2023-08-19, 15:44
Medlem
Hej!

Fått lov att köpa ett hus för ca 1 miljon av en släkting mäklaren värderade huset till 1,5 miljoner. Hus på gatan har gått efter budgivning för ca 1 månad sedan för 2-2.1 miljoner med 12 kvadrat större med ungefär samma skick.

Huset som jag ska köpa behöver jag ändå renovera för att jag ska tycka att det känns som ett tryggt och modernt hem.

Kommer ha lån på ca bolån 800 tusen men har inte extremt mycket kapital räknar med renoveringskostnader på runt 400 gör mycket själv samt köper material billigt.

Kan man utöka bolånet direkt? Alt förhandla när jag tar lånet? Kanske inte funkar så?

Alt ta ett privatlån på ca 300 sen be en mäklare vädera upp fastigheten efter renovering så jag kan baka in lånet.

Vad tycker ni?
Citera
2023-08-19, 15:47
Medlem
kanske bättre att ta det med banken ock säg bara som det är
Citera
2023-08-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kanske bättre att ta det med banken ock säg bara som det är

Jag ska men bankmannen har sällan varit i situationen själv och kan berätta sina personliga åsikter.
Citera
2023-08-19, 16:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej!

Fått lov att köpa ett hus för ca 1 miljon av en släkting mäklaren värderade huset till 1,5 miljoner. Hus på gatan har gått efter budgivning för ca 1 månad sedan för 2-2.1 miljoner med 12 kvadrat större med ungefär samma skick.

Huset som jag ska köpa behöver jag ändå renovera för att jag ska tycka att det känns som ett tryggt och modernt hem.

Kommer ha lån på ca bolån 800 tusen men har inte extremt mycket kapital räknar med renoveringskostnader på runt 400 gör mycket själv samt köper material billigt.

Kan man utöka bolånet direkt? Alt förhandla när jag tar lånet? Kanske inte funkar så?

Alt ta ett privatlån på ca 300 sen be en mäklare vädera upp fastigheten efter renovering så jag kan baka in lånet.

Vad tycker ni?
Om du kan visa på att huset är värderat högre än vad du tar lån på så borde du kunna ta ett större lån för att även ha pengar till renovering.
Du får ju låna till max 85 % av bostadens värde. Och de finns ju olika typ av renoveringslån hos de större bankerna.
Citera
2023-08-19, 16:18
Medlem
pn222jws avatar
Verkar ju bra - renovera lite i taget vartefter.
Citera
2023-08-19, 16:30
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Hej!

Vad tycker ni?
Slå till direkt!
Citera
2023-08-19, 16:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej!

Vad tycker ni?
Du får låna 85% av fastighetens värde, alltså 1275000 kr.
Under förutsättning att du anses kreditvärdig förstås och kan betala lånet.
Citera
2023-08-19, 18:42
Medlem
Antedeluvians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du får låna 85% av fastighetens värde, alltså 1275000 kr.
Under förutsättning att du anses kreditvärdig förstås och kan betala lånet.
Man får självklart låna mycket mer än så, vet inte vad denna villfarelse har sin grund i. Däremot "bör" inte belåning över 85% ske med bostaden som säkerhet, enl. FFFS 2016:33.

I praktiken innebär det, följande vanliga KALP-kalkyler, att man får låna mer än 85% om man har en inkomst som närmar sig 50 000 i månaden.
Citera
2023-08-20, 08:11
Medlem
Citat:
Hej!

Vad tycker ni?
85% av bostadens värde får du låna utan topplån, men för att veta husets värde måste du ta dit en som värderar det och det gör du väl efter du köpt det.
Så låna 800k, köp, fixa det du kan, värdera om huset, låna resten upp till 85% av husets nya värde.
Citera
2023-08-20, 09:06
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
85% av bostadens värde får du låna utan topplån, men för att veta husets värde måste du ta dit en som värderar det och det gör du väl efter du köpt det.
Så låna 800k, köp, fixa det du kan, värdera om huset, låna resten upp till 85% av husets nya värde.
Med dagens regler får man inte omvärdera förrän efter fem år, om man inte gjort omfattande renovering.
Citera
2023-08-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Med dagens regler får man inte omvärdera förrän efter fem år, om man inte gjort omfattande renovering.

Jo det får man, det du pratar om är en amoteringsgrundande värdering. Det får du göra vart 5e år. Eller gjort utbyggnad typ.

Däremot låna upp pengar får man göra om man en mäklare har gjort en ny bedömning och värdet har ökat.

Hur tror du folk har haft råd med sina renoveringar under glansdagarna efter köpt ett renoveringsobjekt? Haft en extra miljon? Sällan.
Citera
2023-08-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Ok, bara att vänta 5 år då, sedan tror jag det handlar om vilka relationer man har med sin bank, jag har inga lån men ville jag ha det kunde jag nog förhandla mig till vad som helst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in