Citat:
Ursprungligen postat av
abraaladdin
Hej,
Är det någon som har upplevt en liknande situation som jag går igenom nu?
Jag har varit delägare i en framgångsrik firma i 7 år, men på senare tid känner jag mig överväldigad av stress, mycket på grund av konflikter med de andra delägarna. Trots att jag märkt av symtom på utbrändhet, har jag känt mig oförmögen att ta sjukledigt eftersom företaget och våra kunder är beroende av min expertis. Jag har också varit rädd för att förlora min position.
Denna konflikt kan beskrivas som en slags mobbning eller orättvis behandling. Jag upplever att jag ofta är i en utsatt position där jag står mot de andra två delägarna, vilket är mentalt dränerande.
En komplicerande faktor är att företaget står inför en potentiell försäljning. Detta kan vara en källa till våra konflikter. Jag känner att jag inte bara kan lämna, eftersom det handlar om en betydande summa pengar.
Vad som är mest nedslående är att jag inte känner något stöd. Tvärtom, det känns som att en delägare exploaterar situationen för att öka min stress, medan den andra bara tänker på sitt eget bästa.
Som delägare är min situation annorlunda jämfört med en vanlig anställd, särskilt när det kommer till fackliga rättigheter.
Jag undrar om någon har erfarenhet av utbrändhet kombinerat med konflikter på arbetsplatsen? Jag skulle uppskatta att höra om era upplevelser.
Jo, ett råd är att planera ett liv utan företagande, håll ut och tänk på ditt eget bästa. Gör du rätt så är det mödan värt.
Det viktiga är att se ditt egna värde. Omvandla det i kronor, och ställa dig frågor som:
Är det värt att hålla ut och hur länge?
Vad är din andel värd?
Kan du tjäna lika mkt pengar utanför ditt nuvarande företagande?
Orkar du börja om på nytt ?
Hur som helst, se till att ha en buffert, och kostnadskontroll om inkomsterna förändras den dag du drar dej tillbaka.
Tog mig 2 år att varva ner, efter mycket stress och nära utbrändhet.
Nu i efterhand så vill man inte haft det ogjort, men inte heller göra om det en gång till.
Lycka till !