Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Jeg er ikke så sikker på dette. Hærverket og trakasseringen han ble utsatt for
har forholdsvis lav strafferamme. Hadde gjerningsmennene blitt tatt tidlig, er det
ikke sikkert de hadde blitt straffet særlig hardt, hvis de i det hele tatt hadde blitt
straffeforfulgt. Det vet vi jo ikke. Politiet er ikke spesielt flinke til å bygge sak uten
at de nærmest tar folk på fersken eller får en tilståelse. Det skjer f.eks. gang på gang
at fornærmede som nær sagt legger ferdig bevispakke på bordet, får anmeldelsen sin
henlagt av kapasitetsårsaker.
La oss likevel si at en eller to av disse folkene hadde blitt fengslet for deler av hærverket.
De hadde fått maks noen uker til noen måneder i kasjotten. Hadde dette skremt dem
fra å gå enda hardere til verks, eller motsatt? Hadde de muligens blitt enda mer
oppsatt på å ta Jonas?
Med forbehold om at jeg kun kjenner saken fra media.
Du har beskrevet et av hovedproblemene. At de ikke klarer å bygge en sak, (før de sitter med fasiten). Selv da har de problemer med oppfattelsen. Når man går rundt med skylapper, blir man fort blottet for evnen til å reflektere. Det neste som blir borte er evnen å resonnere.
Det virker som det er liten evne/vilje til å tenke selv.
Alt blir til en kollektiv tankegang.. ingen har eller tar ansvar, men velger heller å se en annen vei.
Man bruker milliarder av norske kroner på et politi som overhodet ikke fungerer etter hensikten. Det kommer til å pøses enda flere milliarder på politiet i fremtiden. Det vil heller ikke ha en effekt fordi de jobber på feil måte og har feil «innstilling».
Personlig tror jeg Jonas hadde vært i live dersom politiet hadde tatt dette på alvor. Det ville vært vanskeligere å opprettholde den terroriseringen Jonas ble utsatt for dersom politiet hadde vært på.
Selv om strafferammen på flere av tingene han ble utsatt for er forholdsvis lav, ville summen etterhvert blitt alvorlig nok i seg selv.
Han kunne fått beskyttelsestiltak. Og han ville visst hvem som sto bak..
Istedenfor fikk han ingenting. Det ble ikke løftet en finger…
Man må heller ikke glemme at KØS med all sannsynlighet ville blitt dømt for (narkotika) saken fra 2021. Den ble satt på «pause».. helt til nå..