2023-08-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeMySun
Hvor har du det fra?? For det er overhodet ikke tilfelle at det pleier å stå "førstegangsfengsling"...
Mulig at man ønsker det sånn, men realiteten er annen.
Det derimot pleier å stå er "fengslingsforlengelse". Når de ber om nye uker 😇

Jeg vet det, fordi jeg jobber som advokat.
Citera
2023-08-30, 20:17
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbwollestad
Men er det ikke litt drøyt at politiet er veldig påståelig på at INGEN er pågrepet for drapet? Hvordan kan de da samtidig fremstille en for fengsling?

Ingen er pågrepet for drapet, og ingenting skjedde i Hønefoss den dagen Delta forserte en bygning heller.

Nothing to see here, move on. /s
Citera
2023-08-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hildur83
Men det er i Drammen? ikke Ringerike, Asker og Bærum tingrett som ville vær mer naturlig? eller er det for å holde det mer i skjul?

Må alle involverte bo i Ringerike da?
Citera
2023-08-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Jeg vet det, fordi jeg jobber som advokat.

🤔 Da er det for meg ekstremt rart at du kommer med en sånn påstand. Som er feil info. Inne på domstol.no finner jeg ikke en eneste sak omtalt med "førstegangsfengsling" 🤔

Men i all den tid du er advokat, så har du jo en egen tilgang til denne type ting, så vil tro det er mulig for deg å se om det faktisk er en sånn el sånn fengsling 😇

Men samme det. Ikke så viktig i denne sammenheng 😇
Citera
2023-08-30, 20:21
Medlem
Citat:
Men er det ikke litt drøyt at politiet er veldig påståelig på at INGEN er pågrepet for drapet? Hvordan kan de da samtidig fremstille en for fengsling?

Nei. Det er absolutt ikke uvanlig. En person kan være mistenkt og får status som siktet. Blir denne mistanken styrket og det blir tatt ut tiltale, eller iverksatt tvangsmidler i form av beslag, ransakelse eller direkte pågripelse (via rettslige skritt) kan dette endre status til pågrepet. Hadde de derimot hatt bevis for at en person er skyldig, kan de iverksette en pågripelse fra start av.
Citera
2023-08-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeMySun
🤔 Da er det for meg ekstremt rart at du kommer med en sånn påstand. Som er feil info. Inne på domstol.no finner jeg ikke en eneste sak omtalt med "førstegangsfengsling" 🤔

Men i all den tid du er advokat, så har du jo en egen tilgang til denne type ting, så vil tro det er mulig for deg å se om det faktisk er en sånn el sånn fengsling 😇

Men samme det. Ikke så viktig i denne sammenheng 😇

Uten å gjøre noe mer research enn akkurat 2 sekunder på Google nå er nok dette drapet det var fengslingsmøte for. Samme forsvarer:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...ring/15043582/
Citera
2023-08-30, 20:22
Medlem
Citat:

Er helt enig i den. Og det blir jo det som skurrer.
Men på en annen side, ref Hagen saken, der politiet kjørte biler med skilt der regnr var vraket for mange år siden.

Ikke glem at det er ett sett med regler for de. Også er det ett annet sett med regler for oss 😊
Citera
2023-08-30, 20:27
Medlem
Citat:

Det er vel bare spekulasjon på nåværende tidspunkt
Citera
2023-08-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Uten å gjøre noe mer research enn akkurat 2 sekunder på Google nå er nok dette drapet det var fengslingsmøte for. Samme forsvarer:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...ring/15043582/

Er det vanlig å ha fengslingsmøte så lang tid etterpå når det dreier seg om drap ?
Citera
2023-08-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Susa94
Er det vanlig å ha fengslingsmøte så lang tid etterpå når det dreier seg om drap ?

Det er vel for å forlenge fengslingen i påvente av en rettsak.
Citera
2023-08-30, 20:34
Medlem
Citat:
Det er vel for å forlenge fengslingen i påvente av en rettsak.

Kan det være slik at fengslingsmøte 25.08 gjelder forlenget varetekt for drapet i Noresund? Møte er registrert under «annet rettsmøte» og det var satt av 10 minutter. Virker som ren kontorforretning.

Rettsmøte 28.08 er derimot oppsatt som «Rettsmøte» og det var satt av 1 time. Dersom AK ble pågrepet fredag ville påtalemyndighetene ha inntil mandag (innen 72 timer, men fengsling fredag blir praktisk ikke mulig med fremsettelse særlig tidligere).

Noen som vet når AK ble tatt inn/pågrepet?

Ser at Ringerike Blad i dag fremdeles fremholder at ingen var pågrepet eller siktet i saken mandag, mens overskriften sier at politiet ikke vil kommentere om noen er siktet i saken. https://www.ringblad.no/politiet-vet...s/5-45-1717533

Blir man varetektsfengslet vil man uansett få status som siktet. At politiet ikke vil kommentere om noen er siktet kan jo bety at noen sitter i varetekt, og/eller at politiet har fått kommunikasjonskontroll på en eller flere personer.
Citera
2023-08-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Susa94

Ja, utgangspunktet er at man har rett til å få overprøvd fengslingsvilkårene minst hver 4 uke frem til hovedforhandling er berammet eller ved løslatelse. Etter endt rettssak, om man satt i varetekt på daværende tidspunkt, sitter man i varetekt frem til dommen er rettskraftig, med mindre fengslingsvilkårene ikke lenger er oppfylt. Dvs. at man sitter i varetekt videre om man blir dømt og dommen blir anket. I spesielle tilfeller kan man bli varetektsfengslet i en lengre periode enn 4 uker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in