2023-08-16, 16:44
Medlem
Jag har för ca 3 månader sedan fått diagnosen ADHD och kom överens med min psykolog när diagnosen fastställdes att vi behandlar farmakologiskt. Jag har prioriterats i kön och ligger enligt denne, längst fram efter flertalet påtryckningar, men ändå tar det otroligt lång tid att få medicinen insatt med tidigast datum satt sent i september. Alltså har det då tagit 4.5 månader drygt. Nu vet inte jag om denna väntan vore anmärkningsvärt lång tid generellt.

Direkt efter fastställd diagnos och information om att insättning inte kan ske innan utfärdat EKG och tolkning av provsvar och att detta skulle remiteras till vårdcentral, såg jag till att ta reda på om processen kunde påskyndas genom att själv boka tid på min vårdmottagning för EKG istället för att vänta på remissen från psykiatrin vilket jag fick svar från läkare på mottagningen att läkemedelsinsättningen inte kan påskyndas genom att provsvaren kommer in snabbare till psykiatrin. Jag tog upp frågeställningen med min psykolog som inte kunde svara på detta varpå jag frågade om läkarna hade semester. Här fick jag inget direkt svar.

Har ni några tips på hur man kan påskynda insättningen? Är vissa läkemedel mot ADHD mindre restriktiva mot förskrinvning? Jag har läst om att ADHD- kliniken i danmark kan vara en väg att gå men förmodar att detta skulle kosta skjortan också? Jag kan förvisso vända mig mot den privata sektorn men det billigaste alternativet landar på ca 9000kr vad jag kan hitta...
Citera
2023-08-16, 17:06
Bannlyst
så jävla tragisk läsning, ännu en ung man som gått på ADHD-myten och längtar efter att börja missbruka piller som kommer paja din skalle, hoppas ud vet vad du ger dig in i!
Citera
2023-08-16, 17:54
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
så jävla tragisk läsning, ännu en ung man som gått på ADHD-myten och längtar efter att börja missbruka piller som kommer paja din skalle, hoppas ud vet vad du ger dig in i!

Och bråttom är det också!
Citera
2023-08-16, 19:05
Medlem
Citat:

Det är inte fråga om missbruk. Jag är väldigt restriktiv och återhållsam när det gäller narkotika då jag är medveten om riskerna för missbruk och jag värdesätter min hälsa. Du kanske har invändningar mot diagnosen i sig eller mot medicinering för symptomen vad vet jag, i så fall är jag nyfiken på vad du har att säga om det. Jag har försökt under en ganska lång tid med alternativa metoder däribland genom högt intag av omega-3 som enligt vissa studier ska kunna minska symptomen genom att fetterna tar sig igenom blodhjärnsbarriären vid högre doser. Provade detta under ca 5-6 månader men utan resultat. Har även provat ketogen kost, styrketräning i 1.5 år, LCHF, uteslutande av andra livsmedel under perioder, färdighetsträning av olika slag osv. Alltså provat med alternativa metoder ganska mycket. Jag orkar inte längre sätta mig in i det då det tar för lång tid och tid är värdefullt.
Senast redigerad av kill31 2023-08-16 kl. 19:08.
Citera
2023-08-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Och bråttom är det också!

Något så in i norden!
Citera
2023-08-16, 19:35
Bannlyst

Jag har förlorat ungefär 20 personer till sådan här moderna hitte-på-diagnoser, och vet 5 personer som är döda p.g.a sina kranar, dom i vita rockar anställda av landstinget...

Helt plötsligt började alla få ADHD, jag tyckte inte om matte när jag gick i skolan, jag är rastlös, när någon pratar med mig om tråkiga saker vandra min skalle iväg...

Hlet plötsligt börjar man trycka i sig tjack på morgnarna, intitalt är det positivt och bra, man kan fokusera och får saker gjort, tro fan det, du går på tjack!

Snart kommer det dippar, det blir oroligt på nätterna och man måste ha sömnpiller för att somna, man får något piller till mot "ångest", vad fan är ångest? alla har ångest, det kallas livet och att leva!

rätt vad det är så är du torsk på piller och trycker 5 sorters piller per dygn, din personlighet filas sakta och sakta ner, du blir sjukskriven för att du är "deprimerad", du går ner i vikt och slutar raka dig, rätt vad det är så är det enda du pratar om den där idiotiska läkaren som vill dra ner antalet imovane du käkar mot natten...

Jag har aldrig stött på eller hört talas om någon där det blivit bra av att låta sig plågas av läkarnas och genomtänkta utskrivningar av piller efter piller.

Du är inte en unik snöflinga som fått en trasig skalle, livet är jobbit för alla, alla har svårt att få ihop vardagen, sova, strukturera, prioritera rätt sak, det är inte en sjukdom som måste motas bort med piller, det är livet och att vi alla har olika personlighetstyper...

