2023-11-18, 20:45
Citat:
Ursprungligen postat av Morr84
För att tillgång och efterfrågan ska mötas på en riktig marknad. Men framförallt av principskäl man äger sin kropp och det är en sjuk persons rätt att kunna köpa sig friskare om någon vill lämna ifrån sig. enkel logik. Dessutom skulle fler sälja organ efter döden där arvingar kan få pengar.

En fattig person som tvingas sälja sina organ äger inte sin egen kropp enligt denna logik.

Var går gränsen för den fria marknaden ska man kunna köpa barn för sexuella ändamål eller bara för att plundra dem på deras organ? Av principskäl ..

Milei är en psykopat som kommer att välta Argentina om han blir president.
Citera
2023-11-19, 00:44
Medlem
Citat:
Är det någon som har senaste uppdatering inför presidentvalet imorgon ?
Kommer det vara någon valvaka på nätet på någon engelskspråkig sida ?
Här är två tidningar som säkert har valvaka. Skulle inte säga att de är bra för de är vridna åt vänster och har spridit falska nyheter som att Milei inte ville bli president längre när han tackade nej till en intervju med CNN, och att Milei vill tillåta organhandel:

Buenos Aires Times (ligger nere just nu)
Buenos Aires Herald

I 18 av 27 undersökningar under november leder Milei och i fem av dem får Milei mer än 50% - Massa kommer inte över 50 i någon.
Citera
2023-11-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Varför är Mileis önskan om en legalisering av organhandel bra?

Milei vill inte legalisera organhandel.
Citat:
"Vi föreslår inte heller försäljning av organ. Det vi säger är att det finns 7 000 personer som väntar på en transplantation och 300 000 potentiella donatorer. Det är något som inte fungerar i systemet och som genererar en hel del korruption", bekräftade Javier Milei, kandidaten för La Libertad Avanza, igår.
La Nación

Citat:
"Organförsäljning är inte ett förslag från La Libertad Avanza; de hittar på de mest otänkbara förslagen för att dölja de vansinnigheter som regeringen begår," påpekade Mondino i radiouttalanden.
El Economista

La Prensa
Citera
2023-11-19, 09:44
Medlem
Vad är psykopten i honom ?
Förstår inte alls.

Jo man äger sin egen kropp och sina egna kroppsdelar. Men sen om man vill göra sig av med dom för att man behöver pengar är inte samma sak som att tvingas med våld. Det är fortfarande med fri vilja att avhända sig dom. Psykopatin är att staten förvägrar sjuka att köpa organ.

Klart man inte ska köpa barn för det är något helt annan sak än organhandel för vuxna. Ett barn är en person som har rättigheter. Det är bara vuxna som ska kunna göra valet att sälja och köpa organ.

Hmm, har sett i andra sammanhang att han utryckt fri försäljning av organ. Visst han kanske inte vågat utrycka sig så tydligt inpå valet. Han bekräftar i alla fall att tillgång och efterfrågan inte fungerar med nuvarande system men presenterar ingen tydlig lösning. Men är han anarkokapitalist/libertarian bör slutsatsen bli att staten inte har något med det att göra när han väl vunnit valet hoppas jag.

Ska titta på de sidorna om valvaka.
Citera
2023-11-19, 13:11
Citat:
Ursprungligen postat av SvulloDebois
Milei vill inte legalisera organhandel.

La Nación

El Economista

La Prensa

Bra, då kanske det finns hopp för Milei som ju är en Bitcoiner, som jag själv, om jag förstått saken rätt.

Citat:
Vad är psykopten i honom ?
Förstår inte alls.

Jo man äger sin egen kropp och sina egna kroppsdelar. Men sen om man vill göra sig av med dom för att man behöver pengar är inte samma sak som att tvingas med våld. Det är fortfarande med fri vilja att avhända sig dom. Psykopatin är att staten förvägrar sjuka att köpa organ.

Klart man inte ska köpa barn för det är något helt annan sak än organhandel för vuxna. Ett barn är en person som har rättigheter. Det är bara vuxna som ska kunna göra valet att sälja och köpa organ.

