Står dock väldigt lite om denna maträtt. Enda jag hittar är på en matsedel från 1968 där det serverades ”kokt höns med citronsås ris och persilja”. Är nog inte ens samma rätt, eller?
Trådig och god kyckling! Åt massor.
När jag gör currysås så värmer jag alltid curryn i lite olja med vitlök och gul lök innan jag har på kycklingbuljong, sen grädde, kryddar och reder såsen. Kanske lite mango chutney eller faktiskt lite mosad banan eller fint tärnat äpple. Ganska klassisk currysås.
Fräser man curryn i en varm sås eller värmer lite försiktigt med olja i en kall sås så blir smaken bättre.
Men om jag inte fräser curryn utan har i den efter buljongen så blir den lite annorlunda, smakar mer som skolans curry.
Står dock väldigt lite om denna maträtt. Enda jag hittar är på en matsedel från 1968 där det serverades ”kokt höns med citronsås ris och persilja”. Är nog inte ens samma rätt, eller?
Var inte höns rätt segt och 'trådigt' som nån skrev? Kyckling kom först med dom moderna broilerfarmerna på 1970-talet som gjorde att priset gick ner och kyckling blev vardagsmat. Därmed kunde folk sluta äta gamla värphöns som gått till slakt. Gissar på att hönskött idag är sånt som finns i chicken nuggets.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!