Finns det någon som sålt sin bil till någon baltstat?
Att jag frågar beror på att jag hade 2 stycken killar hos mig som visat intresse för min bil. Som jag har förstått det hela så skall man via Vägverket avregistrera fordonet + att även reg skyltar skall bifogas ihop med blankett gällande tillfällig registrering. Sedan skickas en tillfällig röd regskylt ut som skall monteras på bilen. Allt detta tar ca 1,5 - 2 veckor så kan man helt enkelt inte bara ta & avregga fordonet + att man tar av regskyltarna & skickar in dem? Sedan fyller man bara i ägarbytet + kryssar i export. Visst nu kan dom ej köra på Svenska vägar men det skall dom ju inte heller då de har lastbil som fraktar över bilen. Funkar detta? Hur har ni gjort?
Du behöver ju inga interimsplåtar eftersom bilen inte ska köras i Sverige.
Det borde fungera att avregistrera den. Det du behöver då är ett intyg från tullen att bilen varaktigt förts ut ur Sverige i samband med att du exporterar den. Detta intyg, tillsammans med nummerskyltar och registreringsbevis är det du behöver skicka in för att få den avregisterad.
Alternativet till tullens intyg är att du har bevis om förtullning in i Estland (vilket inte händer eftersom det är ett EU-land) eller ett bevis på att den är registrerad i Estland, och det är stökigare. Ta ett snack med svenska tullen om hur det går till att få ett sånt bevis.
Du behöver ju inga interimsplåtar eftersom bilen inte ska köras i Sverige.
Det borde fungera att avregistrera den. Det du behöver då är ett intyg från tullen att bilen varaktigt förts ut ur Sverige i samband med att du exporterar den. Detta intyg, tillsammans med nummerskyltar och registreringsbevis är det du behöver skicka in för att få den avregisterad.
Alternativet till tullens intyg är att du har bevis om förtullning in i Estland (vilket inte händer eftersom det är ett EU-land) eller ett bevis på att den är registrerad i Estland, och det är stökigare. Ta ett snack med svenska tullen om hur det går till att få ett sånt bevis.
Ingen ide att prata med tullen..Dom har inget med export av bil till EU land att göra, Du skickar med den blåa+ gula delen av regbeviset kryssa i export på den gula+skriv under, När dom regar bilen i Estland ska ARK=Estniska bilregistret meddela Vägverket att bilen är regad i Estland,Den blir då automatiskt avregad i Sverige-Be för säkerhets skull att köparna skickar dig en kopia på Estniska regbeviset+Svenska skyltarna per post... Du kan åxå skriva"Export" med stora bokstäver på snedden på den gula delen där man fyller i ny ägare för att vara på den säkra sidan..
Ställer av bilen idag. När sedan lastbilen kommer för att hämta bilen så plockar jag bort reg skyltarna & skickar in dessa till Vägverket bifogar även gula lappen där jag kryssat i Export plus att jag under Övrigt skrivit i klartext att den skall exporteras till ett Baltland. Jag bifogar även en kopia på köpekontraktet där köperen har förbindit sig att han på heder & samvete intygar att bilen kommer att lämna Sverige.
Har jag missat något viktigt?
Edit: Blåa lappen skall väl köparen ha. Har jag rätt?
Du måste skicka med den gula delen åxå annars kan dom inte rega den i Estland, Bara att beställa del 2 (Gula) på bilreg så får du ett nytt.
Har nu diskuterat med Vägverket & fått mig förklarat att endast den blå lappen skall med bilen. Den gula skall skickas in till Vägverket för avregistrering i Sverige.
Tror dom har fel..Jag har exporterat 100-150 bilar Är 99% säker på att den gula behövs i EU land för att kunna rega,Blåa delen räcker dock för att passera gränskontrollen.Ja ja de lär du väl märka..