• 1
  • 2
2023-08-14, 10:34
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Å andra sidan, hur ofta sker det att storbanker faller? Risken är stor xtremt liten skulle jag säga.

Det räcker att det händer en gång under hans livstid.
Citera
2023-08-14, 11:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Har en barndomsvän som har ca 25 milj SEK bara sittandes på sitt bankkonto.

Inga fonder, inga aktier, ingen krypto, inget guld&silver.
Äger inga fastigheter. Ingenting.
Förutom sitt eget företag, som går bra och några sportbilar som ökat i värde.

Han är ungkarl och lever väldigt spartanskt.
Hyreslägenhet, cykar till jobbet då han äger ingen bruksbil, utan bara sina sportbilar. Som han åker i 10 ggr per . Äter burkmat. Reser aldrig utomlands.

Han menar att den höga flationen som råder inte påverkar honom nänmvärt, med tanke på hur han lever.

Hans huvudargument är att de matvaror han köper har inte gått upp i pris och därav påverkas han inte av inflationen.

Jag menar att hans 25milj tappar minst 10% i värde varje år genom han bara låter de ligga på bankkontot.

Vem har rätt och hur förklarar jag för honom hur inflationen fungerar och hur han förlorar pengar genom sitt agerande?
Vad har du med hans pengar att göra? Låt honom göra som han vill.
Citera
2023-08-14, 11:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Inflationen lär ju knappast inte vara 10 procent över tid...
Och 25 miljoner kronor är väl typ dubbelt upp mot vad en normal vanlig anställd Svensson arbetar ihop efter skatt under ett helt arbetsliv.

Så du behöver nog inte vara så oroad över din väns ekonomi.
Ts vill troligtvis åt pengarna själv. En sån "vän" är han.
Citera
2023-08-14, 12:58
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Att hans 25 miljoner på banken tappar värde har väl ingenting med inflationen att göra? Det är hans aktiva val att ha dessa på ett konto utan ränta? Det man kan tänka är att kostnaderna drar iväg men hans sparränta hänger inte med. Men tappa 10% förstår jag inte vad du menar?

Om maten han köper inte har gått ut så märkbart så drabbas han ju helt enkelt inte av inflationen på samma sätt som kanske du. De har säkerligen gått ut men kanske extremt lite.

Att pengar på bankkonton tappar realvärde är ett tydligt tecken på inflatiom och de hade tappat i värde även på ett sparkonto men bra ränta eftersom inflationen är mer än dubbla sparräntan.
Citera
2023-08-14, 16:30
Medlem
Citat:
Har en barndomsvän som har ca 25 milj SEK bara sittandes på sitt bankkonto.

Inga fonder, inga aktier, ingen krypto, inget guld&silver.
Äger inga fastigheter. Ingenting.
Förutom sitt eget företag, som går bra och några sportbilar som ökat i värde.

Han är ungkarl och lever väldigt spartanskt.
Hyreslägenhet, cykar till jobbet då han äger ingen bruksbil, utan bara sina sportbilar. Som han åker i 10 ggr per . Äter burkmat. Reser aldrig utomlands.

Han menar att den höga flationen som råder inte påverkar honom nänmvärt, med tanke på hur han lever.

Hans huvudargument är att de matvaror han köper har inte gått upp i pris och därav påverkas han inte av inflationen.

Jag menar att hans 25milj tappar minst 10% i värde varje år genom han bara låter de ligga på bankkontot.

Vem har rätt och hur förklarar jag för honom hur inflationen fungerar och hur han förlorar pengar genom sitt agerande?

Annars kan du be honom ha pengar på ett bundet sparkonto.
3 % ger honom 750 000 / år minus skatt att leva på.
Inte fy skam.
Citera
2023-08-14, 19:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Menar han att
1. detta inte sker? eller
2. detta inte påverkar hans liv?
Menar han nr 2 så kan du väl ge honom rätt?
Citera
2023-08-15, 01:58
Medlem
Tvivlar på att du har en sådan vän. Redan vid fem miljoner börjar banken trakassera dig om private banking, förmögenhetsförvaltning osv.

Normalt sätt rekommenderar jag att man håller sig långt borta från dessa parasiter men i din kompis fall borde han nog boka in ett möte med dessa så att de kan förklara om inflationen. Bättre att följa deras råd än att ha förmögenheten på ett bankkonto.
Citera
2023-08-15, 17:47
Medlem
Du kan be honom läsa på om fractional reserve banking systemet. Alla banker kan låna ut dina insatta pengar x^ gånger om, vilket är hur de tjänar pengar - det är också så inflationen skapas. Det skapas nya pengar varje gång nya krediter erläggs - och det är dina pengar de gör det med (ja, riksbanken trycker nya också förstås). Nu har det snärjts åt lite sen finanskrisen och bankerna måste ha betydligt högre likvider än förut när de lånade ut ditt kapital x40 istället för kanske x10.

Du får 3% ränta på sparkonto och ska betala 30% i skatt på dessa pengar. Banken lånar ut dina pengar x10. Betalar du skatt på kredit? Nej! Du får tvärtom tillbaka 30% i skattereduktion. Således bör han investera pengar i en kapitalförsäkring och spendera kredit för att tjäna ännu mer pengar. Banken får ta smällen av inflationen eftersom att det är deras pengar, och du får en hävstång eftersom att du ligger investerad istället. I en kapitalförsäkring är det dessutom banken som står som de facto ägare av värdepappren, och du kan således kamma hem skattereduktionen till fullo eftersom att kapitalinkomsterna kommer att beskattas av banken och inte av dig, och kommer därmed inte med i din deklaration öht.

Winwinwin och...win
Citera
2023-08-15, 21:35
Medlem
Ignorera inflationen. Om han kan få bättre avkastning (med samma risk) så bör har flytta dem, oavsett vad inflation är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in