• 1
  • 2
2023-12-16, 08:52
Medlem
Dreamyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Det låter bra. Husen ser ju dessutom mycket trevligare ut än betongbunkern på Centralvägen. Enda nackdelen kanske är att de ligger en bit utanför centrala Knivsta? Eller det kanske inte är någon nackdel förresten? Tack för ditt svar!

Allt är ju relativt. Ja det ligger lite utanför centrala Knivsta. Men det tar ändå bara <5 min att gå till Kvantum, typ 7 - 8 min till stationen och säg 10 min då till det mesta som ligger centralt som Willys och restauranger. Men jag ser det inte som nåt negativt, man slipper ju ljuden från alla som kommer hem packade från nattågen 😅
Sen är det, i mitt tycke, ett stort plus att de båda föreningarna har en varsin takterrass som förfogas fritt på dagtid och kan bokas på kvällstid utan kostnad.
Citera
2023-12-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamyn
Allt är ju relativt. Ja det ligger lite utanför centrala Knivsta. Men det tar ändå bara <5 min att gå till Kvantum, typ 7 - 8 min till stationen och säg 10 min då till det mesta som ligger centralt som Willys och restauranger. Men jag ser det inte som nåt negativt, man slipper ju ljuden från alla som kommer hem packade från nattågen 😅
Sen är det, i mitt tycke, ett stort plus att de båda föreningarna har en varsin takterrass som förfogas fritt på dagtid och kan bokas på kvällstid utan kostnad.

Ja, takterass är ju ytterligare ett plus. Suveränt på sommaren! Och vid närmare eftertanke så skulle jag nog föredra att bo lite utanför centrala Knivsta, så läget är perfekt.

Det bästa med Knivsta är att nästan allt finns på samma ställe. Plus närheten till vackra Gredelby Hagar och Trunsta Träsk, och även relativt nära till både Uppsala och Arlanda 👍
Citera
2023-12-23, 22:55
Medlem
Knivsta är inte vad det var för 20 år sedan.

Skulle säga att nya Alsike var så nära drömsamhället man kunde komma. Stor del inflyttad medelklass och i stort sett bara villor. Tror att många som siktade högre, men inte hade råd flyttade dit. Nu har man dessutom byggt en massa lägenhetshus även där (blandat hyres och bostadsrätter).

Tallkottsvägen, Emil Sjögrensväg och gamla Centralvägen har uteslutande hyresrätter. Många av de som bor där verkar trivas. Dock skulle jag själv aldrig bosätta mig där.

Särstavägen och Gästgivarvägen är trevligt med gamla bostadsrätter.

Sågenområdet är ett helt nytt gigantiskt bostadsområde med lägenhetshus. Här har de blandat hyres och bostadsrätter. Känns som att det bor blandat med folk där. De flesta skötsamma, men även en del drägg.

Ängby är rätt mysigt med i stort sett bara villor och kedjehus. Väldigt lugna områden.

Gamla Knivsta runt vattentornet har mest gamla villor. Många trevliga områden där.

Landet utanför Östuna, Lagga, Ledinge, Gamla Alsike, Vassunda och Långhundra är idylliskt. Precis som det ska vara ute på landet.

Skulle ändå säga att Knivsta är relativt tryggt (åtminstone med dagens mått mätt).

Lite sömnigt är det då Uppsala och Stockholm ligger så nära. Fördelen med den ökade befolkningen är att det inte blir så insnöat som många andra orter i samma storlek.

Några plus med att bo i Knivsta är:

Närheten till större städer.

Två OK pubar Beer Monkey och Stationspuben.

CIK är perfekt för idrott. Två fullstora planer för handboll och innebandy. En hockeyhall. Kampsportslokaler. Scen för teater och konsert.
Senast redigerad av knivsta1891 2023-12-23 kl. 22:57.
Citera
2023-12-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jo jag funderar på att flytta från Stockholm till Knivsta.

Är det en god idé? Eller kommer jag bli kaoz berikad?

Jag har precis flyttat in i kvarteret Segerdal. 75% invällare.
Citera
2025-03-07, 19:04
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungcobra
Jag har precis flyttat in i kvarteret Segerdal. 75% invällare.

Måste fråga, bor du kvar eller har du flyttat än?
Citera
2025-03-07, 19:16
Bannlyst
Hur är det egentligen att bo i ”ungdomshusen” vid Centralvägen/Klyvargatan?

Såvitt jag förstår så är det inte ungdomsbostäder längre, men hur är det egentligen att bo där? Samtliga lägenheter är ettor på 32 kvm. Är det väldigt lyhört i husen? Stökigt?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv funderar på att flytta dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in