2023-08-16, 14:50
Beror på ställe. Åt på en Michelinrestaurangs sidorestaurangdel i sommar ca 100kr för en flaska vatten. Antar det låg på 250kr på själva Michelinrestaurangen.
Senast redigerad av lone star 2023-08-16 kl. 14:52.
Citera
2023-08-16, 14:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ialskdle
Sedan när kostar vatten pengar på Burger King?

Det vet jag tyvärr inte.
Citera
2023-08-16, 15:02
Medlem
zombie-nations avatar
Förr kostade kranvatten ofta någon krona. Men numera är det nästan alltid gratis. Det kostar ju pengar också att argumentera med kunden.

Att de gör annorlunda utomlands är ju deras sätt. De kommer hit och upprörs över att toalett kostar trots att det uppenbart kostar att ha en toalett.
Citera
2023-08-16, 15:08
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Diskutera, är det rimligt för en restaurang att ta betalt för
.
ja det är rimligt för att täcka alla kostnader och ge en rimlig vinst.
Har man sett en tjej köpa hamburgare och så skall hennes tjejkompisar ha ett glas vatten vardera bara.
3 kr på Burger King? det var billigt.
Vill man inyte betala det så kan det ju inte vara så viktigt.
-------------
Men det bästa av allt är att vi tycker olika och att alla kan välja ett annat ställe eller strunta i vattnet.
Citera
2023-08-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Restaurangägare ska då serva dessa nötter med att diska glasen eller köpa in bägare till dessa.

Nej, det räcker väl att de serverar vatten. Inte nötter.
Citera
2023-08-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GorillaGulleGull
Nej, det räcker väl att de serverar vatten. Inte nötter.

Nötter = speciella individer.
Citera
2023-08-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Sverige är ett av väldigt få länder där det ses som självklart att inte betala för vatten på restaurang. I det här fallet är det vi som är rätt ute, även om det i länder där kranvattnet är otjänligt förstås är rimligt att man begär betalt för att ta in drickbart vatten.

Vatten har varit gratis på restauranger & krogar i flera länder som jag har besökt. Lagen kräver detta i vissa områden.
Citera
2023-08-16, 15:37
Medlem
PolitiskParmersans avatar
Jag tror inte att någon arbetsgivare är intresserad av att du ska komma till deras verksamhet och snylta på både vatten och is.
Först ska arbetsgivar avgifter betalas, vatten som rinner i kranen är inte gratis, isen ska först vara vatten för att sedan med hjälp av ström som också kostar bli till is.
Släng några öre på arbetstiden samt andra kostnader av att diska glaset.
Du kommer även ta av någons arbetstid som ska servera vattnet.

Listan kan göras lång men jag tror att vattnet är för billigt!
Citera
2023-08-16, 15:47
Jag tar med mig egen läsk till Restauranger!
Citera
2023-08-16, 15:47
Medlem
Service kostar liksom disk och annat. Att det sen blev extra dyrt beror på att du var i Danmark och allt blir dyrt. Att svensk valuta har så dåligt värde beror på att Sverige fyllt landet till bristningsgräns med ett främmande folk som därtill inte bidrar till framgång utan istället begår brott och tär på den välfärd som tidigare generationer byggt upp.
Citera
2023-08-16, 16:00
Medlem
Som betalade gäst ska vatten vara gratis. De som tar betalt för vatten är korttänkta. Om jag avkrävs att betala för vatten kommer jag aldrig gå dit igen, dessutom avråda vänner och bekanta. Tjänar ägaren på det i det långa loppet?
Däremot om man bara kommer in på ett ställe utan att ha tänkt beställa något då är ägaren i sin fulla rätt att ta betalt för vatten och toalettbesök.
Citera
2023-08-16, 16:12
Medlem
godboys avatar
När jag går på restaurang och tar in vin och mat så förväntar jag mig inte att man tar betalt för kranvatten utöver det. En kompis till mig åt på 28+ och hade tagit ett mat och vinpaket och så frågade servitrisen om de ville ha vatten också, vilket de ville. De kom in med någon 75 cl flaska med något bubbelvatten som de sen tog 80 kr för. De vart inte glada. Att skapa merförsäljning på det sättet skapar bara irritation. De trodde att de skulle komma in med vanligt vatten på kanna. Dåligt av servitrisen att inte fråga om de vill ha vanligt vatten och bara utgå från att de vill ha överprissatt flaskvatten. De kommer inte gå dit igen och inte jag heller efter den historian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in