Hmm, har sett i andra sammanhang att han utryckt fri försäljning av organ. Visst han kanske inte vågat utrycka sig så tydligt inpå valet. Han bekräftar i alla fall att tillgång och efterfrågan inte fungerar med nuvarande system men presenterar ingen tydlig lösning. Men är han anarkokapitalist/libertarian bör slutsatsen bli att staten inte har något med det att göra när han väl vunnit valet hoppas jag.

Ska titta på de sidorna om valvaka.

Nej det är tvingande. Fattigdom tvingar isf människor att sälja sina organ.
Citera
2023-11-19, 13:21
Medlem
Det är bara verkligheten att man måste försörja sig på ett eller annat sätt så länge man inte kränker någon annans rätt. Det är inte staten som påtvingar någon att sälja organen, de öppnar däremot en möjlighet. Sen om man väljer det jobba med något annant är helt upp till var och en. Blir värre för de fattiga att dö av svält än att inte ha en njure exempelvis. Sen finns det en stor efterfrågan på organ som skulle tillgodoses bara lagstiftningen liberaliserades.

Ser framemot Millei seger inatt. Rätta mig om jag har fel men blir väl första gången en libertarian kan bli president i ett land ? Liberland är en så länge en nation och inte fritt än så länge även om jag stödjer projektet.
Citera
2023-11-20, 00:29
Medlem
Javier Milei har vunnit

Alla medier i Argentina rapporterar att Milei har vunnit och folk är ute på gatorna och är upprymda.

Bra eller dåligt? Hur tror ni det kan påverka relationen med EU och Sverige? Är interesserad av era tankar.

TN: Javier Milei kommer att bli den nya presidenten: han vann omröstningen över Sergio Massa med mer än 10 poäng.
Citera
2023-11-20, 00:48
Medlem
Jag tror de första han bör göra är att be om ursäkt till Påve Franciskus, ja, ännu en gång, samt lova ett konkordat med Petri Stol. När han gjort det kan nog fletalet argentinarna känna sig trygga att hans reformer inte kommer vara alldeles för vilda.
Citera
2023-11-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag tror de första han bör göra är att be om ursäkt till Påve Franciskus, ja, ännu en gång, samt lova ett konkordat med Petri Stol. När han gjort det kan nog fletalet argentinarna känna sig trygga att hans reformer inte kommer vara alldeles för vilda.
Det började med att Påven jämförde Milei med Hitler så jag tror inte han gör det.
Citera
2023-11-20, 04:55
Medlem
Vilket vilddjur, ser livsfarlig ut.

Argentina har valt den ultraliberale högerpopulisten Javier Milei till ny president.
Milei fick cirka 56 procent av rösterna, mot 44 för det styrande peronistpartiets
kandidat Sergio Massa. Javier Milei har lovat en frihetlig revolution och avskaffandet
av det peronistiska välfärdssystemet som har funnits i Argentina i nästan 70 år.

Bild: https://sverigesradio.se/artikel/hog...nt-i-argentina
Citera
2023-11-20, 05:08
Citat:
Ursprungligen postat av SvulloDebois
Här är två tidningar som säkert har valvaka. Skulle inte säga att de är bra för de är vridna åt vänster och har spridit falska nyheter som att Milei inte ville bli president längre när han tackade nej till en intervju med CNN, och att Milei vill tillåta organhandel:

Buenos Aires Times (ligger nere just nu)
Buenos Aires Herald

I 18 av 27 undersökningar under november leder Milei och i fem av dem får Milei mer än 50% - Massa kommer inte över 50 i någon.

Tar av mig hatten, du fick rätt. Ska bli spännande att se vad "galningen" Milei hittar på.
Citera
2023-11-20, 07:11
Medlem
Rätt rejäl vinst över den uttjänta finansministern.

Det är en av morgonens huvudnyheter enligt Statsradion med deras vinkling i rubriken.
https://sverigesradio.se/artikel/hog...nt-i-argentina

Det skall bli intressant att följa hur mycket han hinner genomföra nästa år. Att avskaffa/låsa inhemska valutan mot US dollar lär bli ett projekt med fortsatt omfatta inflation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in