Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Denne ekvipasjen er det vel noe som burde kjenne igjen, hvis den er nogen lunde lokal

Man kjører ikke rundt i sin egen MC når man gjør noe sånt. Garantert en stjålet MC/ureg fra langt tilbake i tid. Garantert noe slikt som er benyttet ved hytten også.
Citera
2023-09-04, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbwollestad
Man kjører ikke rundt i sin egen MC når man gjør noe sånt. Garantert en stjålet MC/ureg fra langt tilbake i tid. Garantert noe slikt som er benyttet ved hytten også.

Ja, sant, må vel regne med det
Citera
2023-09-04, 15:05
Medlem
Citat:

Det er meget sannsynlig for det var ikke plass til å passere JH`s bil med noe annet.
Citera
2023-09-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Hvis folket ikke har lest noen rapporter som viser i praksis hvor mye informasjon som en telefon faktisk inneholder, så anbefaler jeg et besøk til våre svenske naboer og søke opp en «FUP»

Det er både lovlig og meget interessant.

https://www.krimfup.se/

Du virker ikke til å forstå. Når man konspirerer for å ta livet av noen, så er jo det første man gjør å sørge for at man ikke etterlater noen digitale spor.

Jeg spør igjen: hvis man henter en tlf på offeret, sett at han er skutt fra avstand. Hvor tar man med tlf?

Hørt om risk/benefit? Gjør en sånn en på hvor gunstig det er å hente tlf fra et offer som har kjørt bilen ned i grøfta..
Citera
2023-09-04, 15:10
Medlem
drsniffers avatar
Citat:

Hvis det er nøye planlagt så ja.

Interne oppgjør mellom «kjenninger» av snuten trenger ikke å være det. Langt i fra.

Men hvorfor bruke så lang tid på å publisere?

Det er lite å tape på å gå ut slik som dette. Vanskelig å predikere at publikum IKKE vil komme opp med noe for å si det på en annen måte.

Virker som om det meste annet er forsøkt først.

Det samme må være tilfellet i JAH-saken.

Ingenting konkret er offentliggjort.
Citera
2023-09-04, 15:13
Medlem
"– Hvis noen har kjørt på Riksvei 350 eller Fylkesvei 280 mellom klokken 08.45 og 09.45 onsdag med dashbordkamera ønsker vi å bli tipset".
"Hun understreker at det er like viktig for politiet å eventuelt få sjekket motorsykkelen ut av saken, som det er å få sjekket den inn. Politiet er med andre ord usikre på om den aktuelle motorsykkelen har noe med saken å gjøre. – Det kan hende den ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt, men da ønsker vi å få avklart det, sier hun.
Politiet mener at selv om bildene har dårlig kvalitet, burde sykkelen og føreren være lett gjenkjennelig for personer som kjenner til den. Tips kan rettes til politiet på 476 96 400. Politiet ber nå om opplysninger om hvem som eier motorsykkelen og om hvem som disponerer den. Politiadvokaten ønsker per nå ikke å gå ut med hvilken modell eller merke det dreier seg om."
https://www.ringblad.no/etterlyser-denne-motorsykkelen-etter-skudd-i-modum/s/5-45-1720070
Senast redigerad av z-z-z 2023-09-04 kl. 15:20.
Citera
2023-09-04, 15:16
Medlem
Mine flyktige tanker:

Jeg er som sikkert mange andre overbevist om at Jonas var på hytta ifm et falsk jobb oppdrag.

Så det er lett for meg å tenke at han har fått en telefon fra noen, som snakker norsk, som virker som en vanlig hytte-eier. Han kjenner da sannsynligvis ikke personen, eller stemmen han hører i telefonen. Men personen ber han om å komme opp og ta en kikk.

Det kan jo også være noen han kjenner...

Jeg tenker på... at han kanskje hadde blitt skeptisk om det er en østeuropeer som ringer og bestiller. Så det er sannsynligvis en som snakker perfekt norsk som ber han komme til hytta.

Det kan være en øst-europer som venter på han der, og skyter han.
Altså et bestillingsdrap.

Da tenker jeg at det sannsynligvis er noen som har mye å tape på at Jonas tyster, som er oppdragsgiver.

---------------

Jonas kjører en liten spyle-henger. Pleier man ikke å gjøre en befaring først?

Har han da fått beskjed om at det er en liten brønn, så han tar med hengeren fordi han har fått info om hva som skal gjøres?

Jeg vet ikke så mye om brønner, men det er jo en vannpumpe? Og den må jo ha strøm. Det ser ikke ut som om det er innlagt strøm til hytta eller til eiendommen i det hele tatt.

----------------

Er det i det hele tatt sikkert at han ble skutt?????? I episode 3 så virker det ikke som om "kompisen" som fant han viste at han ble skutt ennå. Da var det snakk om legemidler... SÅ hvordan kan vi egentlig tro på at han har blitt skutt i ryggen?

----------------

Jeg er helt overbevist om at de gutta som er involvert i dette, brannene og kanskje mer. De skal jeg vedde på sitter å leser alt som blir skrevet her. Det er litt merkelig å tenke på synes jeg.
Citera
2023-09-04, 15:18
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksDetektiv
Du virker ikke til å forstå. Når man konspirerer for å ta livet av noen, så er jo det første man gjør å sørge for at man ikke etterlater noen digitale spor.

Jeg spør igjen: hvis man henter en tlf på offeret, sett at han er skutt fra avstand. Hvor tar man med tlf?

Hørt om risk/benefit? Gjør en sånn en på hvor gunstig det er å hente tlf fra et offer som har kjørt bilen ned i grøfta..

