2023-08-14, 08:53
Medlem
Har fått för mig att det är vanligt i frankrike, paris, där i gamla stan men är inte säker om det stämmer. Är det någon som vet om det stämmer?
Skule vilja hyra en lägenhet med eldstad och har därför snöat in mig på paris.
Citera
2023-08-14, 08:56
Medlem
Running_mans avatar
Du kan bo var som helst så länge du har en eldstad?

Finns lägenheter i Stockholm och Göteborg också som har eldstad.
Citera
2023-08-14, 08:57
Bannlyst
Lägenheter ifrån tidig 1900 tal, sedan om du får använda dem är en annan sak.
Citera
2023-08-14, 09:06
Medlem
Finns nog lite överallt där du hittar äldre hyresfastigheter.
Men äldre fastigheter som inte totalrenoverades under 70 och 80 talet.

Vet inte om Paris är speciellt utmärkande, Har haft bekanta som hyrt lägenheter i diverse små och större städer i Europa.
Hagfors, Fagersta, Vänersborg m.fl samt lite större Göteborg och Uppsala, stockholm har jag bara sett det i BR. men finns nog en del HR också.
Finns även i Birmingham, London, Tarragona och Berlin.
Citera
2023-08-14, 09:24
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Du behöver inte till 16:e.

Hyr på Ladugårdslandet.
Citera
2023-08-14, 09:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9rx
Har fått för mig att det är vanligt i frankrike, paris, där i gamla stan men är inte säker om det stämmer. Är det någon som vet om det stämmer?

Eldstad som i öppen spis, kakelugn eller järnspis?

Kakelugn är ju det klart vanligaste och lågenheter med sådana brukar framhålla det i annonserna.

Det är ingen idé att du kollar bland nyare lägenheter om du ska ha en eldstad.
Citera
2023-08-14, 09:44
Avslutad
Många äldre lägenheter har det men skorstenarna används oftast inte och är brandrisker och får inte användas heller då det är brandrisk men visst finns det kvar men ytterst få som man får använda de i.
Citera
2023-08-14, 09:48
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9rx

Jag har haft 2 lägenheter med fungerade eldstad i Stockholm, den först var hyres och den andra bfr.
Citera
2023-08-14, 10:24
Medlem
Jag har bott i en lägenhet från 1940-talet som hade fullt fungerande eldstad. Jag har även sett öppna spisar i lägenheter byggda på 50-talet. Så sikta in dig på hus från 50-talet och ” bakåt i tiden”. Öppna spisar är ett stort lockbete vid försäljning så man ser dem oftast på första fotot i Hemnetannononsen.
Citera
2023-08-16, 13:28
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Jag har bott i en lägenhet från 1940-talet som hade fullt fungerande eldstad. Jag har även sett öppna spisar i lägenheter byggda på 50-talet. Så sikta in dig på hus från 50-talet och ” bakåt i tiden”. Öppna spisar är ett stort lockbete vid försäljning så man ser dem oftast på första fotot i Hemnetannononsen.

Ja, det känns som om öppen spis var vanligast på 1920 - 40talet, men visst fanns det på 50-talet också. Innan dess var det vanligare med kakelugn. Nu talar jag om Stockholms innerstad och äldre närförorter. Behovet av kakelugnar försvann väl när centralvärme började bli vanligt.
Citera
2023-08-17, 20:58
Medlem
https://pixers.se/posters/typiska-franska-arkitektur-fasader-paris-35092987 Typ så ser det väl ut med inslag av skorstenar som här https://www.freeimages.com/se/premium/attics-and-chimneys-in-paris-358819
Sån typ av arkitektur är det https://sv.wikipedia.org/wiki/Lisen, härstammar från renässansen.

Har för mig att paris har vart populärt genom urminnes tider för sin arkitektur http://underparisskies.blogspot.com/2011/04/arkitektur.html En annan stil som utmärker Paris är Beaux-Arts, en stil som dominerade hela Europa och USA under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Beaux-Arts, de sköna konsterna, är en blandstil som kombinerar antika och romerska element med idéer från renässansen till en rik ornamenterad och överdådig stil. Det har varit en populär stad som har vart modern att bo i, och därför har man hanvänt sig av eldstäder för att hålla sig varma i arkitekturen.
Kanske?
Hade vart tråkigt om man motarbetade den antika arkitekruren i frankrike till ett mer anpassat inslag.
Som sagt har det vart ett drömresemål av den anledningen och jag hade mer än gärna flyttat in i en antik lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in