2023-08-15, 22:47
Medlem
Det har blivit allt mer klart att till och med det moderna Sverige vare sig vill eller kan stå emot trycket från den muslimska världen. Det finns ingen egentlig opposition utan istället är rådande konsensus att vi ska vika ner oss och att brännandet av en specifik bok ska kriminaliseras eller omöjliggöras på annat sätt. För mig ter sig detta fullständigt absurt. När muslimerna uttalade sin fatwa mot Rushdie stod kulturvärlden enig. Nu, när det ytterst gäller den egna säkerheten, är man lika enig - i sin tystnad.

Från Wikipedia: "Flera senare sekulariseringsteoretiker som Auguste Comte, Karl Marx, Max Weber, Émile Durkheim och Jürgen Habermas hävdade att all religiositet automatiskt skulle komma att försvinna i takt med att samhället blev mer modernt, rationalistiskt och sekulärt."

Jag undrar vad dessa sagt om våra tiders baklängesvandring? Vem står upp för sekularismen? Varför har det återigen blivit "problematiskt" att ifrågasätta religionens makt? Är det en tillfällig lapsus eller är vi på väg in i en ny medeltid?
Senast redigerad av Tillfkonto12 2023-08-15 kl. 22:51.
Citera
2023-08-15, 23:50
Medlem
pn222jws avatar
Det går inte att tvinga någon att bli vare sig ateist eller religiös - det måste komma inifrån en individ.
Citera
2023-08-16, 00:00
Medlem
a-mortals avatar
Jag tror inte på att det finns religiösa troende. De kan inte på allvar tro att en evig varelse skapat världen för etc etc och vara nyktra samtidigt. Finns ju inga som helst logik i att existensen skulle vara mer meningsfull bara för att man påstår att något sådant finns. Att någon "högre makt" av något slag skulle göra samma påhitt meningsfullt eller trovärdigt är ju inget pålitligt. Jag tror därför att troende religiösa inte finns.
Citera
2023-08-16, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det går inte att tvinga någon att bli vare sig ateist eller religiös - det måste komma inifrån en individ.

Jag tror inte du förstår vad sekularism innebär. Det handlar inte om att tvinga på någon ateism. Läs på lite.
Citera
2023-08-16, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det har blivit allt mer klart att till och med det moderna Sverige vare sig vill eller kan stå emot trycket från den muslimska världen. Det finns ingen egentlig opposition utan istället är rådande konsensus att vi ska vika ner oss och att brännandet av en specifik bok ska kriminaliseras eller omöjliggöras på annat sätt. För mig ter sig detta fullständigt absurt. När muslimerna uttalade sin fatwa mot Rushdie stod kulturvärlden enig. Nu, när det ytterst gäller den egna säkerheten, är man lika enig - i sin tystnad.

Från Wikipedia: "Flera senare sekulariseringsteoretiker som Auguste Comte, Karl Marx, Max Weber, Émile Durkheim och Jürgen Habermas hävdade att all religiositet automatiskt skulle komma att försvinna i takt med att samhället blev mer modernt, rationalistiskt och sekulärt."

Jag undrar vad dessa sagt om våra tiders baklängesvandring? Vem står upp för sekularismen? Varför har det återigen blivit "problematiskt" att ifrågasätta religionens makt? Är det en tillfällig lapsus eller är vi på väg in i en ny medeltid?

Bara för att det flyttar hit en grupp människor från fattiga utvecklingsländer, som ännu inte hunnit sekulariseras, så innebär inte det att sekulariseringen vändes i sin motsats.

Sekulariseringen i västvärlden kommer att fortsätta. Och när industrialiseringen och den ekonomiska utvecklingen väl kommit till Mellanöstern och Nordafrika, så kommer även de som bor där att sekulariseras.

Och sen kommer de att bli konsumerister, börja gå på anti-depressiva, beskylla varandra för att ha ADHD, och sluta att skaffa barn. Precis som oss.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2023-08-16 kl. 02:06.
Citera
2023-08-16, 10:39
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Bara för att det flyttar hit en grupp människor från fattiga utvecklingsländer, som ännu inte hunnit sekulariseras, så innebär inte det att sekulariseringen vändes i sin motsats.

Sekulariseringen i västvärlden kommer att fortsätta. Och när industrialiseringen och den ekonomiska utvecklingen väl kommit till Mellanöstern och Nordafrika, så kommer även de som bor där att sekulariseras.

Och sen kommer de att bli konsumerister, börja gå på anti-depressiva, beskylla varandra för att ha ADHD, och sluta att skaffa barn. Precis som oss.

Du måste visa att så är fallet. Visa att barn till muslimer är mindre religiösa ön föräldrarna åtminstone.
Citera
2023-08-16, 15:52
Medlem
sekularisering vs mänskliga rättigheter:
Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet; denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro.
I Sverige har en del mänskliga rättigheter men inte alla och för alla.
Jag kan tänka mig ett samband med att sekularisering ökar om mänskliga rättigheter ökar.
Citera
2023-08-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du måste visa att så är fallet. Visa att barn till muslimer är mindre religiösa ön föräldrarna åtminstone.

Här kommer en.

Citat:
A New Secularism Is Appearing in Islam

Across much of the Islamic world, many Muslims are disillusioned with the ugly things done in the name of their religion.

There are now signs of a new secular wave breeding in the Muslim world.

Some of those signs are captured by Arab Barometer, a research network based at Princeton and the University of Michigan whose opinion surveys map a drift away from Islamism — and even Islam itself. The network’s pollsters recently found that in the last five years, in six pivotal Arab countries, “trust in Islamist parties” and “trust in religious leaders” have declined, as well as attendance in mosques.

Arabs who describe themselves as “not religious” were 8 percent of those polled in 2013, and have risen to 13 percent in 2018.

In Iran, the Islamic Republic has ruled for 40 years now, but it has failed in its zeal to re-Islamize society. “Instead, the opposite has happened,” the Middle East scholar Nader Hashemi has observed. “Most Iranians today aspire to live in a democratic, liberal and secular republic, not a religious state run by clerics.” Indeed, many have had enough of those clerics, and are bravely defying them in the streets.

https://www.nytimes.com/2019/12/23/o...-religion.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in