2023-08-15, 13:45
Medlem
Idiotsveriges avatar
Många talar om att "Gud är kärlek" och att detta tydligen står i Bibeln. Man vad står det egentligen?

De gamla grekerna använde 3 olika sorts ord för kärlek i Bibeln, som alla blivit översatta med samma ord, "Kärlek" eller "Love" som exempel i olika översättningar. Men detta ger en förvriden, skev bild av vad som menas, eftersom dessa olika typer av kärlek skiljer sig åt markant.

Eros är den fysiska kärleken, den lustfyllda, erotiska, såsom den man kan ha för sin partner. Men detta är en syndig kärlek, som är att betrakta som ondska, om inte personerna är gifta. (Gifta blir man genom att ha sex, så sedan skall man hålla sig till denna person, det är detta som är att vara gift, eller "Married" vilket betyder sammanfogad. Att ha sex med flera olika människor är att vara otrogen, en syndare. Gift blir man inte i kyrkan, för det fanns ingen kyrka och ingen präst i 1:a mosebok, där giftermålet infördes genom sexuellt umgänge. Därav seden att "bekräfta äktenskapet" genom första bröllopsnatten "of old". )

Philos är en mer abstrakt kärlek där man gillar någon för dennes goda egenskaper, åsikter eller beteende. Här får man vara försiktig så att det inte blir en avgudadyrkan, där man skaffar sig idoler att se upp till och försöka efterlikna. Första budordet "Du skall inte hava några andra gudar jämte mig!"
Men går en mänsklig idol att betrakta som förbjuden enligt andra budordet?
Ja, för även Jesus påtalar att människor kan vara gudar i John 10:34(Johannes 10:34)
Citat:
34 Jesus answered them, Is it not written in your law, I said, Ye are gods?

35 If he called them gods, unto whom the word of God came, and the scripture cannot be broken;

Agape är ordet som används för Guds kärlek till människan, och en bättre översättning vore helt enkelt "omtanke", för detta är inte en fysisk eller erotisk kärlek, utan den inneboende godheten som man uppvisar för andra människor, även främlingar. Viljan att hjälpa andra människor att må bra och bete sig schysst helt enkelt. Denna kärlek(Omtanken) är kravlös, villkorslös, och erbjuds gratis. Detta har ofta missförståtts, bland annat av många präster, men det är denna typ av kärlek som åsyftas t.ex av Paulus i "kärlekens lov" (1917)
första brev till korintierna 13

Citat:
Kärlekens lov

1 Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal.

2 Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och ägde all kunskap, och om jag hade all tro, så att jag kunde förflytta berg, men icke hade kärlek, så vore jag intet.

3 Och om jag gåve bort allt vad jag ägde till bröd åt de fattiga, ja, om jag offrade min kropp till att brännas upp, men icke hade kärlek, så vore detta mig till intet gagn.

4 Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken förhäver sig icke, den uppblåses icke.

5 Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den förtörnas icke, den hyser icke agg för en oförrätts skull.

6 Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i sanningen. 7 Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting.

8 Kärleken förgår aldrig. Men profetians gåva, den skall försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut, och kunskapen, den skall försvinna.

9 Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett styckverk;

10 men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk.

11 När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort vad barnsligt var.

12 Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom i en spegel, men då skola vi se ansikte mot ansikte. Nu är min kunskap ett styckverk, men då skall jag känna till fullo, såsom jag själv har blivit till fullo känd.

13 Så bliva de då beståndande, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken.

Vilket kan bekräftas här med originaltexten. https://www.abarim-publications.com/Interlinear-New-Testament/1-Corinthians/1-Corinthians-13-parsed.html

Mer om dessa olika typer av kärlek här https://www.zoosk.com/date-mix/love/3-types-of-love/

Så, "Gud är Omtanke", inte kärlek. Detta är en bättre översättning av 1 John 4:7-4:8 (Johannes 4:7)
https://biblehub.com/text/1_john/4-7.htm
https://biblehub.com/text/1_john/4-8.htm

Så, genom detta blir frågan, har Satan varit inblandad i översättningsarbetet här, eller är detta bara ännu ett "oskyldigt misstag" ?
Senast redigerad av Idiotsverige 2023-08-15 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in