträckor.

Oftast står det bara vilken maxvolt batterierna klarar men det är väldigt svårt att ta reda på hur låg laddvolt de behöver.
Kikat lite på youtube videor där folk kastat ut sina AGM batterier då deras äldre bilar helt enkelt har för låg volt för att kunna ladda dom vilket gör att dom dör efter bara något år.

Så är EFB för mig eller ska jag kika vidare?
Citera
2023-08-20, 03:45
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
EFB brukar användas till bilar med start/stopp-system.
Krångla inte till det, köp ett Biltema sliver-kalcium.
Citera
2023-08-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
EFB brukar användas till bilar med start/stopp-system.
Krångla inte till det, köp ett Biltema sliver-kalcium.

jag vet men EFB är ofta utbytesbatteri för äldre batterier. Silver kalcium batterier verkar som att de inte laddar lika bra som EFB batterier, dessutom klarar de höga temperaturer bra som är perfekt för sommaren men på vintern. på vintern det lägre volter och lägre effekt överlag och jag som kommer köra mycket korta sträckor(<1 mil) vill gärna behöva ladda batteriet så lite som möjligt.

Såklart fungerar ett silver kalicium batteri men jag vill gärna ha det som passar bäst för vinter och korta sträckor.

EDIT: https://www.delkor.com/news/2023/05/...winter-driving
Senast redigerad av Plastbitar 2023-08-20 kl. 09:58.
Citera
2023-08-20, 10:45
Medlem
Ringde en kompis med ett silver kalcium batteri från biltema och bad han mäta volt när bilen var på respektive av.
Hans kalcium batteri hade en vilovolt på ca 13.10 (okänd ladd status, dock ganska nytt) volt och hans bil(äldre volvo) laddade med 13.95 volt. Det var oförändrat även om han gasade.
Mitt slitna vanliga bly batteri i peugeoten hade en vilovolt på ca 12.40 (fulladdat)volt och laddade med 14.10-14.20 volt där det tog stopp vid gaspådrag.
Så silver kalcium batterier verkar ha högre volt än vanliga batterier som vid full laddning ska ha 12.80 volt.

Eftersom både AGM batterier och EFB batterier inte gillar volt över max 14.40- 14.80 volt beroende på vart man läser så borde min lilla bil klara sig med vilket batteri jag än väljer PGA den höga laddvolten den har, den finns även i startstop utförande så generatorn och övrig elektronik lär vara snarlik.

EFB batteriet kostar 500 kr mer men ska även hålla betydligt längre än ett vanligt batteri. Givetvis köper jag ett större batteri än det fjuttiga 45AH som satt där innan. Borde kunna trycka dit ett 50-60AH utan större bekymmer.
kanske kan vara värt om jag kan få ut ett par år extra ur det?
Citera
2023-08-20, 15:29
Medlem
Blev ett EFB batteri. Får hoppas det fungerar som utlovat och att jag får några år extra ur det.
Citera
2023-08-20, 18:41
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Hans kalcium batteri hade en vilovolt på ca 13.10 (okänd ladd status, dock ganska nytt) volt
Vilospänning. Spänning mäts i volt.
Misstänker att din kompis bil var igång ganska kort tid före mätningen och den höga spänningen beror på att batteriet inte stabiliserats sedan det senast laddades. Gör om mätningen före start på morgonen när bilen stått oanvänd över natten blir nog mätvärdet lägre.
Citera
2023-08-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Vilospänning. Spänning mäts i volt.
Misstänker att din kompis bil var igång ganska kort tid före mätningen och den höga spänningen beror på att batteriet inte stabiliserats sedan det senast laddades. Gör om mätningen före start på morgonen när bilen stått oanvänd över natten blir nog mätvärdet lägre.

Vet vad spänning är men det mäts i volt så för allas enkelhet är det lättare och bättre att på ett forum där alla har olika kunskapsnivå säga det som volt. Annars kommer det komma folk som undrar vad spänning är och om jag menar volt då eller något annat och så spinner det vidare.
Hade jag skrivit en bok om detta fenomen hade jag såklart använt korrekta termer...men detta är ett forum.
Vet att spänningen tar ca ett dygn att stabiliseras men detta var ett enkelt test för att se skillnaden där alla batterier hade samma förutsättningar. och liknade tid från driftstopp samt driftstart.
Citera
2023-08-21, 17:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
13,10 V är ett felaktigt mätvärde och bör förkastas.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2023-08-21 kl. 17:06.
Citera
2023-08-21, 17:30
Medlem
INTPs avatar
Vill man ens ha svaren från folk som inte vet vad spänning är?
Citera
2023-08-21, 18:24
Medlem
Citat:

Det är nog inte var och varannan som kan definiera skillnaden mellan spänning och ström faktiskt.
Citera
2023-08-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
13,10 V är ett felaktigt mätvärde och bör förkastas.
Idag ett par dagar senare när bilen enbart stått står sig 13.10 volt fortfarande. Det äldre batteriet ligger på 12.7. Mäter jag från labbstation inställd till 1 volt så mäter båda mina test pennor väldigt nära varandra så där är det inget fel heller.
Är ganska känt att AGM batterier har högre volt och kan få problem i äldre bilar med att det aldrig blir full laddat.

Citat:
Dom kan ju ha köpt ett bra batteri ett par gånger som hållit länge för dem, eller kanske till och med har en liknade bil och har ett sådant batteri jag valt i flertalet år utan problem. Så man måste inte kunna vad spänning och ström är för att kunna ge sina egna upplevelser av saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det är nog inte var och varannan som kan definiera skillnaden mellan spänning och ström faktiskt.
Känns inte som att det alltid behövs. Man kan ju rekommendera en dator man är nöjd med utan att veta vad vartenda liten krets heter och gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in