2023-08-17, 08:45
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Där har du svaret - svåra skador. Han sköts i huvudet. Det är precis vad jag skriver. Försök till mord. - När man mäter ut straffet ska man titta på Fara, kränkning och skador. I detta fall finns det inga skadade, därför blir det ingen livstid. Vad praxis är exakt vet jag inte, men det blir inte livstid.
Är det inte något fundamentalt fel i den Svenska lagstiftningen om man inte blir bortplockad från samhället för all evighet, om man skjuter skarpt vid en poliskontroll?
Varför ska vi ha sådana människor gåendes lösa i det svenska samhället?
Citera
2023-08-17, 08:46
Medlem
[quote=derfilo999|85429259]Sedan 1 juli är det högre straff för skjutningar på allmän plats. Så det finns nog möjlighet för livstid ändå.

https://www.regeringen.se/contentassets/f715657cd38c428685fe4d929432bef4/skarpta-straff-for-brott-i-kriminella-natverk-prop.-20222353.pdf

Jag ser det som högst osannolikt om att det kommer påverka. Det sagt själva faran kan påverka. Om skotten träffade bilen så kan det påverka till hårdare straff.

Men vi får väl se i slutet av detta år eller troligare under nästa år.
Citera
2023-08-17, 08:57
Medlem
Citat:
Jag ser det som högst osannolikt om att det kommer påverka. Det sagt själva faran kan påverka. Om skotten träffade bilen så kan det påverka till hårdare straff.

Men vi får väl se i slutet av detta år eller troligare under nästa år.

Några extra år kommer de nog få iallafall.
Senast redigerad av derfilo999 2023-08-17 kl. 08:59.
Citera
2023-08-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Är det inte något fundamentalt fel i den Svenska lagstiftningen om man inte blir bortplockad från samhället för all evighet, om man skjuter skarpt vid en poliskontroll?
Varför ska vi ha sådana människor gåendes lösa i det svenska samhället?

Få länder eller inga länder i väst-Europa har riktiga livstidsstraff. Det finns lite undantag. Till ex Spanien vägrar i bland (baskiska) terrorister att de får dö hemma. Vi gjorde samma sak med bombmannen. Holland är det väl det enda landet i västeuropa som har garanterat livstidsstraff men antalet dömda efter WWII är väl mellan 5-10st. Breivik kan ju bli en i Norge som får stanna kvar tills han dör.

Vi vet ju faktiskt inte om de verkliga förhållanden vid biljakten ännu. Det är ju en sak om de sköt i luften för att skrämmas jmf om de försökte träffa polisbilen.

Sen bör ju dessa herrar bli inlåsta ett längre tag. Det mår säkert samhället bra av. Hur länge det får domstolen besluta. Försöksbrott om jag förstår rätt. så kan det ge allt från lägre straff än minimum för ett utfört mord, dock minst fängelse, till livstid. Men jag är inte utbildad jurist, så någon jurist kan säkert hoppa in. Dock har jag läst tusentals domar, ofta ganska grova brott.
Citera
2023-08-17, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Några extra år kommer de nog få iallafall.

Någon jurist får uttala sig om praxis för försöksbrott. Men jag har bara sett livstid för försök till mord när offret blir svårt skadat. Men vi lever i spännande tider. HD ändrade möjligen praxis nyligen för bevisning i grova brott. Så saker händer även hos HD. De ska även titta på Hudiksvallsmordet - Det trodde inte jag på. Men HD-domare är faktiskt människor, även om man i bland kan tro att de är robotar.
Citera
2023-08-17, 09:18
Medlem
Citat:
Någon jurist får uttala sig om praxis för försöksbrott. Men jag har bara sett livstid för försök till mord när offret blir svårt skadat. Men vi lever i spännande tider. HD ändrade möjligen praxis nyligen för bevisning i grova brott. Så saker händer även hos HD. De ska även titta på Hudiksvallsmordet - Det trodde inte jag på. Men HD-domare är faktiskt människor, även om man i bland kan tro att de är robotar.
Med nya lagar bildas det ju ny praxis.
Citera
2023-08-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Med nya lagar bildas det ju ny praxis.

Ja men jag har fortfarande svårt att se att de kommer få någonting nära livstid*. Det hade nog varit värre om de även hade hittat narkotika i bilen. Men, som sagt vi får väl nästa år.

Jag tror dock att de får ett hårdare straff i TR och lägre i HR. Men jag kan ha fel. Det är inget jag skulle satsa pengar på. Att de inte får livstid skulle jag nog kunna satsa pengar på.

*Det beror möjligen lite på hur den verkliga faran var på plats. Men jag vet för lite om praxis i sådana fall.
Citera
2023-08-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Kanske hade stämt träff med någon där? Om de gjort sig av med eventuell narkotika så kan de inte häktas för det så länge skiten inte hittas. :-)

Att de inte är häktade misstänkta för ens ringa narkotikabrott tyder välmående att det inte ens funnits spår i bilen. Av 24-åringens straffregister kan man dra slutsatsen att han med största sannolikhet missbrukar amfetamin och eller tramadol men var han påtänd vid skjutningen är det redan borta.
Citera
2023-08-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Precis, det måste vara svårt för en person som inte brukar vara där att hitta tillbaka till rätt ställe. Eller så inser killarna att det är kört och ger sjutton i att återvända för att hämta något.Jag tror nog att polisen, med hjälp av hundar kan nosa rätt på eventuell narkotika eller vapen, oavsett om det ligger gömt i skogen eller i något uthus. Vi får hoppas det i alla fall.

En annan teori är ju att de varit på väg tillbaka från ett möte, det skulle förklara varför det inte fanns något i bilen. Biljakten och skjutningen var bara ett tillfälligt hjärnsläpp av två relativt oerfarna småkriminella.
Citera
2023-08-17, 19:57
Medlem
AndersTengils avatar
Orkar inte läsa igenom 53 sidor: så vem är mgm? Dom la ut en bild på den ena i samnytt men skrev inte hans namn!🤦🤦
Citera
2023-08-17, 21:23
Medlem
TwinFins avatar
Någon som vet mer exakt vart på Odenskogsvägen det hände? Gatan är ju ett par km lång.

Den där 24-åringen ser inte riktigt ut som någon som skulle vara inblandad i en skottlossning. Snarare någon som bor i sin mammas källare och har åkt dit för att ha visat sitt "svärd" för småpojkar. Men det är bara mina fördomar.
Citera
2023-08-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Diskussionen om vad en kula gör eller inte gör efter att varit riktigt uppe i luften och vänt kanske är något som kan dryftas i fysik/matematikforumet?

Jag vill veta var skjutningen/arna skedde, någon borde väl veta?
Det som står i häktningsframställan är att skjutningen var på Odenskogsvägen. Kommer ihåg att det stod i något inlägg tidigare att det var någon rondell som var avspärrad och det låg något på vägen där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in