Folk blir ikke drept uten grunn, gode eller dårlige.

En telefon er et virkemiddel, kanskje det viktigste til å rulle opp årsaken enten du liker det eller ikke.

En gullgruve for kontekst.

Åstedet gir adgang til både i tid og rom for å fjerne telefonen fra regnestykket på kontrollert vis. Det ble sannsynligvis ikke gjort.

Beskriver omstendighetene dette skjedde under i så fall.

Men orker ikke argumentere mer for en velkjent og etablert faktor. Vi har begge argumentert tilstrekkelig.
Citera
2023-09-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocturnal
Mine flyktige tanker:

Jeg er som sikkert mange andre overbevist om at Jonas var på hytta ifm et falsk jobb oppdrag.

Så det er lett for meg å tenke at han har fått en telefon fra noen, som snakker norsk, som virker som en vanlig hytte-eier. Han kjenner da sannsynligvis ikke personen, eller stemmen han hører i telefonen. Men personen ber han om å komme opp og ta en kikk.

Det kan jo også være noen han kjenner...

Jeg tenker på... at han kanskje hadde blitt skeptisk om det er en østeuropeer som ringer og bestiller. Så det er sannsynligvis en som snakker perfekt norsk som ber han komme til hytta.

Det kan være en øst-europer som venter på han der, og skyter han.
Altså et bestillingsdrap.

Da tenker jeg at det sannsynligvis er noen som har mye å tape på at Jonas tyster, som er oppdragsgiver.

---------------

Jonas kjører en liten spyle-henger. Pleier man ikke å gjøre en befaring først?

Har han da fått beskjed om at det er en liten brønn, så han tar med hengeren fordi han har fått info om hva som skal gjøres?

Jeg vet ikke så mye om brønner, men det er jo en vannpumpe? Og den må jo ha strøm. Det ser ikke ut som om det er innlagt strøm til hytta eller til eiendommen i det hele tatt.

----------------

Er det i det hele tatt sikkert at han ble skutt?????? I episode 3 så virker det ikke som om "kompisen" som fant han viste at han ble skutt ennå. Da var det snakk om legemidler... SÅ hvordan kan vi egentlig tro på at han har blitt skutt i ryggen?

----------------

Jeg er helt overbevist om at de gutta som er involvert i dette, brannene og kanskje mer. De skal jeg vedde på sitter å leser alt som blir skrevet her. Det er litt merkelig å tenke på synes jeg.

Behøver ikke på befaring med spyleutstyr så lenge hytteeier sier at du kan kjøre helt fram, og om du ikke kommer helt fram så er det gjerne et par hundre meter med slange så det pleier å løse seg uansett.
Citera
2023-09-04, 15:24
Medlem
Citat:
Folk blir ikke drept uten grunn, gode eller dårlige.

En telefon er et virkemiddel, kanskje det viktigste til å rulle opp årsaken enten du liker det eller ikke.

En gullgruve for kontekst.

Åstedet gir adgang til både i tid og rom for å fjerne telefonen fra regnestykket på kontrollert vis. Det ble sannsynligvis ikke gjort.

Beskriver omstendighetene dette skjedde under i så fall.

Men orker ikke argumentere mer for en velkjent og etablert faktor. Vi har begge argumentert tilstrekkelig.

Folk blir drept uten grunn hver dag. I dette tilfellet er det nok grunner, men vil bare presisere det.
Citera
2023-09-04, 15:25
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Tanken var bare at JAH kan ha hatt våpenkort lovlig, noe som snuten omgående kunne sjekket ut og således fått «situasjonsbildet» til å se mer «normalt» ut ved første øyekast enn det i virkeligheten var.

Hvorfor noen skulle forsøke å «rigge» et åsted fremfor å gjøre et forsøk på å få JAH og telefonen hans (eller i hvert fall telefonen) til å forsvinne greier jeg ikke å se for meg.

Siden telefonen ikke er etterlyst så antar jeg at det er kontroll på den.

Det å etterlate en telefon hvis GM har NOEN som helst tilknytning er ikke greitt.

Ja, snuten får tilgang på teledata, innsyn i kontoer osv, men det å sitte på telefonen er en helt annen verden med tanke på informasjonsdybde.

Fjerne telefonen fra regnestykket er tilnærmet obligatorisk hvis en likvidering er planlagt tenker jeg.
Blir en lang tankerekke å forklare men av grunnene som er nevnt i media hadde ikke hytteeier bestilt et jobboppdrag. Da kan J ha fortalt at han skulle på et jobboppdrag fordi den virkelige grunnen måtte holdes skjult. (også sett gjennom ulike scenarioer/teorier her på FB)

Ergo, GM som drepte han hadde ikke noen spesiell grunn til å fjerne telefonen hans da ingen spor på telefonen til J vil kunne knytte GM til J. Hvem vet.

Uansett enig i at politet antagelig vis har kontroll på telefonen til J. Tipper det er stor sannsynlighet for det.
Senast redigerad av Legokatt 2023-09-04 kl. 15:45.
Citera
2023-09-04, 15:29
Medlem
Det er ikke sikkert at GM tør å ta telefonen da? Det blir jo som å ta med seg en sporingsbrikke.

Google:
I utgangspunktet vil ikke en avslått mobil kunne spores, men enkelte telefoner kan spores selv når de er avslått. Så vil det komme an på situasjonen hvor langt politiet og Hovedredningssentralen (HRS) går for å spore elektronisk utstyr.
Senast redigerad av Jocturnal 2023-09-04 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in