Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-28, 14:11
Medlem
Kan det tenkes at politiet er blitt tatt på sengen (igjen) med at enda en av deres (påståtte) informanter er blitt drept? At det også gjør at de ikke vil gå ut med for mye info før de har en plausibel forklaring på hvordan det kunne gå så langt nok en gang.
Citera
2023-08-28, 14:13
Medlem
drsniffers avatar
Eneste som kan være av verdi mellom linjene var dialogen;

«»
I hvilken grad har politiet kontroll på drapsvåpenet?

Politiet ønsker ikke å si noe mer enn at det er gjort flere beslag i saken.
«»

Ikke verbatim sitat, men nærme nok.
Citera
2023-08-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Jeg kom på en ting ang fluktrute etter drapet. Motorsykkel er kanskje det beste alternativet. Naturlig maskert med hjelm, kommer seg raskt unna og forbi hindringer og blir ikke registrert av fotobokser. Da kan GM kjøre raskeste vei sørover. Kanskje derfor politiet kun har bedt om dashcam-video sørover. Det ser kanskje ut som de er usikre på hvilken vei GM tok ut fra Veerntjern, men at de vet at han ikke dro nordover fra Ådal eller Bjoneroa.

De har jo ganske grei oversikt over når han ble drept, så da har de muligens video fra ene strekningen hvor det de mener er gjerningspersonen(e) har kjørt, men ikke på andre strekninger.
Citera
2023-08-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbwollestad
Kan det tenkes at politiet er blitt tatt på sengen (igjen) med at enda en av deres (påståtte) informanter er blitt drept? At det også gjør at de ikke vil gå ut med for mye info før de har en plausibel forklaring på hvordan det kunne gå så langt nok en gang.

Det tenker jeg at ikke er umulig i hvertfall. Jonas sier jo selv i podcasten at han var livredd for at politiet skulle ringe for hadde de spurt så hadde han lekket som en sil. At han ikke greier å holde på hemmeligheter elns. Så det er ikke veldig usannsynlig at han har blitt tatt for noe og blitt spurt om noen/noe andre/annet som han villig ble med på for å slippe tiltale i egen sak.
Citera
2023-08-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Hva tror du saken i bunn og grunn dreier seg om, Gutzi? Jeg hører Avhørt på nytt nå og skriver ned noen refleksjoner i kveld. Mye jeg ikke snappet opp første gang

Jeg tror det handler om kriminelle aktiviteter som Jonas i større eller mindre grad (evt. relativt ufrivillig) har rotet seg bort i, og hvor han på en eller annen måte har bidratt til at andre personer har tapt penger eller måttet sone i fengsel. Det som skurrer veldig er hvordan han kan være uvitende til hvem som står bak terroriseringen, gir ikke mening. Samtidig, hadde han visst hvem som stod bak skulle man ikke tro han gikk ut offentlig med hendelsene. Er som tatt ut av en krimbok.
Citera
2023-08-28, 14:18
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Det tenker jeg at ikke er umulig i hvertfall. Jonas sier jo selv i podcasten at han var livredd for at politiet skulle ringe for hadde de spurt så hadde han lekket som en sil. At han ikke greier å holde på hemmeligheter elns. Så det er ikke veldig usannsynlig at han har blitt tatt for noe og blitt spurt om noen/noe andre/annet som han villig ble med på for å slippe tiltale i egen sak.

En som er notorisk dårlig til å holde på hemmeligheter vil trolig ikke klatre høyt i et kriminelt hierarki. De som flipper gjør det som regel etter å ha vært hardkokte i lang tid, men så får en ny motivasjon av ymse årsaker.
Citera
2023-08-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
En lidelse å høre på, men jeg hørte likevel på hver eneste selvfølgelighet. Jeg må være gal…

Ikke veldig spenstige saker, nei. Men jeg synes politiadvokaten virker stødig!

Citat:
Ursprungligen postat av cbwollestad

Det ville ikke sett bra ut, spesielt mtp. alle hendelsene i forkant.
Citera
2023-08-28, 14:19
Medlem
Èn ting virker ihvertfall ganske sikkert og det er at han må ha levd et dobbeltliv ovenfor ganske mange personer. Tviler på at han Autofil-Larsen m.fl hadde hatt noe med han å gjøre om de visste om hele historien hans.
Citera
2023-08-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Hva tror du saken i bunn og grunn dreier seg om, Gutzi? Jeg hører Avhørt på nytt nå og skriver ned noen refleksjoner i kveld. Mye jeg ikke snappet opp første gang

Jeg tror politiet vet hvem som står bak, men avventer for å bygge sak og skaffe beviser. Kan ikke se hvorfor de skal holde tilbake så mye informasjon.
Det er snakk om over 60 avhørte hvorpå de etter avhørene må verifisere informasjon, systematisere informasjon etc…
Og skulle man være innblandet i saken og deretter bli innkalt til fler avhør vil man bevisst eller ubevisst påvirkes av informasjon gitt av andre eller offentligheten. Dette gjelder alle vitner.
Mine tanker ……
Citera
2023-08-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Kan være at lederlønning inngår i i posten for lønn, men i 2020 og bakover var lederlønn bokført spesifikt. Så enten har han ikke tatt ut lønn til seg selv, eller regnskapsfører har endret praksis
ut i fra hva han postet på SoMe av båter, ferier, merkene på klærne hans har han i allefall brukt penger, noen har muligens tilgang til skatteoppgjøret hans ?
Citera
2023-08-28, 14:24
Medlem
drsniffers avatar
Bumper denne lenken fra de gode gamle dager i Hagen-tråden.

Sier mye bra om hvilke muligheter snuten har med tanke på data-innhenting og analyse, spesielt fra andre offentlige etater.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/sporing-i-det-offentlige-rom/intelligent-videoanalyse/
Citera
2023-08-28, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
En som er notorisk dårlig til å holde på hemmeligheter vil trolig ikke klatre høyt i et kriminelt hierarki. De som flipper gjør det som regel etter å ha vært hardkokte i lang tid, men så får en ny motivasjon av ymse årsaker.

Et godt poeng. Men er norske kriminelle miljøer så veldig hierarkiske? Det er ikke mitt inntrykk. Tipper man vet en del etter å ha bistått (f.eks med transport) på et opplegg eller to.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in