• 2
  • 3
2023-08-20, 19:26
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WILLKILLE
Fem eller möjligen alla sex av dina sex frågor har jag slutgiltiga och definitiva svar på så att du påstår att vi inte kommer få svar på dem är inte korrekt. Kanske gäller det dig och andra gröthjärnor men inte mig. Jag vet svaren på dem och kan förklara varje en av dem objektivt rätt, ofrånkomligt korrekt.

Du påminner om Åsa-Nisse i en gammal pilsnerfilm som sade: "Di däringa filosofera taler ju knappt Svenska, nuförtin". Med proletärens överförenklade anti-intellektuella självsäkerhet, säger du dig ha svaren. Samtidigt som du avslöjar din lägre abstraktionsförmåga.

Icke desto mindre, så är ju Filosofi inte en exakt vetenskap. Vi söker ju inte dom slutgiltiga svaren, utan det är ju själva den vetenskapliga utredningen som är relevant inom Filosofins domäner.
Citera
2023-08-21, 21:29
Medlem
Det är så förbannat retligt att vi inte kan få något säkert svar på dom existentiella frågorna. Nästan så jag tror någon har satt oss i denna situationen på rent djävulskap. Som om inte all annan skit i livet vore nog.
Citera
2023-08-26, 00:21
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad finns det för filosofiska frågor som vi aldrig lär få ett svar på? Finns det något samband mellan dessa typer av frågor och varför de inte kan eller får besvaras?

Vad får vanilj att smaka vanilj?

En materialistisk eller matematisk formula för hur det går till existerar inte. Du kan darwinistiskt gå igenom hur det är fördelaktigt att vanilj just smakar vanilj, men hur materia skapar en upplevelse som inte existerar som en materiell verklighet tycks omöjligt att förstå.

En annan favorit är: ifall en person gillar vanilj och en annan ogillar det, betyder de att de känner en helt annan smak från varandra när de äter vanilj eller upplever de samma smak som de utvärderar på olika sätt?
Citera
2023-08-26, 01:20
Medlem
Solipsism - Dvs bevisa att någonting utanför ditt medvetande existerar.
Citera
2023-08-26, 01:30
Medlem
Jag tror kanske att för frågan att ställas finns ett svar. Om vi vet det är en annan sak.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in