Förstör dig inte med dom här pillrena! det du säger, tror och tycker är lika idiotiskt som att säga att heroin är jättebra för sömnen och kokain är perfekt mot depression!
Citera
2023-08-17, 02:02
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kill31
Jag har för ca 3 månader sedan fått diagnosen ADHD och kom överens med min psykolog när diagnosen fastställdes att vi behandlar farmakologiskt. Jag har prioriterats i kön och ligger enligt denne, längst fram efter flertalet påtryckningar, men ändå tar det otroligt lång tid att få medicinen insatt med tidigast datum satt sent i september. Alltså har det då tagit 4.5 månader drygt. Nu vet inte jag om denna väntan vore anmärkningsvärt lång tid generellt.

Direkt efter fastställd diagnos och information om att insättning inte kan ske innan utfärdat EKG och tolkning av provsvar och att detta skulle remiteras till vårdcentral, såg jag till att ta reda på om processen kunde påskyndas genom att själv boka tid på min vårdmottagning för EKG istället för att vänta på remissen från psykiatrin vilket jag fick svar från läkare på mottagningen att läkemedelsinsättningen inte kan påskyndas genom att provsvaren kommer in snabbare till psykiatrin. Jag tog upp frågeställningen med min psykolog som inte kunde svara på detta varpå jag frågade om läkarna hade semester. Här fick jag inget direkt svar.

Har ni några tips på hur man kan påskynda insättningen? Är vissa läkemedel mot ADHD mindre restriktiva mot förskrinvning? Jag har läst om att ADHD- kliniken i danmark kan vara en väg att gå men förmodar att detta skulle kosta skjortan också? Jag kan förvisso vända mig mot den privata sektorn men det billigaste alternativet landar på ca 9000kr vad jag kan hitta...

Lång tycker du rätt rimlig kanske andra tänker med tanke på hur vården funkar.. varför du inte fick en remiss redan under utredningen är väl lite intressant.

Vad vill du ha för medicin och vilka är dina ADHD problem?
Citera
2023-08-17, 12:04
Medlem
Citat:

Jag har förlorat ungefär 20 personer till sådan här moderna hitte-på-diagnoser, och vet 5 personer som är döda p.g.a sina kranar, dom i vita rockar anställda av landstinget...

Helt plötsligt började alla få ADHD, jag tyckte inte om matte när jag gick i skolan, jag är rastlös, när någon pratar med mig om tråkiga saker vandra min skalle iväg...

Hlet plötsligt börjar man trycka i sig tjack på morgnarna, intitalt är det positivt och bra, man kan fokusera och får saker gjort, tro fan det, du går på tjack!

Snart kommer det dippar, det blir oroligt på nätterna och man måste ha sömnpiller för att somna, man får något piller till mot "ångest", vad fan är ångest? alla har ångest, det kallas livet och att leva!

rätt vad det är så är du torsk på piller och trycker 5 sorters piller per dygn, din personlighet filas sakta och sakta ner, du blir sjukskriven för att du är "deprimerad", du går ner i vikt och slutar raka dig, rätt vad det är så är det enda du pratar om den där idiotiska läkaren som vill dra ner antalet imovane du käkar mot natten...

Jag har aldrig stött på eller hört talas om någon där det blivit bra av att låta sig plågas av läkarnas och genomtänkta utskrivningar av piller efter piller.

Du är inte en unik snöflinga som fått en trasig skalle, livet är jobbit för alla, alla har svårt att få ihop vardagen, sova, strukturera, prioritera rätt sak, det är inte en sjukdom som måste motas bort med piller, det är livet och att vi alla har olika personlighetstyper...

Förstör dig inte med dom här pillrena! det du säger, tror och tycker är lika idiotiskt som att säga att heroin är jättebra för sömnen och kokain är perfekt mot depression!

Tydligen fler som har vaknat upp till verkligheten i samhället. Kudos till dig. Sanningen måste ut men den är obekväm och jobbig att ta till sig. Det är bekvämt att lyssna på en person med några års studier på ett universitet där litteraturen är manipulerad av big pharma och ta sina piller. Det är trist att så många fastnar i denna adhd-myt och fastnar i giftpillerträsket.
Citera
2023-08-26, 17:15
Medlem
Veniconess avatar
Citat:

Hur har dessa personer avlidit? Det är i princip omöjligt att dö av ADHD-mediciner om man följer sina ordinerade doser. De är mycket renare och säkrare än gatutjack. Men det är klart, trycker man i sig en hel burk Elvanse, och har sliten kropp sedan tidigare på grund av åratal av missbruk kan det så klart gå illa, och man kan säkert dö om del vill sig illa, men då är det ju inte läkarens fel, utan ens eget. Om det står att man ska ta en kapsel morgon och kväll, vems fel är det då om man överdoserar? Inte är det läkarens i alla fall.

Folk måste börja ta ansvar och sluta skylla på läkarna så fort någon dör av lagligt utskriven narkotikaklassad medicin. Man kan dö av receptfria Alvedon, om man är hjärndöd och inte värdesätter sin hälsa. Men så fort någon har avlidit på grund av att de överdoserat läkemedel som de haft på läkarrecept så blir folk moralister och börjar ondgöra sig över de hemska läkarna som skriver ut narkotika till folk som man kan av.

Edit: Såg först nu att du är avstängd...Nåja, någon annan kanske kan kommentera lika bra gällande frågeställningen, annars får du väl svara när du är välkommen tillbaka till FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in